World of Final Fantasy

Jimmy Verwimp
World of Final Fantasy
World of Final Fantasy
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Final Fantay meets Pokémon in deze nieuwe spin-off van de populaire Final Fantasy Reeks. World of Final Fantasy brengt de klassieke turn based combat van weleer terug in combinatie met het vangen van monsters, die je vervolgens voor je kan laten vechten net als in Pokémon of Ni No Kuni. Of het een geslaagde game oplevert, kan je lezen in deze review. 

In World of  Fantasy bestuur jij de energieke tweeling Reynn en Lann. Deze twee ontwaken in het begin van het spel in een magische wereld zonder enige herinneringen over hun verleden en zonder weet van hoe ze in deze wereld zijn terecht gekomen. In deze wereld ontmoeten ze de mysterieuze Enna Kros, die onze tweeling een beetje meer verteld over hun verleden en hun speciale gave om mirages (de monsters uit deze game) te vangen waarna ze deze mirages voor hun kunnen laten vechten.  Enna Kros stuurt de tweeling met minieme info erop uit om de wereld te redden, waarna ze gaandeweg meer te weten komen over zichzelf en de wereld waarin ze zich bevinden.

Al snel ontdekken ze dat de wereld van Grymoire bevolkt is door lilikin. Dit zijn kleine karakters weergegeven in Chibi stijl. Zelf zijn Reynn en Lann mensen met een normale lengte die bekent staan onder de naam jiants. Ze komen hier ook te weten dat ze zelf kunnen wisselen tussen hun eigen jiant en lilikin vormen en dit is meteen ook een belangrijk aspect van de gameplay. Je kan namelijk wanneer je maar wil wisselen tussen je normale jiant vorm en de kleine lilikin vorm. Het is dan ook belangrijk om hier een strategie rond te bouwen voor tijdens de gevechten. Je kan namelijk de mirages die je vangt inzetten tijdens de gevechten. Je kan ze gewoon naast je laten vechten, waardoor je meer karakters tot je beschikking hebt tijdens een gevecht.

Maar je kan mirages ook “stacken” dit wil eigenlijk zeggen dat je een toren van karakters maakt. Wanneer je in je jiant vorm bent kan je bovenop jou personage een mirage met medium formaat op je hoofd plaats laten nemen, en daarboven op nog een kleinere mirage. Wanneer je in lilikin vorm bent, kan je enkel een small mirage op je hoofd stacken, maar je kan jezelf op een grote of medium mirage plaatsen. Stacken heeft het voorbeeld dat jouw stack (de toren van karakters) alle attributen van iedereen die zich in de stack bevind, waardoor je zowel sterktes als zwakheden kan combineren om zo een goede combinatie op te bouwen.  Als je bijvoorbeeld twee mirages met een vuur aanval, zoals “fire” en “foxfire” stackt, dan kan jij de “fira” spell unlocken. Het levert dus zeker voordelen op om hiermee wat te experimenteren. Het nadeel hier is echter wel dat een stack als één enkel personage telt, waarbij ook de AP (action points) en HP (health points) gedeeld worden door alle personages in de desbetreffende stack. Hierdoor beschik je dan ook over minder personages die een aanval kunnen doen. Let er echter wel op dat je tijdens een gevecht niet kan veranderen van je jiant vorm, naar je lilikin vorm en andersom. Je zal dus steeds op voorhand moeten plannen welke stack formatie jij wil gebruiken tijdens gevechten.

Het gevechtssysteem verloopt volgens het welbekende ATB (active-time battle) systeem uit de Final Fantasy Reeks. World of Final Fantasy is dan ook weer turn-based, net zoals de klassieke games. In het ATB systeem gaat de tijd nog steeds verder voorbij wanneer jij een volgende aanval selecteert, of wanneer jij even nadenkt over je volgende move. Heb je echter toch meer tijd nodig om na te denken? dan kan je ook instellen dat de tijd niet verder loopt wanneer jij nadenkt over wat jij zal gaan doen. Net zoals jij een stack kan opbouwen kan ook de vijand dit doen. Gelukkig bestaan er moves die ervoor kunnen zorgen dat de stack omkanteld, waarna elke mirage individueel zal moeten vechten. Hetzelfde kan trouwens ook met jouw stack gebeuren, want ook de vijand kan ervoor zorgen dat je eigen stack omvalt. Gelukkig kan je wel opnieuw stacken tijdens een gevecht, maar dit kost je wel een beurt natuurlijk.

Tijdens het testen van deze game viel het toch wel op dat de game ook bedoeld is om de jongere gamers onder ons te introduceren tot de Final Fantasy reeks. Hoewel de combat erg leuk en nostalgisch aanvoelt, is het gevechtssysteem erg vergevingsgezind. Hierdoor voelt het voor de ervaren Final Fantasy speler allemaal net iets te gemakkelijk en simpel aan. Waardoor de game af en toe een beetje saai kan overkomen.  Hetzelfde kan ook over het verhaal gezegd worden. Het verhaal wordt best leuk gebracht, en bevat leuke interessante personages, maar het wordt allemaal wat luchtiger gebracht dan we gewent zijn van een Final Fantasy game. De humor in deze game is echter wel erg goed geslaagd. Zo is de interactie tussen Reynn en Lann erg leuk gebracht, deze tweeling slingert de ene na de andere geslaagde woordspeling naar je hoofd en breken ze maar al te vaak de vierde wand, wat erg vaak leuke momenten oplevert. Storen deze gesprekken je, of heb je net een game over gehad en je wil een gesprek geen tweede keer aanhoren, dan kan je deze ten alle tijden skippen. Iets soortgelijks kan je tijdens ene gevecht doen, vind je dat de gevechten te traag verlopen? dan kan je “R1” indrukken om de tijd verder te spoelen tot aan je beurt, erg handig voor de minder geduldige gamers onder ons, of spelers met weinig tijd.

Verder heb ik ook nog goed nieuws voor gamers die vinden dat dungeons in rpg’s veel te lineair zijn geworden. Dit is niet zo in World of Final Fantasy. Je zal in een dungeon zelf moeten uitzoeken hoe je bij je doel moet geraken. Elke dungeon heeft meerdere paden en splitsingen, waardoor je er niet zomaar snel er doorheen vliegt. Persoonlijk vind ik dit een zeer goede design keuze, want dit biedt een grotere uitdaging dan een dungeon waarbij je gewoon maar de weg moet volgen. het nodigt trouwens ook meer uit om wat op ontdekking te gaan in een dungeon. Vaak zul je ook nog enkele puzzels moeten zien op te lossen om verder te raken, wat er dan ook voor zorgt dat de dungeons altijd erg leuk zijn om te doorlopen.

World of Final Fantasy bevat cameo’s van meerdere klassieke Final Fantasy Karakters. Gaandeweg in het verhaal zal je er dan ook meerdere tegenkomen in de vorm van boss battle’s en cut scenes Wanneer je deze unlocked, kan je de klassieke karakters gebruiken als summon, waarna deze een zeer sterke aanval zal uitvoeren. De aanwezigheid van deze karakters voelt ook niet geforceerd aan, ze passen perfect in de wereld van grymoire en het is natuurlijk altijd leuk om je favoriete Final Fantasy personage tegen te komen in deze game.

Conclusie:

World of Final Fantasy is een leuke turn-based rpg geworden, die voor zowel nieuwkomers als oude fans erg leuk is om te spelen. Hoewel de game een luchtig verhaal bevat, en erg makkelijke combat, blijft het leuk om de dungeons te doorlopen en om nieuwe mirages te vangen. Combineer dit met cameo’s van klassieke Final Fantasy personages en je hebt een game die je lang zal blijven boeien.

 

Good

  • Prachtige omgevingen
  • Leuke dialogen
  • Het stacken van mirages zorgt voor ene unieke twist op het klassieke turn-based systeem

Bad

  • De game is net iets te gemakkelijk
  • De gevechten lopen net iets te traag om geen gebruik te maken van het verder spoelen
8

Geweldig

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password