WRC 9 FIA World Rally Championship (Switch)

Ongeveer een half jaar geleden speelde ik WRC 9: FIA World Rally Championship op de Xbox One. Vandaag keren we terug naar deze game, maar ditmaal op de Nintendo Switch. Ik ben alvast benieuwd hoe het spel speelt op deze hybride console, en of hij even vlot speelt of helaas snel uit de bocht zal vliegen in deze review.

WRC 9 on the go!

Aangezien ik de game al eens eerder heb gereviewd ga ik niet teveel in detail gaan op alle onderdelen, voor meer info hierover verwijs ik je graag naar mijn originele review. Voor degene die toch snel een korte overview hebben: WRC 9 is de recentste officiële World Rally Championship game, waar de nadruk ligt op offroad rally racing. Dit spel bevat een hele hoop officiële tracks uit de World Rally Championship, een boeiende career mode voor de single player ervaring, uitgebreid met een deel extra’s zoals historische races uit de geschiedenis van de sport.

Het zou natuurlijk een gemiste kans geweest zijn voor de developers en publisher als ze deze game niet aanvulden met alle reeds verschenen updates en DLC, dus natuurlijk hebben ze deze ook allemaal toegevoegd aan deze versie. Ik moet jullie echter niet vertellen dat de Switch versie wel een beetje zwakker uit de hoek komt op grafisch vlak dan zijn broertjes. Maar dat neem ik er graag bij, want deze game kan je overal spelen waar je maar wil uiteraard. Het enige grotere minpunt in deze versie zijn de langere laadtijden, maar tijdens het spelen zelf gaat alles vrij vlot. Je zal wel eens meermaals merken dat bepaalde textures wat later inladen, maar dat zou niet teveel mogen afleiden van de actie zelf. Voor de rest is WRC 9 hetzelfde zoals ik een half jaartje geleden al kon ondervinden, en kunnen we nog steeds spreken van een deftige race game!

Ik ga alvast heel eerlijk zijn, ik had mijn twijfels toen ik de game startte op de Switch. Zoals verwacht kampen we met redelijk lange laadtijden en staat het spel grafisch zeker niet zo sterk als zijn tegenhangers op andere consoles. Maar toch, eenmaal je aan een race begonnen bent, speelt het spel lekker en vlotjes. Voor mij was het grootste selling point dan ook de mogelijkheid om het spel eender waar mee naar toe te nemen. Lig je toch wat wakker vanwege de grafische downgrade maar wil je toch graag al die extra’s en DLC? Dan kan je mogelijks beter naar de PS5 kijken of een van de voorgaande console versies en daar de DLC bij aanschaffen.

• WRC 9 on the go
  • Alle DLC zit er bij

• Grafisch minder sterk