WRC 9 FIA World Rally Championship

WRC 9 FIA World Rally Championship
WRC 9 FIA World Rally Championship
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Het is alweer geleden sinds WRC 7 dat ik nog eens een race spel heb gespeeld. Toegegeven, ik speel het genre wel eens graag maar het is niet iets wat ik snel actief zou opzoeken. Maar als het nodig is durf ik dus gerust het virtuele stuur wel in handen te nemen. Laten we maar eens snel de virtuele garage induiken en kijken wat dit beestje onder de motorkap heeft zitten.

Aim for the top

In de autosportwereld zijn er heel wat verschillende disciplines en soorten races. Maar ik denk dat de WRC, World Rally Championship, toch wel een van de moeilijkste eruit is. Wie het al eens op televisie gevolgd heeft, snapt ook wel waarom. Soms worden de races ook wel in de meest extreme weersomstandigheden gereden. Dat deze vorm van racen zich goed weet te vertalen naar een videogame is al meermaals bewezen en zo deed WRC 8 het ook wel erg goed bij de fans. Maar er komt ook wel heel wat bij kijken naast het racen zelf, en dat kunnen we toch redelijk in detail ondervinden in dit spel.

Wat ik wel heb met dit soort spellen is dat er zoveel te leren valt en je er eigenlijk onvoorbereid in gegooid wordt. WRC 9 reikt je echter de hand en vraagt of je eerst graag een tutorial volgt. Ook krijg je de kans om je skill level aan te geven en op deze manier niet telkens gefrustreerd als laatste te eindigen. Maar zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad en na de tutorial is het vaak nog vechten om de wagen op de baan te houden. Na genoeg oefenen krijg je het rijden echter zeker en vast wel onder de knie. Nog steeds voelen de controls erg realistisch aan, maar toch lijkt het sturen soms nét dat tikkeltje te gevoelig.

Start your engines!

Nu goed, de tutorial doet wel zijn best om je door de carrière modus te loodsen en dat is zeker en vast aan te raden. Zoals ik al aanhaalde, is racen niet het enige wat je te wachten staat in dit spel. We duiken tijdens de tutorial de garage alvast in, want jij ben ook verantwoordelijk voor het plannen van evenementen, je team samen te stellen en tevreden te houden, je rekeningen te betalen en meer. Hoewel dit misschien als een hele boterham klinkt, valt het best wel mee. Veel van deze zaken kan je vrij snel en bijna automatisch afhandelen. Wat wel heel leuk is, is dat de tutorial je een hele in-game week onder zijn vleugels neemt. Je zal leren hoe je events moet inplannen en ook zal er dieper ingegaan worden op de verschillende soorten races, zoals ritten in extreme weersomstandigheden of ’s nachts met een zwaar toegetakelde wagen en uiteraard ook je eerste echte rally.

Verder leer je dus ook hoe je je team moet samenstellen en hoe je rustmomenten kan inlassen om ze tevreden te houden. Kortom, alles wat je moet weten leer je in je eerste uurtje spelen. Afhankelijk van je gekozen skill level begin je de game in de Junior WRC of in de WRC 3 klasse en is het je doel om je op te werken naar de World Rally Championship. Jouw team helpt je uiteraard op dit traject, dus het is wel verstandig om goede keuzes te maken hierin. Pro-tip, één van de events waaruit je kan kiezen zijn trainingen. Deze zijn niet enkel goed om extra geld te verdienen, maar hierdoor krijg je de kans om zonder al te veel gedoe aan je skills te werken.

Eat my dust

Wat voor mij wel vrij belangrijk is bij dit type games, is het grafisch aspect. Tegenstrijdig met wat ik vaak zeg, ik weet het, maar van dit soort spellen geniet ik gewoon veel meer wanneer het er mooi uitziet. En WRC 9 ziet er inderdaad prachtig uit. Zowel de auto als de omgevingen zien er geweldig uit in de verschillende omstandigheden. Je kan het al raden, maar je auto zal naarmate je vaker botst er meer afgetakeld uit gaan zien. De schade ziet er ook vrij realistisch uit en ook modder of stof is zichtbaar afhankelijk van de wegen waarover je cruised. Niet enkel is de schade zichtbaar, het is ook nog eens merkbaar! Bochten worden moeilijker om te nemen of je auto zal meer moeite hebben om te schakelen, om maar enkele voorbeelden te geven.

Ben je een liefhebber van autosport, en voornamelijk de rally discipline, dan is WRC 9 een must om te spelen. Ook fans van het race genre gaan hier wel hun ding in kunnen vinden, maar verwacht toch enkele hobbels in de weg. De besturing is namelijk zo realistisch dat je wel wat tijd moet investeren om te trainen en te oefenen zodat je je auto ten alle tijden (en in alle weersomstandigheden) op de baan kunt houden terwijl je dit ook nog eens met de nodige snelheid doet om goede tijden neer te zetten. Zelf heb ik ook een redelijke leercurve doorgemaakt en kon ik daardoor enkel maar meer genieten van wat het spel te bieden had.

Naas het racen krijg je nog andere taken voorgeschoteld zoals het samenstellen en onderhouden van je team, budget en meer. Dit geeft de carrièremodus veel diepgang en dankzij de verbeterde tutorial vind je al heel snel je weg hierin.

• Grafische topper
  • Diepgaande carrièremodus

• Besturing kan lastig zijn voor nieuwkomers