TT Isle of Man: Ride on the Edge

Jo Smeets
TT Isle of Man: Ride on the Edge
TT Isle of Man: Ride on the Edge

De Time Trials op het befaamde Isle of Man zijn een ongekende waaghals toer die alleen geschikt is voor motorsport fanaten van het hoogste kaliber. Een fantastisch en gevaarlijk parcours tussen de steden Douglas, Ramsey en Peel waardoor de meest gewaagde autosport parcours niet meer dan een kinderpark lijken. Dit niet alleen omdat een groot deel van de trek over openbare wegen gebeurt maar omdat er een gemiddelde snelheid van bijna 300 kilometer per uur wordt gehaald.

Bereid je dus maar voor op waterende ogen en paniek wanneer jij aan het stuur van deze krachtige machines mag gaan proberen deze stunten tot een veilig eind te brengen.

Prachtig Landschap

Voor je kunsten word je wel beloond. Je vertrekt van Dougles, over Bray Hill en zo de wilde velden in. Het is een rit door ongetemd landschap waar iedere bocht een wapen is. Lange en bochtige wegen, opgevolgd door kleine dorpjes met “Rij verantwoordelijk” bordjes die jij achter je laat voordat je de tijd hebt om ze te lezen.

De game brengt de ervaring tot leven, wat een aangename verrassing is aangezien de ontwikkelaar geen lange geschiedenis van racegames heeft. Het spel druipt van karakter, maar wat het echt doet uitblinken is het gevoel van snelheid.

Moordend snel

Een gevoel van snelheid is moeilijk te omschrijven. Bijna iedereen heeft al in een auto gezeten die 120km per uur doet op de snelweg. Veel van jullie zullen wel die ene vriend hebben die eens op zijn gaspedaal gaat staan om stoer te doen en de 200 losjes passeert.Niets kan je echter voorbereiden op een stuk staal op 2 wielen dat in amper 2 seconden en nog steeds in de eerste versnelling de 120km per uur al passeert. Om nog maar te zwijgen over de topsnelheid, die tegen de 350km per uur aan grenst.  De mensen die dit durven in het echte leven zijn waaghalzen die Evil Knievel zouden doen ineen krimpen bij het idee, met hun knieën schrapend over het asfalt in bijna onmogelijke bochten.

Gelukkig mag jij dit vanuit de luie zetel zonder levensgevaar op je scherm meemaken. Wat niet wil zeggen dat het een makkie wordt. De game is namelijk vrij realistisch en het zal je flink wat moeite kosten om je stalen ros onder de knie te krijgen. Met zoveel paardenkracht reageert een motor namelijk pijnlijk vinnig, en deze reporter heeft meermaals het asfalt gekust voordat hij een succesvol rondje kon rijden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je op een motor met je gewicht stuurt, dus als je een bocht te scherp neemt kun je niet corrigeren.

Een kale kermis

Waar TT Isle of Man uitblinkt in zijn realistische vertegenwoordiging van de snelheid, het gevoel van de sport en het prachtige parcours waarop de TT gehouden wordt, verliest de game zijn kleur een beetje bij de overige content. Er zijn naast het befaamde TT een paar fictionele parcours toegevoegd, maar deze zijn weinig en niet indrukwekkend. Ook zijn er maar weinig motors te kiezen.

De multiplayer leek toen ik hem testte onbestaand, er waren geen spelers online te vinden en na een half uur wachten met mijn eigen speelsessie kwam er niemand kijken. Dit ondanks het feit dat het spel al meer dan een week uit was.

TT Isle Of Man: Ride on the Edge is een zeer welgekozen title voor een toch wel ongeziene ervaring. Zelf ben ik een grote fan van games als Need For Speed, Forza, Gran Turismo en dergelijke, maar dit is toch wel een uitschietend pareltje. Ben je een echte snelheidsduivel die houdt van een uitdaging? Dan is Isle of Man DE game voor jou om naar uit te kijken. Het is helaas wel te merken dat er aan budget ontbrak bij de studio want ik had graag wat meer inhoud gezien. Het gevoel en de authenticiteit van de sport zijn echter ongekend in beeld gebracht, wat mij ontzettend blij maakt dat ik de game heb mogen spelen.

• Authentieke race ervaring
  • Duizelingwekkende snelheid
  • Prachtige landschappen

• Weinig parcours
  • Weinig motors
  • Geen multiplayer aanwezig
7.5

Jo Smeets
Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.