Valthirian Arc Hero School Story

Dennis
Valthirian Arc Hero School Story
Valthirian Arc Hero School Story
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Op het moment dat ik deze review zit neer te pennen komen de beelden en het gerucht dat er een heuse Harry Potter RPG zit aan te komen! Zet deze gedachte even opzij en kom mee naar Valthirian Academy! Misschien is dit wel de ideale opwarmer voor de (hopelijk magische) game! Alleszins, ik heb  mijn nieuwe school dan maar Hogwarts genoemd, je weet immers maar nooit.

Nieuwe job, nieuwe kansen

Na twee gratis Flash-gebaseerde vorige delen, brengt Valthirian Arc Hero School Story de luchtige schoolmanagement-simulatie naar Playstation 4, Nintendo Switch en Steam. Net als de meeste derdejaars studenten, toont ook Hero School Story grote ambitie. Alleen doet Hero School Story dit door over te schakelen naar driedimensionale modellen. Maar helpen die 3D modellen om je perfecte-school-in-spé tot leven te wekken?

Door middel van visuele roman-achtige karaktergesprekken word je geïntroduceerd tot een land waar de koning regeert. Dit koninkrijk is nog eens in vijf stukken is verdeeld en die worden bestuurd door… een koningin. Neen, vraag ons alstublieft niet hoe dat juist werkt, het heeft geen belang voor het verdere verloop van het spel.  Je word aangesteld door de koning als de nieuwe directeur van de Valthirian Academy en word halvelings ingefluisterd dat je het niet mag verknoeien of anders zwaait er wat. Waarschijnlijk je hoofd als ik dat even zo vrij mag interpreteren. Wat houd de nieuwe job dan juist in? Wel…

Hou het simpel

Als we beginnen, merken we als allereerste op dat het vrij simpel wordt gehouden. Een van je eerste opdrachten luid dat je een slaapzaal moet bouwen voor de eerste studenten die aankomen. Voor je kunt kijken waar je die juist zal plaatsen, heeft het spel al de ruimte gemarkeerd zodat je met slechts een paar klikken de opdracht al hebt volbracht. Je moet je dus geen zorgen maken over ingewikkelde en geavanceerde simulaties, die kom je hier niet tegen. De gebouwen zullen zich trouwens louter beperken tot het bieden van korte interactie met personages en stimulatie om op avontuur te gaan. Door het niveau van de campus te gaan verhogen trek je meer leerlingen aan. Helaas kunnen daar soms eens rotte appels tussen zitten, maar wees niet ongerust: de impact is miniem.

Het avontuur dan! Je begint met je eerste 4 studenten die je op sleeptouw zal nemen, die elk een toverstok gebruiken en gaandeweg ook andere wapens kunnen gebruiken. Ook hier weer beperkt het zich tot wat monsters doden, voorwerpen en onderdelen verzamelen. De voorwerpen dienen om je personages mee te ontwikkelen en de onderdelen om je school mee verder uit te bouwen. Ook kun je sommige missies herspelen, om onderdelen te kunnen sparen natuurlijk. Alles om je studenten beter te maken en de nodige upgrades van je school te kunnen doen. Als je meerdere teams hebt kun je ervoor kiezen om de missies zelf te hanteren of dat ze zelfstandig genoeg zijn om de buit mee naar huis te brengen. Dit resulteert er gewoon in dat je team voor 10 minuten onbeschikbaar is en je dan maar kunt hopen op een goede afloop. Dit doet mij ergens denken aan een mobile game waarin je het principe hebt dat je je personages een opdracht geeft en vervolgens een tijdspanne kunt wachten tot ze klaar zijn met die opdracht.

Mobiele avonturen

En daar begint eigenlijk mijn grootste probleem met deze game. Het is té simpel en voelt een beetje aan als tijdverlies. Je loodst je studenten door eenvoudig gehouden labyrinthische omgevingen, ramt als een gek op de actieknop  en dan hoop je maar dat je heelhuids er door komt. Langs de andere kant is er de mogelijkheid om met studenten magische aanvallen op afstand te doen. Hierdoor kun je de warboel van melee-aanvallen vermijden. Helaas word het na een gevecht of 10 redelijk eentonig, met een paar strategieën die inwisselbaar zijn.

Meermaals had ik ook het gevoel dat de personages inwisselbaar zijn en dat het niet écht uitmaakt of je nu “goede” of “slechte” leerlingen  aanvaard voor je school. Ook zijn de legendarische wapens slechts “ietsje” beter dan de hoogste wapens op dat moment dus waarom zou je dan de moeite doen om deze te verkrijgen?

 

Conclusie

Valthirian Arc is een spel waar ik meer van had verwacht. Toegegeven, ik heb er mij mee geamuseerd maar eerder sporadisch. Als ik even een halfuurtje niets te doen had en mij even wou ontspannen. Tijdens mijn ambtstermijn als directeur had ik meer noemenswaardige problemen verwacht dan die enkele frustratie dat ik 1 element mistte en zo weer 10 minuten kwijt was om dat element in een avontuur te gaan zoeken. Ook moet ik toegeven dat de vragen die ik stelde tijdens het spelen, eigenlijk al bij de ontwikkeling had moeten gebeuren. Het had alleszins een spannendere game en dito review opgeleverd. Maar net zoals de mobiele games van Kairosoft is dit een luchtige game met evenwaardige (lage) prijs. Een game voor de liefhebbers en fans dus.

Good

  • Simpel
  • Mooi weergegeven

Bad

  • Te simpel
5.8

Middelmatig

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password