Demo Review: Trials of Mana

Demo Review: Trials of Mana
Demo Review: Trials of Mana

Het her-maken en her-uitbrengen van gouden-oude games is ondertussen een vanzelfsprekendheid geworden. Vaak worden hier superpopulaire franchisen, kaskrakers en fan-favorites voor gekozen. Het is een zegen dat uitgevers soms verder kijken dan dat en zoeken naar de verdoken parels die het grote publiek indertijd nooit, of alvast niet volwaardig, hebben bereikt. Zo is er de game genaamd ‘Seiken Densetsu 3′, ondertussen bekend als ‘Trials of Mana’, uitgekomen op de Super Famicom. Deze game haalde het echter niet tot aan de Europese of Amerikaanse Super Nintendo consoles. Niet zo heel lang geleden werd hij eindelijk vertaald beschikbaar gesteld op de Nintendo Switch. Misschien zegt de game je dus helemaal niets maar ken je wel nog zijn voorganger: ‘Secret of Mana’. Met de nakende release voor Trials of Mana, en het beschikbaar stellen van een uitgebreide demo, was het tijd om de westerse wereld eens officieel en uitgebreid kennis te laten maken met deze telg van Square Enix.

The story begins

Het is niet de eerste keer dat Square Enix een game op de markt brengt die je de mogelijkheid bied om vanuit verschillende standpunten te spelen of te starten. Trials of Mana is een succesvol lid van deze groep en vraagt je bij het opstarten om een team van 3 personages samen te stellen. Aangezien je een keuze kunt maken uit een totaal van 6 personages kun je dus al snel denken dat je minstens 2 play-throughs kunt spelen met unieke spelervaringen. Wel, het spel gaat duidelijk ruimer dan dat. Ieder lid dat je toevoegt of weg laat beïnvloed je verhaal en gameplay duidelijk en aanzienlijk. Je krijgt bij het opstarten een duidelijk overzicht van ieder zijn persoonlijkheid, talenten en basis-stats. Je kiest dus je team van 3, maar 1 persoon staat echt centraal. Bij dit gekozen hoofdpersonage begint je verhaal ook echt. Ieder personage begint aan een avontuur met zijn eigen beweegreden en achtergrond.

Zodra je kompanen je pad kruisen en bij je aansluiten krijg je een kortere flashback over hun geschiedenis en begin van hun avontuur. Zo voelt eender welke groep die je samenstelt aan als een geloofwaardige samenloop en ontmoeting. Eender wat je beweegreden ook is om op het avontuur te vertrekken, je personages belanden al snel samen in hetzelfde schuitje. Je komt er achter dat de wereld in gevaar is en dat jij, eender wie je bent, je persoonlijk doel ook behaalt door de wereld te willen/zullen redden. Wat er juist gaande is en wat erbij komt kijken kun je al zelf achterhalen in de demo of bespreek ik uitgebreider zodra de game in totaliteit wordt besproken.

De ene demo is de andere niet

Het leuke aan de demo van Trials of Mana is dat je het volledig begin van het spel speelt. Je hebt onmiddellijk toegang tot de 6 personages, kiest wie je wilt als hoofdpersonage en duid je kompanen aan. Hier is geen verschil of zichtbare belemmering in vergelijking met het afgewerkt spel. De demo geeft ook onmiddellijk aan dat, na het aankopen van het volledig spel, dat je progressie overdraagt naar de volledige game om simpelweg verder te spelen. De keuzes en de investeringen die je dus al maakt zijn waardevol en nuttig zodra het spel effectief in je bezit is. De demo kunnen gebruiken als kennismaking, maar ook al als nuttige voorbereiding, is een troevencombinatie die van mij door velen mogen worden gekopieerd.

Daarbij komt dat de speeltijd en de inhoud van de demo strategisch is doordacht. Niet alleen heb je dus al de mogelijkheden en combinaties van alle personages, qua gameplay voorziet de demo je gegarandeerd van een deftige ervaring in wereldverkenning, battles en de eerste boss-battle van het spel. Je kan dus al concluderen dat je qua tijdsduur niet klaar bent op enkele minuten. Zonder veel omwegen of speciale handelingen en verkenningstochten heb ik zo’n 90 minuten gespendeerd eer de demo me melde dat het verhaal verder ging zodra ik het spel zelf kocht. Let er wel op dat je personages niet hoger dan level 7 kunnen gaan in deze demo.

Eerste gameplay

De game is een acticon RPG. Je beweegt je vrij in de map en kunt in gevecht gaan met de zichtbare vijanden. Tijdens je avontuur ben je continue in staat om te springen en een ontwijkende actie uit te voeren, maar natuurlijk zijn er ook de klassieke lichte en zware aanvallen. Je arsenaal aan mogelijkheden breid je uit met persoonlijke aanvallen en vaardigheden  Eenmaal wat levels gewonnen kun je skillpoints gebruiken om je stats te beïnvloeden en nieuwe aanvallen te verkrijgen. Ook dit is al aanwezig in de demo en toont hoeveel vrijheid en mogelijkheden het spel je biedt. Al snel merk je in het spel dat de ene vijand de andere niet is en je sommige vijanden beter kunt bereiken met andere personages of andere acties. Ik vond het persoonlijk ook erg fijn om erg vlot en continue te kunnen wisselen tussen mijn personages zodat ik al hun skills en vaardigheden kon benutten wanneer ik dit wou. Maar ook hier weer: Meer details en informatie in de uitgebreide review.

Beeld en geluid is een zaligheid in deze game. De kleuren en stijl zijn een duidelijke knipoog naar de 16-bit periode. De haarstijlen, de kamerindelingen tot de animaties van de winkeliers (die staan een opvallend dansje te doen) zorgen ondanks hun mooi, nieuw, fris jasje voor een nostalgisch gevoel die oude fans wel zullen herkennen en appreciëren. Tijdens het doorlopen van de opties van het spel vond ik ook de optie om te wisselen tussen de nieuwe en de oude muziek. Dit heb ik uiteraard ook gedaan en gemerkt hoe kwalitatief ze de oude soundtrack hebben weten te importeren. Daarnaast zag ik ook de optie om te wisselen tussen de Engelse en de Japanse stemmen. Dit is vaak een persoonlijke keuze, maar aangezien ik me wat stoorde aan de slechte afstemming tussen de Engelse stemmen en de lipbewegingen heb ik gekozen om de Japanse stemmen te gebruiken.

Deze demo toont dat april meer te bieden heeft dan een zekere andere titel die zowat alle media-aandacht opeist. Er komen zeker mooie titels uit deze periode en het ziet er naar uit dat deze game daar aan zal bijdragen om er een topperiode van te maken voor RPG-liefhebbers. De demo toont een prachtig evenwicht tussen nostalgische hints en hedendaagse kwaliteit. Liefhebbers van zowel oud als nieuw zullen deze game kunnen smaken. De oude troeven zijn in ere gelaten en versterkt met een gedetailleerde afwerking. Ik kijk alvast uit naar de game en zal mijn save-file al heel snel laden om verder te kunnen spelen. Ik kan alvast iedereen aanraden om de demo een kans te geven. Hij is sinds 18/03/2020 gratis te downloaden in de PS Store.