Trials Rising

Trials Rising
Trials Rising
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Ken je nog die momenten toen je een Trials game speelde in je browser in de vorm van een Flash game? Verslavend, toch?! Toen Trials Fusion op de markt kwam was ik al laaiend enthousiast maar toen Trials Rising werd aangekondigd was het kot helemaal te klein aangezien ik automatisch al backflips begon te doen. Het resultaat daarvan in de game is best gelijkaardig, ik ging op mijn bek. Over and over again.

Trials history

Laten we beginnen met een beetje geschiedenis over hoe de Trials games tot stand zijn gekomen. De eerste Flash game kwam uit in 2000, deze kon je gewoon gratis spelen in je browser. En ik kan met veel trots (en een beetje schaamte) zeggen dat ik hier best wat uren heb op gespendeerd. Vervolgens kwam in 2007 een vervolg genaamd Trials 2. Zeer origineel, I know. Niet veel later vond in 2009 Trials zijn weg naar de Xbox en in 2012 kwamen ze met een nieuwe versie voor de Xbox, Trials Evolution. En zelfs op het mobiele platform waren ze aanwezig vanaf 2014 onder de naam Trials Frontier. Gelijk met deze release kwam de eerste next gen Trials game op de markt, Trials Fusion.

En dan komen we uiteindelijk in het heden, 2019, waar Trials Rising zich een weg naar de top baant! Als de voorgaande geschiedenis je geen bal kan schelen en je bent meteen hier beginnen lezen, geen probleem want hier begint de echte review!

Scheurijzer met twee wielen

Om even kort het concept van Trials te schetsen: je dient door middel van een brommer, ook scheurijzer genoemd, van het begin tot het einde van de track zien te geraken en de daarbij aanwezige obstakels te overwinnen. Simpel, toch? Niets is minder waar! Trials is een zeer leuke en luchtige game in het begin maar eens je wat progressie begint te maken beginnen de levels best moeilijk tot irritant moeilijk te worden. Maar om bij het begin te beginnen hebben we hier wel even een tutorial nodig om het allemaal even op te frissen. Naarmate dat je stijgt in level komen er meer en meer tutorial levels vrij die je leren hoe je als een echte pro moet omgaan met je scheurijzer. De tutorial is daarnaast ook één van de aspecten dat ze véél beter hebben gedaan als in Trials Fusion. Alles wordt echt haarfijn uitgelegd en je krijgt ook de kans om elke move uitgebreid te oefenen tot je deze echt gaat nodig hebben in de tracks. En dan nog ga je waarschijnlijk 100 keer op je bek en start je weer opnieuw en opnieuw en opnieuw…

Nog een aanzienlijke verbetering zijn de tracks zelf. In Trials Fusion waren deze al zeer origineel maar in deze game gaan ze nog net dat stapje verder. Er is bijvoorbeeld een Hollywood level waar constant van alles aan het gebeuren is terwijl je je een weg baant door het level. De ene moment zijn aliens je aan het beschieten en twee seconden later zit je in een instortend gebouw, over a hell of a ride gesproken! Ook zit er wat meer diepgang in de levels, maar dan in de letterlijke zin van het woord. Je gaat niet alleen naar links, rechts boven en onder maar in sommige levels zelfs naar voor en achter. Dit brengt weer dat tikkeltje extra met zich mee dat de game toch weer interessanter maakt dan de vorige.

Contracts

Nog een nieuw aspect van de game zijn de Contracts. Buiten de standaard bronze, zilveren of gouden medaille dat je kan halen in elke track kan je in 95% van de gevallen ook nog eens voor een contract gaan. Je hebt ook verschillende soorten sponsors die je een contracten aanbieden die je dan moet voltooien. Voor de ene gaat het meer om snelheid en moet je de track finishen binnen de 100 seconden, voor de andere gaat het dan weer om de tricks en moet je 7 backflips doen voor je de finish haalt. In het begin was dit allemaal geen probleem tot je op een bepaald punt komt dat je heel de tijd contracts aan het grinden bent om veel XP te krijgen. Je krijgt namelijk veel meer XP door contracts te vervolledigen dan door een mooie gouden medaille te halen. Deze XP zorgt ervoor dat je levels kan stijgen als rider en zo weer nieuwe tracks vrijspeelt. En geloof me, er zijn véél tracks om vrij te spelen.

Naarmate dat je rider stijgt in level unlock je ook tot drie nieuwe bikes. Je kan ook nog een BMX en mini brommer kopen met de in-game currency.

Precious loot

Toen ik in het begin het menu van de game wat aan het verkennen was, merkte ik op dat de customization véél uitgebreider is dan in Trials Fusion. Je kan zowel je rider al bike volledig aanpassen, hoe gek je het ook maar kan bedenken. Best fijn om je hier even in uit te leven, maar dat was van korte duur. Per keer dat je een level stijgt met je rider krijg je één lootbox. Hier kunnen nieuwe helmen, broeken, koplampen, banden, … in zitten. Na het openen van meer als 40 lootboxen was ik best teleurgesteld dat ik met een stapel stickers zat opgezadeld waar ik helemaal niets mee ben. Dus de cosmetische items die je echt wilt zijn dus best zeldzaam of… je betaalt er echt geld voor.

Je kan door middel van microtransacties lootboxes aankopen. Daarboven bestaat in de game ook een speciale currency die je enkel met echt geld kan kopen. Hier kan je exclusieve items mee kopen die een andere speler die geen geld in het spel steekt niet zal hebben. Maar het voordeel is dat deze items geen invloed hebben op de game dus in dit geval kan ik er mee leven. Ook mag gezegd worden dat lootboxen op een redelijk rommelige manier openen. Deze staan even houterig te springen alsof ze dringend naar toilet moeten tot ze uiteindelijk rustig opengaan en dezelfde teleurstelling uitstralen als mij als ik naar mijn collectie stickers kijk.

Trials Rising is een met meer als glans geslaagde opvolgers van Trials Fusion en houdt zijn eer als arcade racing game zeer hoog. Zeker met een mooi uitgewerkte tutorial geraak je weer een stapje verder in de zeer talrijk aanwezige tracks. De ene al met wat meer diepgang dan de andere. Alleen de lootboxen met honderden stickers slagen wel tegen en het feit dat je na een tijdje veel contracts moet grinden om weer nieuwe tracks vrij te spelen. Het blijft dan misschien maar een Trials game, maar dan wel eentje waar je uren plezier en/of frustratie zal beleven!

• Originele en levende tracks
  • Verslavend
  • Tutorial