Actraiser Renaissance

Zo heel af en toe wordt er eens een titel gedropt zonder dat we vooraf zelfs maar iets van informatie hebben gehoord of gezien. Actraiser Renaissance is ook zo een titel, die plots aangekondigd werd op de recentste Nintendo Direct met de boodschap “vanaf nu beschikbaar!”. Aangezien ik de originele heel vaak gespeeld heb op de Super Nintendo, kon ik de kans niet laten liggen om deze herwerkte versie te spelen. Of het daadwerkelijk de moeite is, dat valt nog te bezien. Daal je mee af naar de wereld van Actraiser om het uit te zoeken?

The Lord of Light

In deze game ben jij “God”, die beter bekend staat als de “Lord of Light”. Door een engel wordt je gebrieft over de situatie in de wereld, namelijk dat Tanzra de “Evil One” alle landen heeft overgenomen en de mensen verdreven heeft. Het is jouw taak om af te dalen naar de wereld der stervelingen om de onderdanen van Tanzra te doen verdwijnen, de landen weer te overwinnen en de mensen te helpen om hun leven weer op te pikken. Een vrij simpel plot, maar in deze remaster voorzien van een hele hoop extra verhaal, content en diepgang. Er is nu per land een uitverkorene held die je, aan de hand van missies, leert kennen en sterker maakt zodat deze je kan helpen in de strijd tegen Tanzra. Deze extra missies en verhalen zijn best interessant, maar voelen na een tijdje wel wat repetitief aan omdat ze allemaal hetzelfde patroon wat volgen. Inhoudelijk zijn ze dan weer wel interessant omdat elk personage zijn eigen persoonlijkheid heeft.

The second coming

Actraiser is altijd opgedeeld geweest in 2 verschillende speelstijlen, enerzijds een action-platformer en aan de andere kant een city builder sim. We zullen beginnen met de eerste waar we in gedropt worden als we het eerst land, Fillmore, overnemen. Wanneer je als de “Lord of Light” afdaalt om het recht in eigen handen te nemen, doe je dat door een standbeeld van een naamloze ridder over te nemen zodat je fysiek kan rondrennen en met je zwaard de nodige straffen aan de demonen uitdelen. Nieuw in deze versie is de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken door op de L toets te drukken waardoor je ook even een paar tellen niet geraakt kan worden. Verder hebben ze ook een moeilijkheidsgraad erin verwerkt, wat vooral betrekking heeft op het aantal levens dat je in deze levels krijgt. Ook hebben ze een nieuw systeem erin verwerkt waardoor je kristallen kan verzamelen van gevallen vijanden en als je genoeg kristallen hebt vergaard je bonussen krijgt voor het huidige level zoals een attack of magic bonus, onder andere.

Wat aanvallen betreft, heb je een 3-hit combo die je kan uitvoeren, je kan een opwaartse en neerwaartse slag uitvoeren en verder kan je terugvallen op je magische krachten. Deze magie bezit je helaas niet vanaf het begin, maar verkrijg je per held waarvan je gedurende hun verhaal hun potentie leert ontdekken. Deze magie is overigens zwaar overpowered en kan het spel best vrij gemakkelijk maken, zeker de eerste fire magic die je krijgt kan vijanden meermaals raken en er snel werk van maken. Echter heb je maar een beperkt aantal magische punten om te gebruiken, maar je kan ze verhogen door in level te stijgen of door verborgen scrolls te vinden in deze levels. Het stijgen van level gebeurt volledig automatisch door het verhaal te spelen in de sim mode. Eenmaal je op het einde van een level, ook wel Act genoemd, komt moet je tegen een eindbaas vechten om het land veilig te stellen. Na de eerste Act begint steeds de sim mode en na de tweede Act heb je het land volledig gevrijwaard van alle kwaad en vertrek je naar het volgende land om hetzelfde te doen.

Force of Nature

Het grootste deel van je tijd zal je gaan spenderen in de city builder sim, die gelukkig niet al te ingewikkeld of uitgebreid is. Waarom zeg ik dit? Omdat voor velen de actie levels hetgeen zijn waarvoor ze gekomen zijn. Op zich was het bouwen vroeger nog een stuk simpeler, je moest voornamelijk er voor zorgen dat de landen bewoonbaar waren. Hiervoor moest je bossen of rotsen opruimen door mirakels te gebruiken. Deze mirakels zijn natuurfenomenen die je zo kan gebruiken zoals bliksem, een aardbeving of regen. Deze kosten je ook MP en hebben een cooldown tijd dus je kan niet oneindig veel mirakels achter elkaar spammen. Om in deze mode je MP weer aan te vullen kan je demonen afschieten met de engel die je bestuurd of door potions van boerderijen op te pikken. Demonen afschieten gaat vrij gemakkelijk, je hebt maar 1 aanval en de pijlen buigen automatisch lichtjes af naar de vijand. Deze vijanden komen uit de verschillende putten die je op de kaart ziet, maar we komen later nog terug op deze plekken.

Als je het land wat vrij hebt gemaakt van bossen en andere obstakels moet je de mensen wegen laten maken. Dit doe je door “guidance” te verlenen waardoor je in een grid modus terecht komt en je 8 aaneensluitende vakjes in het raster kan aanduiden zodat de mensen hier bouwen. Daarna doen de mensen de rest zelf, ze gaan op eigen houtje elke dag een deel zaken bouwen zoals boerderijen, huizen en workshops. Aan de hand van de zandloper bovenaan kan je zien wanneer een dag bijna voorbij is. Sporadisch zullen de boerderijen eten en potions opleveren om je HP en MP aan te vullen en de workshops gaan je van resources voorzien om structuren zoals een poorthuis of torens ter verdediging te bouwen. Als je de oude game gespeeld hebt, zal je je nu wel afvragen waarom dat opeens nodig is.

Stand your ground

Ik was niet helemaal correct toen ik zei dat er maar 2 verschillende speelstijlen waren, want deze versie heeft een derde stijl. Er zijn een deel missies die spelen als een tower defense game. De torens en poorthuizen gaan vijanden kunnen tegenhouden en aanvallen, maar dat is niet het enige wat je kan doen. Als engel kan je in deze mode ingrijpen door mirakels te gebruiken, maar ook hier moet je oppassen met je MP gebruik natuurlijk. Verder kan je palissades neerzetten, wat eigenlijk een rij staken is, waardoor je vijanden tijdelijk kan tegenhouden. Gelukkig loopt er ook in elk land een uitverkorene rond, en in deze mode is het diens tijd om in de schijnwerper te staan. Je kan deze enkel aansturen door aan te geven waar ze naar toe moeten gaan en dan is de rest aan hun. Eenmaal je verder in het spel zit, krijg je ook de mogelijkheid om voorgaande helden op te roepen en je te helpen in de huidige strijd. Na de meeste missies, die bestaan uit het land tot bepaalde mijlpalen te krijgen zoals een hogere bevolkingsgraad of de “Settlement Siege” tower defense, krijg je scrolls waarmee je je huidige held sterker kan maken.

Na een bepaald aantal missies zijn de mensen van het land sterk genoeg om een van de Demon Spawn locaties te verzwakken, de plaatsen waar de demonen verschijnen die het land teisteren. Eenmaal verzwakt, kan je deze locaties vernietigen in een erg kort actie stukje waar je een deel spawn pods stukslaat en dan de grote spawner moet verslaan terwijl er vijanden constant blijven spawnen tot je klaar bent. Eenmaal alle locaties gesloopt zijn, zullen er random Settlement Sieges plaatsvinden tot je je missies voltooid hebt en aan Act 2 kan starten. Act 2 is weer een actie stuk met een eindbaas waarna je het land voorgoed hebt verlost van het kwaad en je met je paleis weer naar het volgende land kan gaan

Renaissance

Je las al dat er heel wat nieuwigheden in het spel zaten op vlak van gameplay. Grafisch ziet het geheel er natuurlijk ook anders uit, maar het oogt wel vrij speciaal moet ik zeggen. Het is niet voor iedereen weggelegd denk ik, maar zelf begon het me wel te bevallen na een tijdje spelen. De muziek was destijds al gewoonweg fantastisch en je kan kiezen tussen de klassieke SNES-versie of de herwerkte nieuwe versie die ook niet mis is. Er zijn trouwens ook een deel nieuwe tracks die me best wel konden bekoren. Verder hebben ze een auto-save functie er in zitten en de eerder vermelde keuze om de moeilijkheidsgraad aan te passen.

Bij deze kan ik wel stellen dat Actraiser Renaissance een uitstekende herwerking is van het origineel. Alles wat er initieel in zat is nog aanwezig, de actie levels zijn wel een beetje aangepast, en er zijn een hele hoop extra’s aan toegevoegd waaronder voornamelijk heel wat extra verhaal en zelfs een volledig nieuwe mode! Naast action-platformer levels en de city builder sim mode krijgen we nog een klein tower defense mode er bovenop. Het voelt ook niet geforceerd aan en complementeert het geheel.

Als ik dan toch een beetje negatief uit de hoek wil komen, dan is het dat de repetitieve city builder sim soms wat te lang duurde en bepaalde tower defense levels opeens een redelijke spike in moeilijkheid kregen. Niet dat het mijn progressie lang tegenhield, eventjes mijn torens wat beter zetten en andere keuzes maken omtrent plaatsing van palissades en mijn helden zorgde al snel voor een overwinning. Maar missies zoals de populatie van je land verhogen hing soms wat af van de AI en als de mensen besloten om geen nieuwe boerderijen te bouwen blijft je populatie wat stagneren. Niets wat enkele grootschalige mirakels niet kunnen oplossen, meermaals heb ik mijn toorn laten voelen en half het land om zeep geholpen.

Met een prijskaartje van €29,99 kan ik de game wel aanraden. Zeker en vast voor fans van het origineel, maar nieuwkomers gaan hier zeker ook de nodige uren aan kunnen slijten.

• Nieuwe Settlement Siege mode
  • Uitgebreide missies en verhaal