Warhammer 40,000: Darktide

Warhammer 40,000: Darktide
Warhammer 40,000: Darktide
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Warhammer fans mogen zich gelukkig prijzen. Bijna elk jaar verschijnen er wel meerdere titels die zich afspelen in het Warhammer universum. Hierdoor hoeven fans zich niet snel te vervelen, zeker wanneer er enkele goede games tussen deze releases zitten. Af en toe loopt het natuurlijk ook mis en zit er een mindere titel tussen, daarom hebben wij Warhammer 40,000: Darktide stevig onder handen genomen om te kijken onder welke categorie Darktide valt. 

Warhammer 40.000 Darktide is een co-op FPS ontwikkeld en uitgegeven door Fatshark, die ook verantwoordelijk waren voor Warhammer Vermintide 1 & 2. Waar deze twee laatstgenoemde titels afspelen in een fantasy setting, speelt Warhammer 40,000: Darktide, zoals de titel wellicht doet vermoeden, zich af in de toekomst, met andere woorden, Warhammer 40K is de sci-fi versie van Warhammer. Je kan Darktide dan ook zien als het sci-fi broertje van de Vermintide-serie.

In naam van de God-Emperor

Warhammer 40,000: Darktide begint met je ontsnapping uit de gevangenis. Tijdens je ontsnapping red je het leven van een overheidsfunctionaris, waardoor je weer in goede gratie komt bij het rijk. Na deze openingsmissie en een korte training opent het spel zich in een hub-wereld die alles samenbrengt, waar je cosmetics, wapens en verschillende vaardigheden kopen en upgraden, zaken doet met verkopers en ambachtslieden, instemt met speciale contracten, en de missie selectie terminal waar je andere spelers vindt om samen de missies te trotseren en waarmee je samen horden vijanden mag gaan afslachten.

Hoewel de missies niet lineair zijn, krijg je zo nu en dan na het voltooien van een missie een cutscène die het plot van Darktide verder duwt. Leuk voor de fans die de lore kennen, want die worden meteen ondergedompeld in de wereld van Warhammer 40K. Als je Darktide gewoon wilt spelen zonder belang te hechten aan het verhaal, kun je de meeste cutscènes overslaan om je bloedige rooftocht in naam van de God-Emperor voort te zetten. De vijanden van dienst zijn de volgelingen van de Chaos god Nurgle. De Nurgle zijn grof, zombie-achtig en zien er walgelijk en afschrikwekkend uit, geen wonder dat de God-Emperor wil dat je deze afslacht.

Ten aanval

Samen met vier andere spelers neem je het op tegen hordes vijanden terwijl iedereen verschillende taken kan uitvoeren, zoals een voorwerp naar een bepaald punt brengen, een bepaald gebied verdedigen en vijanden uitroeien. Je team versterken door je eigen vaardigheden onder de knie te krijgen is dus enorm belangrijk, net zoals het upgraden van je wapens erg belangrijk is om zo goed mogelijk de strijd te kunnen aangaan. Er zijn zeven soorten missies die zich afspelen in verschillende maps, bestaande uit vijf verschillende biomes. De meeste van deze missies bestaan uit het doorlopen van een level van A naar B, het bevechten van zwermen vijanden en vervolgens op een paar knoppen drukken, vechten tegen een laatste grote wave aan vijanden terwijl je op transport wacht, om daarna zo snel mogelijk weer te vertrekken naar je thuisbasis.

Je moet dus samenwerken met de andere spelers om te overleven en zo het level tot een goed einde te brengen. Wanneer je toch zou sterven, heb je de kans om door je medespelers weer tot leven te worden gewekt. Slagen ze er niet in om tijdig bij jou te raken, dan ga je dood en mag je wachten tot je weer kan meedoen. Wie sterft is gelukkig niet permanent dood, je kan tijdens het verloop van de missie door je medespelers terug gevonden worden, waarna je weer kan deelnemen aan het gevecht. Mochten ze er toch niet in slagen om jou te vinden, dan mag je na verloop van tijd toch weer aansluiten en de missie samen verder uitspelen. De gezondheidsbalken zijn verdeeld in stukken, wonden genaamd. Wanneer je weer tot leven wordt gewekt, verlies je één wond, tot het punt waarop je niet meer tot leven kan worden gewekt, dan is het onverbiddelijk game over.

Je eigen personage

In tegenstelling tot Warhammer Vermintide 2, speel je in Darktide niet als een vast personage. In plaats daarvan creëer je deze keer je eigen personage en kies je één van de vier verschillende beschikbare klassen. Ikzelf koos in deze game voor de Psyker-klasse. Elk van de vier klassen heeft zijn eigen speelstijl en een specifieke rol te vervullen. De groteske logge Ogryn is misschien langzamer dan de andere classes, maar zijn wapens kunnen zowel vijanden onderdrukken als van dichtbij zware slagen toedienen. De Ogryn is een tank klasse die niet wordt tegengehouden door vijandelijke aanvallen en in een menigte goed zijn mannetje kan staan.

De Psyker compenseert zijn gebrek aan fysieke kracht door verschillende psychische vaardigheden te gebruiken, naast de meer traditionele wapens. Hij kan vijandelijke hoofden op een zeer bloederige manier laten uiteen spatten, waardoor je met deze klasse zonder problemen vijanden van ver één voor één kunt uitschakelen. Hoewel je met deze klasse minder afhankelijk bent van munitie, moet je de Peril-meter in de gaten houden. Wanneer je je vaardigheden vaak gebruikt zal deze meter zich al snel vullen. Laat je deze te ver vullen, dan zul je zelf het loodje leggen door het teveel aan opgebouwde energie dat uiteindelijk ook jezelf zal doden. Je zult dus jezelf af en toe moeten afkoelen (wat eigenlijk op dezelfde manier en met dezelfde knop gebeurt als een wapen herladen), om dit te voorkomen.

De Veteran is ook een specialist op het gebied van range, hoewel hij magie inruilt voor vuurwapens en granaten, heeft hij ook nog steeds een zwaard of andere melee wapens ter beschikking om vijanden lekker van dichtbij af te slachten terwijl je hen sensueel in de ogen kijkt. De Zealot ten slotte riskeert alles om veel schade toe te brengen. Deze klasse wordt sterker naarmate ze meer gezondheid verliezen. Op zich is deze klasse een beetje een manusje-van-alles die zowel op afstand als van dichtbij zichzelf goed weet te handhaven. Hoewel de Zealot mijn minst favoriete klasse is, heeft deze wel de meeste persoonlijkheid van de vier klassen. De Zealot schreeuwt vaak iets religieus, of bespot iedereen die niet hetzelfde over de God-emperor denkt als hij.

Naast je vaardigheden heb je natuurlijk nog de beschikking over verschillende pistolen, geweren, granaten en natuurlijk ook melee wapens. Melee wapens hebben hun eigen aanvalscombo en kunnen sterke charged aanvallen uitvoeren. Je kan ook met ze blokken. Elk type wapen heeft zo zijn eigen verschillende stats, vuursnelheden, nauwkeurigheid en magazijngrootte. Dit houdt de boel fris en zorgt er voor dat spelers meer ruimte hebben om te experimenteren met verschillende wapens en speelstijlen tijdens de missies.

Audiovisueel

De gevechten zijn hectisch, spannend en leuk. Ze worden aangedikt door echt amusante gesprekken en commentaar tussen je teamgenoten, waarbij er zeer goed stemmenwerk is geleverd. De sfeer van de game wordt verder benadrukt door een op synths gebaseerde muziek die bij perfect bij de actie die van je scherm spat past. De overige geluidseffecten volgen dezelfde indrukwekkende lijn en klinken fantastisch. De graphics van Darktide zijn niet van de bovenste plank, maar dankzij de hevige bloederige actie heb je geen tijd om hier echt aandacht aan te schenken tijdens het doorlopen van je missies. Desondanks heeft de game wel sterke level ontwerpen. Sommige zijn donkere, nauwe gangen waarin je heuse bloedbaden kunt aanrichten, terwijl andere zich weer afspelen in gigantische buitengebieden vol licht, waardoor er wel voldoende variatie ontstaat op vlak van leveldesign.

Conclusie

Warhammer 40,000: Darktide is een vermakelijke, maar tegelijk ook oppervlakkige game, met zeer sterke combat, die helaas een acuut gebrek aan inhoud heeft. Ondanks deze tekortkomingen is het spel nog steeds erg leuk met vrienden en zelfs willekeurige mensen. Maar of de game je lang blijft boeien is nog maar de vraag dankzij het repetitieve karakter van missies en vijanden. Ontwikkelaar Fatshark heeft wel beloofd in de toekomst heel wat nieuwe inhoud, missies en beloningen toe te voegen, dus mogelijks zal dit in de toekomst nog verholpen worden. Desondanks is de game een leuke Co-op shooter om samen met je vrienden enkele avondjes in los te gaan.

Good

  • Fantastische gevechten
  • Visueel indrukwekkende wereld

Bad

  • Gebrek aan variatie tijdens de missies
  • Trage progressie
  • Repetitief
7

Goed

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password