Zombie Army 4: Dead War

Jimmy
Zombie Army 4: Dead War
Zombie Army 4: Dead War

Soms heb je zo van die games waar je niet goed weet wat te verwachten. Games die te vreemd lijken om serieus te nemen. Zombie Army 4: Dead War is zo één van die games. Een Sniper Elite Spin-off met Nazi Zombies. Heerlijk kitcherig! En eerlijk? Wat kan er leuker zijn dan zombies afknallen met een arsenaal aan verschillende wapens? Zombies met een nazi uniform afknallen natuurlijk! Het klinkt vreemd, het is vreemd, maar het smaakt naar meer! Welkom in de review van Zombie Army 4: Dead War.

Ikzelf ben al jaren fan van zowel de Sniper Elite reeks, als van zombies. Dit gegeven maakt het dus extra vreemd dat ik nog nooit eerder een Zombie Army-game heb gespeeld. Gelukkig kreeg ik nu de kans om deze game te reviewen en eindelijk te ontdekken of deze spin-off een waardige tegenhanger is van de Sniper Elite-games. Ik kan je nu alvast vertellen dat ik mij enorm heb vermaakt met deze game! Ik heb dan ook spijt dat ik de vorige games nog nooit heb gespeeld. Binnenkort daar maar eens werk van maken.

Zombie, zombie, zombie-ie-ie

Het flinterdunne verhaaltje gaat als volgt; Hitler dreigt de oorlog te verliezen en om dit tegen te gaan activeerde hij “Plan Z”. Dit occulte plan – Hitler was wel degelijk bezig met occultisme, zoek maar eens op via Google – houdt in dat alle gesneuvelde nazi soldaten terugkeerden als zombies. Hierdoor stort de wereld natuurlijk weer in chaos. Hoofdpersonage en sniper Karl Fairburne uit de Sniper Elite-games moet samen met Boris Medvedev en anderen proberen te overleven, en dit terwijl hij tegelijkertijd de nazi zombie invasie probeert te stoppen.

De gameplay van deze game gaat verder in lijn met de Sniper Elite-reeks, hetzij dan wat meer actie georiënteerd. Het spel moedigt je nog steeds aan om de zombies vanop een afstand neer te knallen, al is het ook perfect mogelijk om deze met een shotgun of een machine geweer te lijf te gaan. Deze laatstgenoemde wapens dienen als je secundaire wapen, terwijl je primaire wapen een sniper of iets in die trend is. Je kan je sluipschutters geweer bijvoorbeeld afwisselen met de M1 Garand, een zeer populair wapen uit de tweede wereldoorlog.

Eenzaam en alleen of met meer

De gehele game is perfect solo speelbaar, maar de echte fun begint pas wanneer je één of meer vrienden uitnodigt om samen de campaign te doorlopen. Je kan tot en met vier spelers in co-op spelen. Dit maakt de game natuurlijk extra leuk want je zal goed samen moeten werken om alle levels perfect tot een goed einde te brengen. Speel je toch liever solo, of heb je helemaal geen vrienden, niet getreurd, zoals ik eerder al wist te vertellen kan je de game ook perfect op je ééntje uitspelen. Al kan je natuurlijk ook online mensen zoeken om mee te spelen. Dan kan je toch nog lekker sociaal zitten gamen.

In tegenstelling tot in de Sniper Elite-games moet je hier niet perse al sluipend door de levels heen gaan. Dit is in de praktijk onmogelijk, gezien er veel te veel zombies aanwezig zijn in de levels. De campaign voelt dan ook vooral aan tot een veredelde horde modus. Gelukkig beschik je niet enkel over je wapens om de zombies te baas te kunnen. Je kan ook de omgeving gebruiken. Her en der staan er explosieve vaten geplaatst, waarmee je na een welgemikt schot meerdere zombies tegelijk kan laten exploderen. Met als gevolg dat hun ledematen in het rond vliegen, heerlijk! Daarnaast heb je nog andere valstrikken waarop je even moet schieten om ze te activeren. Denk aan speakers die de zombies moeten lokken en vervolgens ontploffen. Of zelfs een halfvergane haai die door middel van een vreemde constructie op land zombies kan doden. Het is vreemd en over the top, maar het werkt wel in deze game.

Nog zo een over the top element is iets dat rechtstreeks uit de Sniper Elite-games komt. Met een beetje geluk activeer je de X-ray kill cam, waarna je ziet welke schade je veroorzaakt in het lichaam van de zombie. Het heeft wel wat minder impact, gezien je niet doorheen een levend persoon schiet. Maar het lijft natuurlijk een leuke extra om je kogel door de testikels van je vijanden te zien glijden. Wel is het jammer dat deze X-ray kills niet heel vaak voorkomen. Al zorgt dit er natuurlijk wel voor dat de flow van de game behouden wordt en je niet snel wordt afgeleid.

Knapperige zombies

Doorheen de levels vind je ook extra ammo terug, handig , want je wil tenslotte niet zonder kogels vallen in een wereld als deze. Ook kan je her en der mijnen of granaten bemachtigen om grote horde zombies in één knal uit te schakelen. Je zal gaande weg niet enkel gewone zombies tegenkomen maar ook zombies met zelfmoordneigingen. Deze zombies hangen vol explosieven en komen snel op je afgerend. Het is dus zeer belangrijk om deze snel uit te schakelen. Doe je dit terwijl ze tussen andere zombies staan, kan je er gelijk een deel mee uitschakelen. Ze zijn dus naast erg dodelijk ook nog eens zeer handig. Dit is echter maar één voorbeeld van de speciale zombies die je kan tegenkomen, ook snipers, bosses en zombies met vlammenwerpers kan je tegen het lijf lopen. Schakel je deze laatste uit, dan kan je hun wapen meezeulen en zombies lekker knapperig maken met je nieuw verkregen wapen. Zo zijn er niet enkel vlammenwerpers te vinden, maar bijvoorbeeld ook een minigun, waarna je alle zombies zeer snel kan voorzien van extra luchtgaten en een acute loodvergiftiging kan bezorgen.

Verder zijn er ook upgrades voor je wapens te vinden, denk zo bijvoorbeeld maar aan een elektrische attachement om op je wapen te zetten. Hierdoor doe je naast gewone schade ook nog eens elektrische schade over een groter gebied, waardoor je meerdere zombies tegelijk kan uitschakelen of deze op zijn minst even kan vertragen. Gaandeweg stijgt je personage en je wapens in level door de verdiende XP punten. Hiermee kan je extra perks kopen die voor elk wapen uniek zijn. Op deze manier kun je naast elektrische shade ook explosieve kogels op je sniper zetten, ontvlambare kogels op je shotgun, of zelfs holy damage veroorzaken met je machine geweer. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Ook je personage kan over perks beschikken. Zo is er een handige perk die wanneer je anders zou sterven, je toch nog een kans geeft. Het enige dat je moet doen terwijl je even gezellig ligt te sterven is een zombie afknallen met je pistool, en hup je bent weer springlevend. Sterf je nadien echter toch, dan is het game over. Uiteraard zijn er nog meer perks te vinden, maar deze laat ik je lekker zelf ontdekken.

Helaas gooit er toch nog iets wat roet in het eten. En dit komt niet door de beschikbare vlammenwerper. De besturing is nogal stroef en niet zo heel accuraat, of althans het rondwandelen en lopen niet. Mikken voelt gelukkig heerlijk aan. Het probleem is echter dat je personage soms net iets anders loopt dan je voor ogen had, en zo naast een item terecht komt in plaats van ervoor. Hierdoor valt het soms voor dat je een item niet meteen kan oprapen omdat je verkeerd staat gepositioneerd. Op zich niet altijd een ramp, maar wel wanneer je omsingeld bent door een horde hongerige zombies die ondertussen in je nek staan te ademen en al aan je oren staan te knabbelen. Dit kan dan ook het verschil opleveren tussen overleven en te sterven. Hopelijk lost men dit probleem snel op met een patch.

Een zee aan zombies

Tot slot is er ook nog de Horde modus. Het doel mag hier duidelijk zijn, overleef zoveel mogelijk waves aan zombies en behaal een zo hoog mogelijke score. Hoe meer waves je overleefd, hoe groter het beschikbare gebied wordt, en hoe meer en betere wapens je kan vinden. Uiteraard worden de waves ook telkens moeilijker en moeilijker, gezien er gaandeweg ook speciale en sterkere zombies op het strijdtoneel verschijnen.

Ook deze mode is zowel solo als in co-op speelbaar. Hou er echter wel rekening mee dat er geen split-screen aanwezig is in deze game. Je vrienden zullen dus online moeten joinen om mee te kunnen doen. Persoonlijk ben ik normaal geen fan van horde modi in games. Maar in deze game is die geweldig leuk, en tevens zeer verslavend. vermoedelijk ben ik reeds klaargestoomd door de campaign, en heb ik daardoor gewenning opgelopen voor deze mode. In ieder geval, in mijn ervaring beschikt deze game over de leukste horde mode die ik tot nu toe gespeeld heb. En ik heb er al behoorlijk wat getest, dus dit zegt in mijn ogen alvast veel.

Zombie Army 4: Dead War is een zeer leuke en geslaagde spin-off van de Sniper Elite-games geworden. De game is lekker over the top, en neemt zich gelukkig nooit te serieus. De game is niet meteen voor iedereen weggelegd, maar indien je het toch een kans geeft zal je al snel ontdekken dat deze game een heerlijk tussendoortje is. Het enige dat deze titel een beetje tegenhoudt is het gebrek aan een split-screen modus en de soms wat stroeve besturing.

• Verslavende horde mode
  • Lekker over the top
  • neemt zich nooit te serieus

• Stroeve besturing
  • Geen Split-screen
8

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien