Two Point Hospital

Dennis
Two Point Hospital
Two Point Hospital

Mijn jeugd begon pas écht toen ik mijn eerste desktop pc kreeg. Dé titels van die tijd? Populous the Beginning, Caesar III, Age of Empires, Dungeon keeper, Carmageddon, Fallout en natuurlijk… Theme Hospital. Een fijne ziekenhuis sim die nooit meer zijn gelijke zou tegen komen. De meeste games van die periode zouden hun status na al die jaren nog met hand en tand verdedigen. Tot… ja, tot wat eigenlijk?

Valse nostalgie

Het moet gezegd worden: er is verdomd veel nostalgie te vinden deze dagen. Films, series, games en menige conventies proberen te teren op het nostalgiegevoel. Dingen uit je jeugd die je (wegens geld en tijdgebrek) niet allemaal kon hebben en dan maar smachtend in boekjes zat te kijken en dan van Sinterklaas verlangde. Nu we wat ouder, wijzer en hopelijk rijker dan toen zijn, is het vooral belangrijk om af en toe stil te staan bij dat gevoel wat die oude dingen je geven. Daarnaast heb je ook de ontwikkelaars die proberen in te spelen op mijn (en uw) gevoel van de dingen die vroeger goed waren maar die niet goed door hebben wat het precies was dat die spellen van vroeger zo speciaal maakten. Een voorbeeld? Dungeons had vaag iets weg van de eerder genoemde Dungeon Keeper. Een spel dat ik tot op de dag van vandaag verafgood en waar ik vrij zeker van ben dat ze een derde game kunnen maken. Maar Dungeons had iets tussen Dungeon keeper en een slechte RTS.

Maar Dennis, wat heeft dit allemaal met Two Point Hospital te maken?”
Wel, dat kom je allemaal nu te weten.

Ziekenhuis 2.0

Ik ga altijd op mijn gevoel af. Een gevoel dat mij vertelt of ik terecht enthousiast moet worden of niet. Soms kan ik mis zitten en dan probeer ik dat gevoel bij te stellen voor de volgende keer. Maar bij de eerste beelden had al zoiets van “Oh ja, dit wordt hem”. En dan worden er meer gameplay beelden getoond. Dan kom je te weten dat de makers van het originele Theme Hospital Gary Carr en Mark Webley aan de game meewerkten. En elke week was er wel iemand die anderhalf uur speelde en de verschillende aspecten liet zien. En het zag er geweldig uit. Het heeft de humor, de charmes, de tekenstijl… Enfin, het gevoel dat dit wel eens dé opvolger van Theme Hospital, 21 jaar na datum, zou kunnen zijn. Maar ik ben nog steeds een beetje sceptisch, een beetje maar.

De basisprincipes van Two Point Hospital? Op vijftien locaties probeer je gerenommeerde en winstgevende ziekenhuizen te bouwen en te beheren, terwijl je ook een aantal nevendoelen voltooid om de sterbeoordeling van elk van hen te vergroten. Voltooi enkele uitdagingen, pak een ster, ontgrendel een meer gecompliceerde fase. De ziekenhuizen zijn functioneel vlakke plattegronden, die je invult door kamers te plaatsen. De activiteiten en indeling gaan vanaf de eerste huisartsconsultatie voor diagnoses, apotheken voor behandeling tot verschillende gespecialiseerde klinieken voor ziekten en voorzieningen zoals personeelsruimten en toiletten. Je huurt artsen, verpleegsters, assistenten en conciërges in en vult je ziekenhuis met dingen zoals planten, banken en automaten om je klanten en personeel tevreden en vrolijk te houden. Patiënten komen binnen, je houdt ze tevreden terwijl ze wachten, diagnosticeert ze, behandelt ze, laat ze belachelijke sommen geld betalen en ze gaan weg. Gezond, gelukkig en grondig platzak.

Vergeet trouwens alle ziektes die in het origineel hebben gezeten. Geen opgezwollen hoofden, geen onzichtbaarheid, geen Elvis imitators. Verwelkom Pandemic (met een kookpan uiteraard), Mock Star (die verdacht veel op de zanger van Queen lijkt) en lichthoofdigheid! Als daarbij geen lampje gaat branden dan weet ik het ook niet.

Wie ga je bellen?

En ja hoor, daar was mijn eerste dode al. Maar wacht, er lijkt wel iets te ontsnappen? Het is… een… spook? En mijn vers ingehuurde conciërge wandelt er rustig naar toe, haalt iets tevoorschijn wat lijkt op een kruimeldief en zuigt het spook gewoon naar binnen. Euh… ok dan. Als ik bekomen ben van de eerste lachstuip val ik van de ene verbazing in de andere.

Op de achtergrond is er ondertussen een radio die deuntjes speelt. Met geweldig grappige namen en titels die wel een raakvlak hebben met het ziekenhuis thema trouwens. En naargelang je het spel vordert komen er steeds andere radio DJ’s die commentaar hebben op de omgeving waar je zit en de ontwikkeling op medisch vlak. De verschillende ziekenhuizen hebben ook telkens een andere focus, die per keer een nieuwe ziekte introduceren die jij mag helpen genezen. Beetje per beetje begin je alle kneepjes van het vak te kennen en leer je waar je op moet letten om een goed gerund ziekenhuis te krijgen. Zo is er het lokaal waar je je dokters en verpleegsters met bepaalde kwaliteiten kunt laten lesgeven aan anderen, zodat ook zij die kwaliteiten kunnen verder zetten.

En dan heb je natuurlijk het Research Departement. Die je naar elk ziekenhuis kunt meenemen trouwens. Zo hoef je niet bij elke nieuw plattegrond dezelfde, vervelende ziektes opnieuw en opnieuw te gaan onderzoeken. Geen tijdverlies voor deze jongens! Hoewel…

Verveling is een vervelende ziekte

En toch heb ik een paar minpunten gevonden die eventjes door mijn roze bril der nostalgie kwamen prikken. Wat doe je immers als je ziekenhuis op wieltjes loopt? Niet letterlijk natuurlijk. Voor bepaalde doelstellingen om je drie sterren te behalen moet je soms… wachten. Wachten tot je geld binnen krijgt zodat je balans beter is en je ziekenhuis meer waarde heeft. Wachten tot je een bepaald aantal patiënten hebt verzorgd.

Of zou het toch die metafoor zijn dat een ziekenhuisbezoek toch altijd een beetje wachten is? Zelfs als je een afspraak hebt, kun je maar beter de hele dag vrij houden.

Two Point Hospital is in alles de spirituele opvolger van Theme Hospital! De humor, het managen, de nostalgie naar vroegere tijden… Ik heb dit met plezier een paar dagen aan een stuk gespeeld. En geef toe, zo een verslaving als een goede game. Dat kan toch alleen maar beloond worden met het meer te spelen? En wees gerust, hier ga je alles behalve teveel voor betalen.

• Humor
  • Nostalgisch gevoel
  • Nieuwe ziektes zijn leuk

• Het wachten in een ziekenhuis als "leuke" metafoor
9

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!