Utawarerumono: Mask of Deception

Jimmy Verwimp
Utawarerumono: Mask of Deception
Utawarerumono: Mask of Deception
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:

Utawarerumono: Mask of Deception is een mix tussen een visual novel en een tactische rpg. Dit betekend dat de game een poging doet om een verhaal uit een goed boek te combineren met gameplay uit een jrpg. In deze review kan je te weten komen of ontwikkelaar Aquaplus erin is geslaagd om het beste uit deze twee werelden naar buiten te brengen.

Utawarerumono: Mask of Deception is de tweede game uit de Utawarerumono serie. De eerste game stamt uit 2002 en is enkel op pc verschenen in Japan.  Mask of Deception is dan ook de eerste game uit deze reeks die hier verschijnt. Utawarerumono heeft ook een anime adaptatie gekregen, dus wil je alvast mee zijn met de wereld van Utawarerumono, dan kan ik je aanraden om deze anime zeker ook eens te bekijken.

Mask of Deception speelt zich enkele jaren na het eerste deel af. Het verhaal zal in twee delen uitgebracht worden, deze game is het eerste deel, en later dit jaar volgt het vervolg: Utawarerumono: Mask of truth. Het is gelukkig niet nodig om de eerste game – die enkel in het Japans is verschenen – te spelen. Je zal dus geen problemen hebben om het verhaal te kunnen volgen, want alle achtergrond informatie wordt gedurende de game uitgebreid uitgelegd.

Het verhaal

In Utawarerumono: Mask of Deception speel jij een personage met geheugen verlies dat plots ontwaakt in een fantasy wereld. Dit betekend dat hij natuurlijk niets weet over deze wereld en de wezens die deze wereld bevolken. Hierdoor is hij dan ook onbekend met de gevaren die in deze wereld schuilen, en hij bijgevolg nogal hulpeloos verloren loopt. Helaas voor ons hoofdpersonage loopt in het begin dan ook meteen alles mis. Vrij snel nadat hij ontwaakt in deze wereld wordt hij opgejaagd door een gigantisch insect, dat in hem een lekkere maaltijd ziet.

Na een tijdje weet onze protagonist te ontsnappen door in een gat te vallen en zo ondergronds terecht te komen waarna hij even op rust kan komen. Helaas voor hem betekend dit helaas geen redding, want even later staat hij weer oog in oog met dit enorme insect. Uiteindelijk komt zijn redding vanuit een onverwachte hoek, want het gigantische insect word opgeslokt door een slime creature. Echter zal nadien dit wezen ook hem proberen op te slokken. Maar dat is buiten Kuon gerekend, een jong meisje dat onze protagonist ter hulp schiet, waardoor ze samen weten te ontsnappen. Aangezien het hoofdpersonage niets weet over deze wereld, en zelfs niet wie hij is, besluit Kuon om hem voorlopig te “adopteren” tot dat hij weer op zijn eigen benen kan staan. Daarop besluit ze ook om hem de naam “Haku” te geven, want dat praat tenslotte veel makkelijker.

Vechten voor je leven

Zo begint het fantasy avontuur van Utawarerumono: Mask of Deception, ik zou het natuurlijk nog meer over het verhaal kunnen hebben, maar het zou natuurlijk jammer zijn om zo de game te spoilen, dus dat doe ik dan ook maar beter niet. Naast het uitgebreide verhaal bevat deze game game ook tactische turn based gevechten. Het gevechtssysteem valt te vergelijken met games als Final Fantasy Tactics, Disgaea en Fire Emblem. Tijdens het gevechten kan je om de beurten je personages verplaatsen en commands geven. zo kan je kiezen wie je welke vijand laat aanvallen, en welke aanval je zal gaan gebruiken. Het doel in een gevecht is dan ook om alle vijanden te verslaan, wanneer de vijand erin slaagt om jou personages te verslaan is het uiteraard game over. Het is af en toe ook opletten geblazen, want soms moet je ook een specifiek personage in leven zien te houden, wordt dat personage toch verslagen is het wederom game over, zelfs ondanks dat de rest van je party nog overeind staat.

Wanneer je een vijand aanvalt heb je naargelang de aanval, de mogelijkheid om combo’s of chain attacks uit te voeren. Wanneer je een aanval activeert kan je als speler op de juiste moment op de aanvalsknop drukken om zo  critical damage veroorzaken, waarna je door gebruik van goede timing nogmaals kan aanvallen. Slaag je erin om een chain attack te linken dan kan je een krachtige finishing move uitvoeren. Wil je de game echter spelen voor het verhaal, dan kan je ook auto-chain mode aanzetten, waardoor het je minder moeite kost om door de gevechten heen te worstelen.

Een andere optie is dat je gevechten kan terugspoelen wanneer je iets fout uitvoert, waardoor je bij een naderende nederlaag het gevecht toch nog terug naar je hand kan zetten. Persoonlijk ben ik hier geen fan van, want dit maakt het natuurlijk net iets te gemakkelijk, hierdoor hoef je dan ook niet altijd even tactisch na te denken. Personages verdienen bij elke aanval experience points, waardoor deze gaandeweg nieuwe aanvallen kunnen leren.  daarnaast krijg je ook bonus points wanneer een personage in level stijgt, waarmee je stats omhoog kan halen. Echter is dit niet zo heel belangrijk, want ook zonder tijd en moeite te besteden om je personages te levellen kan je de game met gemak uitspelen.

Verwacht dan ook geen uitgebreide tactische rpg, want dan kom je er bedrogen uit. De game is in de eerste plaats een visual novel, dus dit betekend dat het verhaal veel belangrijker is dan enige gameplay. Dit betekend meteen ook dat de gevechten vooral dienen als om het verhaal te ondersteunen, en niet andersom. De game bevat trouwens amper 16 gevechten die je tijdens het verhaal zal moeten zien te overwinnen, al kan je na het uitspelen van het verhaal nog eens 12 extra gevechten unlocken om te spelen.  Hoewel er amper gevechten aanwezig zijn, zijn deze toch best amusant om te spelen, wat een leuke afwisseling is met het volgen van het verhaal. Zo zal het maar al te vaak voorvallen dat je anderhalf uur of langer enkel tekst te verwerken krijgt, en dus geen enkel gevecht voor de kiezen krijgt.

Een light novel in gamevorm

Utawarerumono: Mask of Deception is dan ook vooral bedoeld voor gamers die ook graag eens een boek lezen, of mensen die houden van een uitgebreid verhaal, en er zich niet aan storen dat er amper gameplay aanwezig is. Deze game is de eerste visual novel die ik zelf speelde, en ik moet toegeven dat ik best wel heb genoten van het verhaal. het verhaal wordt weergegeven met erg mooie tekeningen in manga stijl, en alle tekst is zeer goed ingesproken door bekende Japanse voice actors. De game lijkt me dan ook erg geschikt voor fans van manga en anime, waar ikzelf ook toe behoor. Ook de setting vond ik persoonlijk erg interessant, het was dan ook een genot om gaande weg in het verhaal meer te weten te komen over deze wereld.

Hoewel ik het in eerste instantie erg jammer vond dat er zo weinig gevechten in de game zitten, heb ik toch erg genoten van Utawarerumono: Mask of Deception. Het verhaal is zeer leuk gebracht en  en dit met de nodige humor, waardoor deze game ondanks het gebrek aan gameplay niet snel zal gaan vervelen. Ik zal in de toekomst dan ook met veel plezier het vervolg checken, ook zal ik dankzij deze game binnenkort de anime van Utawarerumono eens gaan bekijken.

• Zeer mooi getekend
  • Interessant verhaal
  • Sterke voice acting
  • Leuke personages

• Weinig gameplay
  • Niet voor iedereen
7

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien