Trivial Pursuit Live! 2

Trivial Pursuit Live! 2
Trivial Pursuit Live! 2
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Trivial Pursuit, een gezelschapsspel dat iedereen volgens mij wel kent. Deze keer opnieuw in een game-jasje gestopt. Het doel in de game is nog steeds hetzelfde, je tegenstanders overtroeven met je trivia kennis. Trivial Pursuit Live! 2 speelt in tegenstelling tot het gezelschapsspel zich niet af op een bordspel, maar schotelt de speler een Tv-show voor waarin jij moet Quizzen. Tijd om te ontdekken hoe breed jouw kennis is met Trivial Pursuit Live! 2.

In het verleden heb ik al veel plezier beleefd aan zowel het bordspel, als het eerste deel van deze game. Ik ben dan ook niet vies van een leuke trivia-game of een leuke Quiz.  Door het feit dat Trivial Pursuit Live! 2 zich presenteert als een Tv-quiz, zorgt de game voor een iets andere ervaring dan zijn tegenhanger uit het echte leven. Dit zorgt ervoor dat terwijl de core hetzelfde is, de game toch net een iets andere ervaring aanbied.

Buzz

De Tv-Quiz die Trivial Pursuit Live! 2 aanbied, is meteen geloofwaardig. De presentatie is leuk en kleurrijk en het spelverloop en de verschillende rondes zorgen ervoor dat de speler geëntertaind blijft tijdens de gehele Quiz. Het opzet doet nog het meest denken aan de Buzz-games die destijds erg populair waren op de PlayStation 2 en later ook enkele releases heeft gekregen op PlayStation 3.  Dit is trouwens niet verbazend, want ontwikkelaar Snap Finger Click bestaat uit een team van voormalige Buzz-ontwikkelaars. Met Trivial Pursuit Live! 2 slaagt de ontwikkelaar erin om de lijn die destijds gezet is met de Buzz-games voort te zetten met de Trivial Pursuit licentie. De game voelde voor mij dan ook snel vertrouwd aan, waardoor ik mij meteen weer in dat tijdperk waande.

Quiz

Het spelverloop is dus min of meer hetzelfde als in Buzz. Tijdens een ronde kiest een speler een categorie, vervolgens moet iedereen vragen hierover beantwoorden, met het doel zoveel mogelijk punten en wedges te verdienen en zo de Quiz te winnen.  Wanneer je een nieuwe quiz start heb je de keuze tussen een game van 3 of van 5 rondes, welke ongeveer 30 tot 45 minuten duren.  Het is hierbij mogelijk om te kiezen voor alle vragen, of family questions met makkelijkere vragen zodat kinderen ook kunnen genieten van de game met vragen op hun niveau.

Net zoals in Trivial Pursuit zijn er verschillende vragen categorieën. In de game kan je je kennis bewijzen over onderwerpen als geschiedenis, kunst en literatuur, sport & hobby’s, geografie, wetenschap & natuur en tot slot entertainment. Hierdoor heeft iedereen wel vragen waarin hij of interesse en eventuele kennis over heeft. Het zorgt er daarnaast ook voor dat de vragen telkens gevarieerd zijn en niet altijd hetzelfde onderwerp behandelen. Tijdens de quiz zijn er ook verschillende soorten rondes om ook daarin de gameplay wat te variëren.  Er zijn rondes waarin je gewoon juist moet antwoorden. Een andere mode zorgt er dan weer voor dat een speler die foutief antwoord voor de rest van de ronde geëlimineerd is. Verder zijn er ook rondes waarin iedereen moet gokken welk antwoord het meest correct is, waarbij ook elk antwoord maar door 1 enkele speler gekozen kan worden. Snel zijn is hier dus de boodschap. In het totaal zijn er 6 soorten rondes, dus genoeg variatie om lang leuk te blijven.

Test je kennis

Trivial Pursuit Live! 2 is perfect te spelen tegen enkele computer-tegenstanders. Maar in alle eerlijkheid is dat niet waar de fun te halen valt. Want eerlijk is eerlijk, de computer geeft uiteraard ook maar random antwoorden zoals deze geprogrammeerd is om te doen. Hierdoor zal je op je eentje minder voldoening uit de game halen. De echte kracht van de game zit hem natuurlijk in de multiplayer. Het is mogelijk om met vier vrienden van op je bank de game te spelen en zo uit te vechten wie van jullie de ultieme trivia-kampioen is.

Heb je geen vrienden, of is er niemand in huis die het tegen jouw durft opnemen? Geen probleem, want de game is volledig online te spelen. Online beschik je over dezelfde spelmodi, waardoor je ook zonder beschikbare vrienden kunt genieten van een leuke quiz met echte tegenstanders. En geef toe, niets is leuker dan vrienden of mensen vanop de hele wereld te tonen dat jij iemand bent met encyclopedische kennis in je hoofd.

Twitch

De game heeft verder nog een leuke extra voor Twitch streamers. Het is namelijk mogelijk om de game via Twitch te spelen, samen met jouw kijkers. De Twitch mode is een aangepaste versie van een 3-ronde Party spel modus, waarin de rondes die het meest geschikt zijn voor een Twitch publiek zijn opgenomen. In deze spelmodus werken kijkers samen in een poging meer te scoren dan de streamer, dit door middel van het klassiek stemsysteem in de Twitch chat.

Kijkers stemmen door het nummer in te voeren van het antwoord dat ze kiezen in de chat. Het antwoord met de meeste stemmen is het gekozen antwoord. Om het wat uitdagender te maken, verdienen ze individueel punten voor elk juist antwoord. Een leaderboard zet de beste kijkers in de schijnwerpers aan het eind van het spel.

Trivial Pursuit Live! 2 is een erg leuk vervolg geworden. De game weet het quiz gat dat de Buzz-games hebben achtergelaten goed te vullen. De game verleent zich perfect voor een leuk avondje quizzen samen met vrienden of met enkele online tegenstanders. De vragen zijn gevarieerd, net als de beschikbare spelrondes. De game is ook geschikt voor de jongsten onder ons dankzij de optie om vragen die geschikt zijn voor kinderen aan te bieden. Hierbij moet ik jammer genoeg wel melden dat de game niet speelbaar is in het Nederlands. In alle eerlijkheid verbaast me dit wel een beetje, want veel Ubisoft games zijn namelijk wel speelbaar in het Nederlands. Gelukkig kennen de meeste mensen tegenwoordig wel wat Engels, zodat de game toch speelbaar is. Naast Engels is de game ook speelbaar in het Frans. Desondanks is Trivial Pursuit Live! 2 een erg leuke party-game geworden om samen met je vrienden van te genieten.

• Speelbaar door jong en oud
  • Leuke presentatie met gevarieerde vragen en rondes
  • Doet erg aan Buzz denken