Adventure Rush

Adventure Rush
Adventure Rush
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Af en toe kom je eens een game tegen die zich perfect verleent om snel even tussendoor te spelen wanneer je niet zoveel tijd hebt. Of even als tussendoortje om wat af te wisselen met je main game of tussen 2 grote titels door. Adventure Rush is zo een game die zich hier perfect toe verleent.

Adventure Rush is in essentie een game die gemaakt is voor korte intense speelsessies, zoals je die vroeger wel vaker zag op bijvoorbeeld de Game Boy. Het is daar ook dat de ontwikkelaar zijn mosterd vandaan heeft gehaald, want de game straalt duidelijk de sfeer en nostalgie uit van deze periode. Niet alleen door het monochrome groene beeld dat de game nabootst van de Game Boy, maar ook dankzij de gameplay die makkelijk en snel op te pikken is, maar moeilijk is om te masteren.

Let’s go on an Adventure

Hoewel de game zichzelf duidelijk goed verleent voor korte speelsessies is er toch een zekere verslavingsfactor aanwezig. Want elke gamer van toen kent nog wel het fenomeen van de high scores die je toch echt wel op je naam wil hebben staan. Zeker dankzij de online leaderboards heb je telkens weer de nodige motivatie om voor een nog hogere score te gaan. Naast hoog in de leaderboards te proberen staan, is het natuurlijk ook steeds leuk om te kijken hoever je deze keer weer geraakt. Hierdoor kan een korte speelsessie onverwacht toch uitdraaien in een langere sessie van een uurtje of meer.

Dit komt omdat de gameplay erg simpel is van opzet, zonder aan plezier te moeten inboeten. Toegegeven, veel komt er niet bij kijken, maar de game doet wat het bedoeld is om te doen, en dit doet de game goed. De gameplay is op het eerste zicht een simpele side-scrolling shoot ’em up, en zo speelt het in eerste instantie ook, maar na een tijdje krijgt de game zelfs bullethell elementen toegewezen. Wat ervoor zorgt dat je goede reflexen nodig hebt om te overleven en ver te geraken. Want in deze game betekent doodgaan onverbiddelijk het einde van je playthrough. Maar dat feit zorgt ervoor dat het steeds weer interessant is om te kijken hoever je de volgende speelsessie weer kan raken.

Let’s Rush

Tijdens het eerste level en introductie van de game heb je al snel het gevoel dat het hier wel om een heel simpel spelletje gaat. En hoewel dit in wezen ook zo is komt er toch meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Elk personage schiet met zijn wapen projectielen af. Dit doet het personage automatisch, waardoor jij enkel je personage op het scherm moet positioneren, terwijl deze zelf blijft schieten en verder wandelen. In het begin van de game is het vrij simpel om de vijanden te ontwijken, maar naarmate je vordert door het level komen er steeds meer en meer vijanden op je scherm, waardoor je steeds beter moet gaan nadenken over je positie op het scherm. Gelukkig kan je ook power-ups kopen zoals meer health of de mogelijkheid om meer schade te doen om door de levels heen te raken. Vijanden en kisten laten muntstukken vallen waardoor je tijdens je avontuur upgrades kunt kopen in het level dat je doorloopt. Deze alinea beschrijft in alle eerlijkheid meteen ook de gehele game. Heel erg veel komt er dus niet bij kijken, maar we moeten eerlijk zijn, het simplistische aan deze game maakt deze game perfect en bovendien erg leuk om in korte sessies tussendoor even te spelen.

Hoewel er dus niet zo heel veel komt kijken bij deze game, kent deze toch genoeg variatie in zijn personages. De game bevat ongeveer een 50-tal personages om te unlocken die elk hun eigen wapen hebben en hun eigen soort projectielen waardoor je telkens met elk personage toch weer wat anders moet spelen. Het ene personage heeft bijvoorbeeld dan weer meer health, maar valt trager aan, het andere heeft dan weer snelle aanvallen maar weinig health. Hierdoor moet je, naargelang met wie je speelt, steeds weer je speelstijl aanpassen waardoor deze erg simpele game toch leuk blijft. Toch blijft het echter niet enkel bij wat hordes vijanden afmaken en hen ontwijken, na elk level kom je een vaak toch wel pittige boss tegen waarbij je goed op zijn aanvalspatronen moet leren letten om deze de baas te kunnen. Het is dan ook vooral bij de baasgevechten dat de bullethell inspiratie goed tot zijn recht komt. Adventure Rush beschikt over een baas of 10, dus hoewel het hier om een kleine simpele game gaat, valt er gelukkig toch nog genoeg te beleven.

Adventure Rush is een kleine simpele, maar tegelijk ook charmante game die je de tijd van de Game Boy-games even weer opnieuw laat beleven. De gameplay is simpel in zijn opzet en uitvoering, maar wist mij toch snel te charmeren dankzij de snelle, korte en actievolle momenten waarbij je op deze korte tijd toch een leuke uitdaging voorgeschoteld krijgt. Hierdoor verleent de game zich perfect om even op een doods momentje snel een run te doen en kijken hoe je deze keer weer scoort. Perfect voor tijdens een pauze van andere taken die je moet uitvoeren. Hoewel de game in eerste instantie weinig om het lijf lijkt te hebben, zorgen de korte sessies toch voor een amusant speel momentje tussendoor.

• Leuk tussendoortje
  • Nostalgische look & feel
  • Korte maar bevredigende speelsessies