Twin Mirror

Nolan
Twin Mirror
Twin Mirror

Ondertussen heb ik al heel wat Bandai Namco games gereviewd. Niet dat je mij hoort klagen natuurlijk, want in de tussentijd hebben Bandai en ik al een soort van haat/liefdesverhouding gekregen. De ene keer krijg ik een spel binnen waar ik helemaal zot van ben dat ik het in één keer uitspeel, de andere keer krijg ik er één dat na mijn review direct van mijn console wordt gegooid. Maar al bij al ben ik wel enorme fan van deze uitgever. Deze keer krijg ik de kans om Twin Mirror te mogen reviewen. In samenwerking met Dontnod, die we vooral kennen van Life Is Strange, krijgen we ook deze keer een interactieve film. Ditmaal geen Horror, maar een psychologische thriller dat zich afspeelt in een klein dorpje genaamd Basswood. Haal je popcorn al maar boven en lees hieronder verder hoe deze film mij bevallen is.

Welcome (back) in Basswood

We bevinden ons in de schoenen van Sam Higgs, een reporter die terug keert naar zijn thuisdorp Basswood voor de begrafenis van zijn beste vriend en collega. Zijn terugkomst valt echter niet in goede aarde bij het merendeel van de dorpsgenoten, aangezien Sam ervoor gezorgd heeft dat de mijn in Basswood gesloten moest worden waardoor heel veel mensen hun job verloren. Begrijpelijk dan dat je na de begrafenis zo snel mogelijk terug wilt vertrekken. Maar wanneer de dochter van de overlevende, dat tevens jouw petekind is, afkomt met een verhaal dat haar vader vermoord is, wil je als reporter toch wel meer te weten komen. Hierdoor belandt Sam in een nogal duister conflict en is hij nog niet van plan naar huis te keren.

Je staat er niet alleen voor

Net zoals elke interactieve film bestaat het merendeel vooral uit keuzes maken die het verloop van je verhaal bepalen. Alleen is het in Twin Mirror eerder met een korrel zout te nemen, aangezien de keuzes niet zo heel veel invloed hebben op het verhaal. Je kiest hier echter alleen maar of je meer als kille reporter reageert, of als een socialer iemand. Hierbij word je geholpen door een ingebeelde vriend die je helpt om socialer over te komen tegen de mensen, in plaats van ze alleen maar te analyseren. Wie deze ingebeelde vriend is, kom je later in het verhaal nog wel achter. Maar gedurende heel het spel staat hij alleen maar bekend als “Him”.

Speel zelf de detective

Als reporter wil je natuurlijk altijd de waarheid achterna. Dit kan echter niet zonder het vinden van de juiste aanwijzingen, waardoor je in Twin Mirror op bepaalde plekken in “detective mode” gaat. In detective mode ga je op zoek moeten naar alle aanwijzingen om er zo achter te komen wat er precies op die plek gebeurd is. Een leuke afwisseling van de keuzes en het rondwandelen dat je moet doen, maar jammer genoeg soms ook redelijk frustrerend. Sam zegt niet tussendoor dat hij vergeten is om op een bepaalde plek te kijken, of dat hij een aanwijzing heeft gemist. Nee, Sam zwijgt tussen de aanwijzingen in alle talen. Zo heb ik in een scene, waar je een bargevecht moet onderzoeken, 45(!) minuten liggen rondlopen op zoek naar de laatste clue. Dus wie vast zit, zit vast.

Psychologische thriller?

Jammer van de keuzes en de gameplay, maar is het dan toch die psychologische thriller die ze beloofd hebben? Nee. Het verhaal is ronduit saai en slaapverwekkend. Normaal als ik een interactieve film aan het spelen ben, heb ik altijd mijn trouwe medekijkster naast mij zitten. Maar bij Twin Mirror was ze het na een half uur al beu en is ze iets anders gaan doen. De personages zijn niet interessant genoeg en de gesprekken voelen zo geforceerd aan dat het lijkt alsof ze bij Dontnod vergeten zijn hoe mensen tegen elkaar praten. En hoewel het verhaal wel goed op elkaar volgt, is het ook gewoon nergens spannend genoeg om te blijven verder spelen. De plottwist op het einde was tevens zo voorspelbaar dat ik deze al kon raden in het begin van het spel. Erachter komen wie je denkbeeldige vriend is, was het meest interessante van het verhaal. Wat trouwens ook maar iets heel kort is. Normaal doe ik een goede acht uur over een spel als dit, maar dit had ik na vier uur al uit. En dat is met de 45 minuten zoeken naar een clue meegerekend. Ook kunnen de vijf verschillende eindes op niet al te veel variatie rekenen, waardoor de herspeelbaarheid eerder miniem is.

Technische aspecten

Twin Mirror mag dan misschien geen al te sterk verhaal hebben, visueel heb ik hier en daar toch wel een goed puntje. De personages zien er redelijk goed en realistisch uit, maar de omgeving waarin alles afspeelt is zeer mooi afgewerkt en straalt zijn eigen charme uit. De mind palace, de plek in Sam zijn hoofd, waar hij vaak naartoe gaat om te denken, voelt heel mysterieus en toch vertrouwd aan. Basswood ziet er dan op zich weer heel idyllisch uit. Qua gameplay voelt het helaas allemaal weer net iets te geforceerd. Zo moet je je camera soms in een hele vreemde hoek draaien om iets te kunnen inspecteren of krijg je een witte tekst op een witte achtergrond, waardoor je heel moeilijk kunt lezen wat je moet doen. En voor een spel als dit, is dit wel redelijk belangrijk.

Twin Mirror is de eerste “self-published” game van Dontnod, maar faalt jammer genoeg in bijna alles. Het zwakke verhaal, de personages die te weinig uitgediept worden en de soms wankele gameplay zorgen ervoor dat dit één van de minst leuke interactieve films was die ik de laatste tijd heb gespeeld. Op het visuele na heb ik heel weinig genoten van dit spel. De detective mode gaf niet genoeg variatie om het interessant te houden. De korte duur van het spel kan dan wel handig zijn voor mensen met weinig tijd, maar deze voelde net iets te kort naar mijn mening. Hoewel het spel maar 30 euro kost, vind ik dit eerder een game dat je best eens kan spelen als hij in afslag staat. Ik hoop dat Dontnod hier uit zijn fouten leert, zodat we de volgende keer weer kunnen geniet van een pareltje zoals Life Is Strange.

• Visueel mooi
  • De denkbeeldige vriend was wel interessant

• Wankele gameplay