After Us

After Us
After Us
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:

De wereld is naar de klote, dieren bestaan niet meer en alle mensen zijn dood. Dat is de harde realiteit in After Us, een game die de aarde toont na een apocalyps veroorzaakt door de mens. After Us volgt een nimf-achtig wezen genaamd Gaia die de taak heeft het leven te herstellen in een donkere, surrealistische wereld waarin de natuur volledig vernietigd is. Geen gemakkelijke opdracht in een wereld vol spookachtige bouwwerken die de eens bloeiende beschaving weerspiegelen.

After Us, de nieuwste game van ontwikkelingsstudio Piccolo, biedt een unieke en emotionele ervaring waarin spelers de uitdaging aangaan om een wereld te redden die verwoest is door menselijke invloeden. Met een combinatie van prachtige visuals en platformelementen neemt After Us je mee op een onvergetelijke reis door een post-apocalyptische wereld vol gevaren en hoop. After Us slaagt er bijzonder goed in om ons te laten nadenken over de impact van de mensheid op de aarde. Heel de planeet is veranderd in een levenloze woestijn. Het enige dat nog doet herinneren aan leven zijn de oude gebouwen en al het afval dat de mensheid heeft achtergelaten op deze planeet. Het doet je stil worden en nadenken bij al de vervuiling die de mensheid weet te veroorzaken en de impact hiervan op onze planeet. Iets waar bijzonder weinig games in slagen.

 Gaia

In After US neem je de controle over Gaia, een jonge nimf die de geest van de aarde belichaamt en de taak heeft om het leven in de wereld te herstellen. Dit in een wereld waarin enkel nog maar afval en vervuiling is achtergebleven. Het zorgt voor een dreigend gevoel van eenzaamheid, waardoor de game je weer laat herinneren wat onze manier van leven doet met onze planeet, en waar we naartoe aan het stevenen zijn. Gaia geeft de aarde echter een tweede kans.

Hiervoor moet je de geesten van verschillende diersoorten weten te bereiken, dit doe je door de levels te doorzoeken en hierbij jouw beste platforming skills te gebruiken. Gaia kan dubbel springen en vooruit sprinten. Verder kan ze snel op bepaalde muren omhoog rennen om hoger gelegen gebieden te bereiken. Verder gebruikt ze ook meer terreinspecifieke acties zoals surfen op hoogspanningsleidingen, teleporteren tussen tv-schermen en zichzelf uit de top van geestenbomen katapulteren. De moves waarover ze beschikt zijn dus vrij standaard. Het is echter de manier waarop de ontwikkelaars deze vaardigheden hebben geïmplementeerd in de levels die de gameplay zo uniek maakt. Zo wordt Gaia’s vermogen om een energieveld te creëren, dat leven om haar heen laat groeien en olievlekken opruimt, op steeds complexere manieren ingezet naarmate je verder komt in de game.

Onze heldin is echter misschien ook net iets te hevig, want haar sprintjes sturen haar vaak net iets voorbij het platform waarop je probeert te landen. Ook verliest ze bij een dubbele sprong haar momentum, waardoor ze net iets minder ver raakt dan je zou verwachten. Gelukkig sta je na een keer te sterven, door ergens naast te springen, bijna altijd wel vlak bij het stuk waar je net jezelf in een put hebt gegooid. Buiten deze kleine frustraties is After Us echter wel zeer bekwame platformer.

De wereld na ons

After Us biedt een indrukwekkende verscheidenheid aan grootschalige, onderling verbonden levels die de speler uitdagen om de verwoeste wereld te verkennen en de geesten van uitgestorven dieren te verzamelen. Elk level introduceert nieuwe gameplay-mechanismen en puzzels die je moet oplossen om verder te komen. Van het ontwijken van giftige regen in een verwoest landschap tot het teleporteren tussen verlaten televisies, de levels in After Us blijven verrassen en boeien.

Een terugkerend element in de game is olie, wat symbool staat voor de verwoestende invloed van menselijke activiteit op de natuur. Gaia’s vermogen om olievlekken op te ruimen speelt een belangrijke rol in de gameplay en wordt steeds belangrijker naarmate je verder komt. Het opruimen van olie helpt niet alleen om de wereld om je heen te herstellen, maar kan ook van pas komen in gevechten tegen vijanden, want als je in olie staat kan je enkel nog traag voortbewegen, waarna vijanden je wel erg makkelijk te pakken kunnen krijgen. Olie opruimen is dus de boodschap!

Devourers

De vijanden in After Us, genaamd Devourers, zijn gevaarlijke en angstaanjagende met olie en afval bedekte wezens die de vorm van mensen aannemen en symbool staan voor de destructieve invloed van de mensheid op de wereld. In de loop van de game kom je verschillende soorten Devourers tegen, elk met hun eigen unieke uitdagingen en gevechtsstrategieën. Gaia’s enige aanval tegen deze vijanden is een lichtstraal die ze als projectiel kan gebruiken, wat bijdraagt aan de spanning en uitdaging van de gevechten. Hoewel Gaia’s gevechtsvaardigheden relatief eenvoudig zijn, bieden de diverse vijanden en de dynamische omgevingen waarin je vecht voldoende variatie en uitdaging om de combat interessant te houden. Bovendien zijn de gevechten naadloos geïntegreerd in de platformer- en puzzel-elementen van de game, wat bijdraagt aan een vloeiende en meeslepende gameplay-ervaring.

Deze devourers kan je ook weer symbolisch bekijken aangezien ze alleen maar weten hoe te consumeren, en hongeren naar Gaia’s pure levenskracht. Het doet een beetje denken aan de hebzucht en het egoïsme van de mensheid die traag maar zeker de aarde vervuilen en ontdoen van diens grondstoffen uit eigen belang.

Impact van de mensheid

Het verhaal van After Us is zowel aangrijpend als actueel en stelt belangrijke vragen over de impact van de mensheid op de wereld en haar levende wezens. Hoewel het verhaal op zichzelf al boeiend is, wordt het nog versterkt door de optionele ontdekkingen die je als speler kunt doen tijdens het verkennen van de wereld. Deze ontdekkingen bieden een meer ambivalente kijk op de verhouding tussen mens en natuur, wat bijdraagt aan de diepgang en complexiteit van het verhaal. Gaanweweg ontdek je meer over de evolutie van de wereld en hoe deze langzaam maar zeker verteerd wordt door de mens en de apocalyptische gevolgen hiervan.

Conclusie

After Us is een interessante game die spelers onderdompelt in een prachtige, post-apocalyptische wereld vol gevaren en hoop. Met zijn creatieve platformer-elementen, uitdagende levels, aangrijpende sfeer en verhaal, biedt After Us een onvergetelijke ervaring die zowel fans van het genre als nieuwkomers zullen waarderen, al moet de game het wel vooral hebben van zijn sfeer en de boodschap die de ontwikkelaar probeert over te brengen, en deze laatste komt luid en duidelijk binnen. Hoewel de game enkele kleine gebreken kent, zoals onnauwkeurige besturing en af en toe navigatieproblemen, blijft After Us is een must-play voor iedereen die geïnteresseerd is in een meeslepende platformer die de impact van de mensheid op onze aarde toont.

Good

  • Leuke platformsecties
  • After us maakt je bewust van de toestand van onze wereld
  • Prachtige omgevingen

Bad

  • Controls zijn niet altijd even nauwkeurig
  • Vaak moeilijk om de weg doorheen een level te vinden
7

Goed

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com