Unruly Heroes

Unruly Heroes
Unruly Heroes

Magic Design Studios brengt zijn eerste game uit, Unruly Heroes! Een spirituele opvolger van Rayman Legends/Origins is het eerste wat ik dacht van vijf minuten te spelen. Kunnen de Unruly Heroes de almachtige Rayman overtreffen in deze side-scrolling puzzle/action game? Let’s see!

Apen en zwijnen

In deze game ga je met de zogenaamde ‘Unruly Heroes’ op pad door verschillende levels. Zij bestaan uit Wukong, Sanzang, Kihong en Sandmonk. De kleine storylines zijn gebaseerd op Journey to the West, een Chinese novel. Maar dan wel met een iets luchtigere sfeer en een fijne toets humor. Iets wat ik wel kan appreciëren ondanks ik de novel eigenlijk niet ken. Zoals ik eerder zei heeft de game enorm veel gelijkenissen met Rayman Legends en Origins zowel in de stijl van de levels als de gameplay. Wat me meteen opviel is dat de voice acting in Rayman wel een pak sterkers is ondanks ze altijd wartaal uitkramen. De voice acting van Unruly Heroes deed vanaf de eerste zin pijn aan mijn oren. Al een geluk wordt er niet teveel gesproken terwijl je door de levels huppelt.

Monniken en zandmonikken

Elk personage heeft zowat zijn eigen abilities en moveset om de vijand mee te verslaan. Wukong de aap en Sandmonk de… zand monnik kunnen bijvoorbeeld dubbel springen terwijl Sanzang de monnik en Kihong het zwijn dan weer kunnen zweven. Je kan eender wanneer tijdens het spel ook wisselen tussen de vier Unruly Heroes om zo al de obstakels te overwinnen. Een mooi concept van teamwork als je het mij vraagt! Af en toe kom je ook standbeelden tegen die een van de Unruly Heroes representeerd, dus van zodra je deze hero selecteert, kan je een specifieke actie uitvoeren om een puzzel op te lossen en verder te raken in de level. Zo kan je Wukong zijn staf bijvoorbeeld enorm lang maken, zodat je grote gaten kan overbruggen.

En er zijn ook nog wolven

Jawel, wolven! Uiteraard zijn er in elke level ook vijanden die je moet verslaan en door te switchen tussen al de heroes kan je hier heel mooie combo’s maken aangezien ieders zijn specialiteit heeft. In een bepaald level vecht je tegen een wolf als bossfight. Na je deze hebt verslagen kan je deze wolf gaan besturen en heb je weer een helemaal andere draai in het spel! Voor een game van dit kaliber ben ik best onder de indruk over hoeveel variatie in een 2D side-scrolling game kan zitten. Je kan in het begin van elke level een moeilijkheidsgraad kiezen, iets wat je niet veel ziet in dit soort games, maar zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad werd de game na enkele levels toch best uitdagend. Gelukkig werd de game ook niet zo moeilijk dat het frustrerend wordt en je de game laat voor wat het is. Verder verzamel je telkens munten doorheen de levels. Elk level heeft er 100 en hiermee kan je skins kopen voor de vier rakkers. Grotendeels veranderen alleen de kleuren, maar het is een leuke extra!

Unruly Heroes is een aanrader voor de Rayman fans en alles rond dit genre. De vele variatie in de levels met een leuke bossfights op het einde doen me altijd meer willen. De game kan uitdagend zijn maar voelde haalbaar genoeg om er toch nog van te kunnen genieten zonder controllers te vernietigen. Het enige wat me enorm stoorde is de voice acting die af en toe wel echt cringy was. Voor een kleine studio zoals dit met een kleiner budget hebben ze een mooie game in de digitale markt gezet!

• Leuke visual stijl
  • Veel variatie

• Voice acting