Vaporum

Vaporum
Vaporum
Release Datum:Genre:, , , Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:, Getest op:

In deze tijd worden meer en meer games heruitgebracht voor nieuwe consoles of zie je dat titels, die vroeger exclusief gereleased werden op 1 console, hun exclusiviteit links laten liggen. Zelfs de grens tussen PC games en console games wordt kleiner. Zo zijn er al voldoende games die, de één al succesvoller als de andere, die deze brug hebben overgestoken. De nieuwste titel in mijn bibliotheek die deze stap waagde is Vaporum, een first-person grid-based dungeon crawler van formaat.

Vaporum

De originele release van Vaporum op de PC dateert alweer van eind 2017. In deze game speel je als een naamloze persoon die ontwaakt aan/in de zee. Hij beseft al snel dat hij zich niets meer kan herinneren over wie hij is en wat hij daar doet. Het enige dat hij in zijn nabijheid ziet is een immense toren. Bij onderzoek vindt hij wel een deur maar geen manier om hem open te doen. Na een paar tellen gaat deze toch opeens open en besluit hij op onderzoek uit te gaan. Na wat rond te dwalen merkt hij dat hij niet verder kan tot hij een soort harnas aan doet. Er zijn op dat moment een 4-tal mogelijkheden waaruit je kan kiezen, maar later meer hierover. De kamers die je betreed zijn overduidelijk verlaten met hier en daar wat chaos en wanorde maar nog steeds intact. Al gauw word je de eerste keer aangevallen door een mechanische vijand en merk je dat je zoektocht niet zo vanzelfsprekend zal zijn. Gelukkig heb je je harnas aan en heb je juist een wapen gevonden.

Een harnas met ruimte tot verbetering

Zeer juist, een harnas met ruimte tot verbetering. Hoewel je in een sci-fi wereldje zit ben jij nog steeds een mens van vlees en bloed zonder superkrachten. Geen nood, er is spektakel en variatie genoeg. Je moet immers al snel een soort van harnas aantrekken om verder te komen in het verhaal. Je harnas, genaamd een ‘exo-rig’ daarentegen staat open voor vanalles en nog wat. Door het vinden van ‘Fumium’ groeit je rig. Deze vind je doorheen de hele map, soms na een puzzel of soms ook weer niet, maar ook na het verslaan van bepaalde vijanden. Zoals wel vaker bij dit soort games kom je geregeld voor moeilijke keuzes te staan. Je kan je rig immers niet oppermachtig maken. Kiezen is verliezen noemen ze dat dan in de zin dat door de ene keuze te maken je een andere mogelijkheid afsluit. Ik zei trouwens al iets eerder dat je in het begin moest kiezen tussen 4 verschillende Rigs. Deze hadden al vanaf het begin hun sterktes en zwaktes en gaven al duidelijk aan dat je het spel op verschillende manieren zult beïnvloeden. De mogelijkheden en variatie in de evolutie en groei van de rig is meer dan voldoende om menig gamers voor dillema’s te zetten. Ik kan alleen maar aanraden om het zelf te ervaren in de game. Persoonlijk hou ik wel van dit soort games waarbij je je eigen gameplay beïnvloed.

Let’s battle on the grid

Het spel is een grid-based dungeon crawler. Ik moet niemand uitleggen dat dit je hele gameplay beïnvloed. De puzzels en kamers zijn allemaal aangepast zodat ze passen in je beperkte bewegingsvrijheid. Soms kan dit zo hard opvallen dat de game er onder lijdt. Door beperkingen kom je immers snel in een sleur terecht. Dit is gelukkig niet het geval bij Vaporum. De ruimtes en mogelijkheden zijn veelzijdig en gedetailleerd afgewerkt. En dan kom je vijanden tegen. Nu moet je onthouden dat die ‘slechts’ in 4 richtingen kunnen staan. Je mogelijkheden om (terug) aan te vallen zijn melee wapens, geweren in allerlei vormen en maten maar ook abilities. Op zich speelt dit allemaal erg vlot en zul je hier snel je eigen aanpak en gameplay in ontdekken. Zeker het feit dat je je vaardigheden kunt aanpassen en ook hiervan kunt kiezen hoe ze groeien, zorgt ervoor dat je je erg betrokken voelt in de game.

Deze game is een succesvolle transfer van de PC naar consoles. Laten we het niet onder stoelen of banken steken, dat is immers niet altijd zo vanzelfsprekend. De game zal je wel laten denken aan een ‘typische’ PC-game door zijn opmaak maar dit is gemakkelijk langs je neer te leggen. Het enige wat ik zou hebben aangepast is de grootte van de teksten en menu’s. Deze zijn nog steeds meer geschikt voor iemand die kortbij een scherm zit dan voor degene die op een afstand in een zetel. Als laatste wil ik nog even een open deur instampen: Deze game, en vooral het verhaal en de setting, zal veel mensen aan de game ‘bioshock’ doen denken. Dit is een te begrijpen vergelijking maar de opties, puzzels en gameplay scheppen een heel andere game, loop dus niet in de val van verkeerde verwachtingen te stellen!

• succesvolle transfer van PC naar consoles
  • sfeervolle game
  • meer dan voldoende opties