World of Warcraft: Dragonflight

World of Warcraft: Dragonflight
World of Warcraft: Dragonflight
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is ondertussen al bijna 18 jaar geleden, ergens begin 2005, dat World of Warcraft het licht zag. Enkele dagen geleden mochten we de negende expansie verwelkomen, namelijk Dragonflight! Ik heb dan nog niet zo heel veel ervaring met World of Warcraft, de wereld en de lore, maar vanaf de eerste beelden was ik al compleet mee. Of dat enkel is vanwege de grote focus op draken, dat zullen we eens snel onderzoeken.

Heeding the call

Na de update zien we een filmpje waarin Alexstrasza, Aspect van de Red Dragonflight, ons uitlegt wat er zich 10 000 jaren geleden heeft afgespeeld. Zo komen we er achter dat de Dragon Aspects de Dragon Isles hebben verzegeld na de globale catastrofe van de Sundering, maar dat er gezegd werd dat ze zullen terugkomen wanneer de tijd rijp en het land herstellende is. Er zijn vijf groeperingen van Dragonflight, elk daarvan beheerd door een Aspect. Alexstrasza is de Aspect van de Red Dragonflight en al snel leren we de Aspect van de Black Dragonflight ook kennen, Wrathion. Deze Dragon Aspects zijn ooit machtig gemaakt door de Titans, Guardians of Order, die geholpen hebben bij het scheppen en verdedigen van Azeroth. Van wat ik begrepen heb, zijn er al enkele Aspects (Malygos en Deathwing) aan bod gekomen als raid bosses in de Wrath of the Lich King en Cataclysm expansies. Naar de Dragon Isles wordt ook al een hele tijd gehint en verwezen in de lore als zijnde een oude plek die gevuld is met mysterieuze krachten. Dit is één van de redenen dat de Aspects zo graag terug willen keren naar hun thuisland, zodat ze weer hun krachten en glorie van weleer kunnen bekomen. Zeker nadat de draken zoveel verliezen hebben geleden in de vorige uitbreidingen. Een van de main goals van deze uitbreiding is dan ook om de Dragon Aspects te helpen om terug op krachten te komen zodat ze de vijf nieuwe zones op de Dragon Isles kunnen beschermen. Deze zones zijn de Forbidden Reach, The Wakin Shore, Ohn’ahran Plains, Azure Span en Thaldraszus. Deze Isles zijn allen erg interessant opgebouwd met heel wat open velden, torens en gebergten en immense, en zeer oude, architectuur.

Het avontuur op zich voelde wat minder “end of the world” aan, maar daarom niet per se minder episch. Voor iemand zoals mij, die veel van de lore niet kende, was het verhaal nog steeds vrij goed te volgen. Ik moet wel toegeven dat ik een grote lore nerd ben, en dus bijgevolg ook constant vanalles ging opzoeken om toch zoveel mogelijk mee te zijn met alles wat er rondom mij gebeurde en te vinden was. Grafisch ziet deze expansie er weer stukken beter uit dan zijn voorgangers, zeker komende van mijn laatste WoW ervaring met de classic versie van Wrath of the Lich King, en waande ik mij echt in een fantasie wereld vol kerkers en draken. De muziek is wederom een schot in de roos en weet elk gebied van een unieke sfeer te voorzien. Oudere zones zijn dan helaas wederom niet voorzien van een grafische upgrade waardoor er wel een zeker contrast te zien is tussen bepaalde gebieden.

Dracthyr Evoker

De nieuwe race/class combinatie die deze uitbreiding met zich meebrengt, de Dracthyr Evoker, is een ranged damage class en begint op level 58. Tijdens het maken van je character maak je zowel je Dracthyr vorm als je Visage vorm, een meer “menselijke” vorm die magie uitstraalt en health regeneration van jou en je party sterk verhoogt buiten combat. Volgens mij is het omdat ik in D&D campaigns vaak als Dragonborn speel en dit ras enorm hard lijkt op de Dracthyr, maar ik ben helemaal verkocht aan het ontwerp van dit nieuwe ras in World of Warcraft!

De Dracthyr Evoker gebruikt voornamelijk magie en beschikt al snel over een sterke Area of Effect aanval die 3 mogelijke niveaus heeft om mee aan te vallen. Des te langer je wacht met deze skill af te vuren, des te meer schade deze zal doen. Je kan ook jezelf en bondgenoten genezen met je Living Flame skill door ALT ingedrukt te houden wanneer je deze uitvoert, of je kan gewoon schade uitdelen aan vijanden wanneer je de ALT toets niet indrukt. Verder kan je ook zweven en zelfs een tijdje echt vliegen dankzij de Soar skill! Niet ongebruikelijk voor een class die afstamt van een draak natuurlijk. Het is wel gek om je character op een flying mount te zien die gewoon kan blijven vliegen terwijl jij met je vleugels slechts korte pozen kan vliegen of zweven. Eenmaal je wat verder gevorderd bent kan je dankzij de Visage skill van vorm veranderen. Op een bepaald moment ga je ook je specialisatie kunnen kiezen voor je class. Hiervoor kan je de “Devastation” of de “Preservation” route op gaan. De eerste is de offensieve kant, waar je een specialisatie in magie kiest met Area of Effect aanvallen zodat je vanuit de lucht je toorn kan neer laten dalen op je vijanden. De tweede legt zicht dan weer toe op de defensieve kant en zorgt er voor dat je sterke Area of Effect healing skills ter beschikking hebt. Ongeacht je keuze kan je op een later moment nog steeds terug wisselen.

Al deze nieuwe zaken klinken misschien wat overweldigend voor sommige spelers, maar je wordt snel wegwijs gemaakt dankzij de geweldig gebruiksvriendelijke user interface en de quests die je onderneemt in je start zone; de Forbidden Reach. Deze korte tutorials leren je al snel hoe je dankzij je Soar skill op een nieuwe manier het land kan verkennen waardoor je de prachtige omgeving, maar ook de dramatische gevechten die er plaats vinden, vanuit de lucht kan waarnemen. Het klinkt misschien wat stom, maar nadat je klaar bent in dit gebied en naar Orgrimmar gaat, tenminste als je zoals mij aan de kant van de Horde staat, maken de lokale NPC’s redelijk wat opmerkingen over je character en diens voorkomen. Niet dat deze opmerkingen spottend of slecht bedoeld zijn, in tegenstelling tot wat mijn Death Knigt te slikken kreeg in Wrath of the Lich King, maar eerder verwondering over de menselijke draak die zich plots onder hun begeeft. Alweer deed dit me denken aan de Dragonborn in de D&D setting, waar dit ras al eeuwen niet meer gezien werd door de andere rassen en je best wel speciaal bent in de wereld. Voor een MMORPG lijkt me dat nog wel het beste compliment dat ik kan geven, dat ik mij echt in een Role-Playing setting voel en me weer helemaal thuis voel in Azeroth.

A helping hand

Over wisselen gesproken, dankzij het nieuwe Talent Tree systeem is het mogelijk om gemakkelijk en snel je vaardigheidscombinaties veranderen. Je kan verschillende loadouts opslaan en deze ook delen met andere spelers indien gewenst. Als je in het begin een beetje overweldigd bent door de grote keuze aan skills, kan je ook opteren om de handige voorgemaakte “Starter Build” te selecteren. Verder zijn de HUD (Heads-Up Display) en de interface vernieuwd en zien ze er fantastisch uit. Belangrijker nog is dat ze alle informatie netjes en duidelijk weergeven. Je kan de HUD en interface uiteraard ook volledig customizen en deze opslaan om dan te delen met anderen. Ook de professions zijn wat verbeterd en vormen nu een belangrijke bron voor nieuwe wapenuitrusting te bekomen.

How to pimp your dragon

Nog een nieuwigheid in World of Warcraft: Dragonflight is Dragonriding. Dankzij de tutorial zal je snel in je eerste vluchten deze feature onder de knie hebben en de dialogen die je ondertussen te horen krijgt, die best wat referenties bevatten naar How to Train Your Dragon,  zorgen er voor dat dit een onvergetelijke ervaring is. Wat ook nieuw is, is dat je je mount kan customizen! Andere hoorns of spikes op de schubben, het zijn enkele van de mogelijke aanpassingen die je kan doen. Voor sommigen zal dit slechts een zeer kleine feature zijn, maar voor mij is dit meer dan welkom en geeft het weer een extra mogelijkheid om ietsje unieker door de wereld te vliegen.

Conclusie

Mocht ik terug kunnen gaan in de tijd, dan had ik al veel eerder mij in de wondere wereld van World of Warcraft laten onderdompelen. Deze nieuwe expansie trekt mij elke avond weer opnieuw terug naar mijn PC om dieper in het verhaal en de lore verloren te geraken. Heel wat heeft mogelijks te maken met de setting en omdat draken centraal staan, maar ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de vernieuwingen aan de interface en de interessante nieuwe race/class combinatie van de Dracthyr Evoker. Ook de Dragon Isles ademen iets episch en avontuurlijk uit en nodigen uit om ontdekt te worden, wat deels te danken is aan de alweer fantastische soundtrack. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat dit de beste expansie is die World of Warcraft in lange tijd gezien heeft, toch zeker als ik ook mijn vrienden mag geloven. Als je me nu wil excuseren, ik wil graag nog even de wind onder mijn vleugels voelen.

Good

  • Fantastisch nieuwe race/class combinatie
  • Beste start locatie tot nu toe
  • Interessante verhaallijn
  • Opslaan van Talent Tree loadouts en deze delen met vrienden

Bad

  • Oudere zones zijn nog steeds wat grafisch outdated
9

Fantastisch

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password