Trackmania

Jimmy
Trackmania
Trackmania
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Racen, het is en blijft een erg competitief iets zowel in het echte leven als in het gaming wereldje. Of het nu gaat om een extreem realistische racing simulator of een snelle “over the top” arcade ervaring, iedereen zet graag de beste tijd neer en iedereen wil natuurlijk als winnaar over de eindstreep vlammen. Ook dit is het doel in Trackmania, hetzij dan wel op de meest extreme tracks. Buckle up want Trackmania is back!

Sinds de introductie van Trackmania in 2003 strijden talloze gamers om de beste tijd in de wereldranking te verkrijgen op de beschikbare tracks. Ook dit is niet anders in dit nieuwe deel dat voor de gemakkelijkheid geen nummer of sub-titel krijgt. De game mag je zien als een reboot op het geweldige Trackmania Nations uit 2006. Dit betekend dus dat je wederom in een stadium mag gaan strijden om op diverse tracks de beste tijd te behalen en dit zowel online als offline.

Let’s Go!

De perfecte plek om met al dit moois te beginnen is natuurlijk de training mode, of als je de basics al kent uit de vorige games, de campaign. Het mooie aan deze release is dat Nadeo en Ubisoft alvast een mooie visie hebben waardoor je op lange termijn op veel inhoud mag rekenen. Elk kwartaal wordt er namelijk een nieuwe playlist online gezet, waardoor je telkens nieuwe tracks hebt om te masteren. Samen met de nieuwe tracks komen natuurlijk de nieuwe rankings, waardoor je elk kwartaal opnieuw kan proberen om zoveel mogelijk tracks te domineren. Het score bord wordt opgedeeld in wereldwijd, per continent, per land en zelfs per regio. In mijn geval strijd ik dus vooral met andere Belgen en gamers die net zoals ik afkomstig zijn uit de provincie Antwerpen.

Alle events zijn trouwens zowel offline als online te spelen, waardoor er voor iedere gamer wel iets te beleven valt. Ikzelf speel de game voornamelijk online. Persoonlijk vind ik niets leuker dan live andere spelers te proberen verslaan. Voor wie dit niet zo hun ding is heb je, zoals eerder vermeld, nog altijd de rankings om daar de hoogste score te bemachtigen.

Gameplay

Ondertussen zal iedereen al wel door hebben dat het hier om een game betreft waarin je per track een zo goed mogelijke tijd moet neerzetten. Op zich is Trackmania makkelijk op te pikken, maar daartegenover staat dat de game wel hard te masteren is. Hierdoor kunnen zowel beginners als gevorderde spelers genieten van deze game. Ook hier geldt de regel, hoe meer je speelt, hoe beter je wordt. Je zal dus in no time de meest pittige tracks uit kunnen racen. Wanneer je hierin slaagt volgt meteen de volgende uitdaging, een zo goed mogelijke tijd neerzetten. Het is hier dat je al je skills zal moeten bovenhalen, want net zoals jijzelf zullen ook andere spelers steeds beter worden, waardoor het een constante strijd is om hoog in de rankings te blijven. Hierdoor zal de game lang interessant blijven, want het is tijdens mijn speelsessies meermaals gebleken dat het zeer verslavend is om je tijd proberen te verbeteren. Ik wens je alvast veel succes!

Hoewel de game zich steeds in een stadium afspeelt zijn de levels toch gevarieerd. De tracks bestaan uit verscheidene ondergronden. Zowat alle gebieden die de vorige games zijn gepasseerd zijn hier beschikbaar als ondergrond. Je kan dus perfect op een dirt, sneeuw of stunt track racen, of zelfs in een combinatie van alle beschikbare types. Het zal in ieder geval het beste van je skills vragen om deze allemaal te overwinnen. Elke ondergrond voelt anders aan, waardoor je je rij stijl telkens zal moeten aanpassen. Want probeer maar eens op hoge snelheid nauwkeurig door ijs te navigeren. Combineer dit met loopings, jumps en andere stunts en je hebt heel gevarieerde gameplay en tracks.

The Car

Dit allemaal dient te gebeuren met het voertuig van dienst. Je wagentje lijkt een futuristische F1-achtige bolide te zijn, die gelukkig ook op dirt en sneeuw kan rijden. Verder heeft hij zowaar nog enkele extra features. Zo beschik je over air brakes om ook in de lucht te kunnen afremmen, zodat je op de perfecte plek weer kan landen. Verder zal er zich ook een spoiler uitvouwen wanneer je een bepaalde snelheid hebt bereikt, om zo voor extra stabiliteit te zorgen. Het rijdt niet alleen goed, maar ziet er hierdoor nog eens goed uit ook! Je wagen dient trouwens ook als HUD (heads-up display)! Je snelheid wordt weergegeven onder je spoiler en op de achterkant van je wagen wordt je huidige positie in de ranking weergegeven. Deze manier van weergave ziet er visueel fantastisch uit en het oogt nog modern ook. Persoonlijk vind ik het een zeer aangename manier om info weer te geven zonder het scherm te vervuilen met teveel tekst.

Ook het geluid van het wagentje klinkt geweldig. Je hoort dat deze over veel power beschikt, en tegelijkertijd heeft deze een futuristisch elektrische ondertoon, waardoor deze virtuele racemachine zelfs de meest groene jongen kan bekoren. Zoals je ziet en hoort, ook Trackmania gaat met zijn tijd mee. Het is trouwens ook perfect mogelijk om zelf skins te maken voor je wagen. Zo kan je perfect eigen stickers importeren die je zelf hebt gemaakt in bijvoorbeeld photoshop. Wees er dus maar zeker van dat er nog een Gamebrain wagen zal verschijnen binnenkort. Vind je dit allemaal toch net iets teveel tijd en moeite, dan kan je natuurlijk altijd een standaard skin gebruiken. Elk land heeft zijn eigen skin, dus je kan ook gewoon ons landje representeren met diens skin! Vind je deze toch niet zo mooi? Dan kan je nog altijd skins downloaden die gemaakt zijn door andere spelers. Hierdoor zijn minder creatieve spelers toch niet beperkt door de standaard landen skins voor je wagen.

Track Builder

De fun houdt hier echter niet bij op. Trackmania zou Trackmania niet zijn als je zelf geen tracks zou kunnen bouwen. Dit is natuurlijk weer perfect mogelijk en daarbovenop nog eens verder uitgebreid met meer opties. Het bouwen van een track is op zich best simpel. Je plaatst blokken met trackonderdelen om zo een volledige track te bekomen. Je kan werken met hoogtes, verschillende ondergronden en obstakels en zelfs met loopings en jumps. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Het leuke is dat deze track toolkit exact dezelfde is als degene die de ontwikkelaars gebruiken. Alles wat de devs kunnen maken kan jij dus zelf ook creëren. Je kan zelfs reclame panelen plaatsen met een zelfgemaakt logo op van bv je clan of in ons geval website om zo tracks te maken voor je vrienden of community.

Clubs

In Trackmania kan jij een club joinen, of met het juiste abonnement (daarover dadelijk meer) ook zelf eentje aanmaken. Met deze club kan jij activiteiten organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een eigen campaign of online room waarin jij met je vrienden of met je community samen kan strijden voor de beste tijd, of online rooms organiseren om live met z’n allen gezellig te racen. Het is perfect mogelijk om meerdere clubs te joinen, waardoor je zelf het niet bij slechts 1 community moet houden. Het is dus perfect mogelijk om mee te racen met je favoriete website of streamer.

Trackmania biedt spelers drie verschillende race-ervaringen

Trackmania is volledig gratis te spelen. Je kan met de gratis versie (Starter Acces) meteen aan de slag met de campaign, die elk seizoen veranderd. Ook kan je meestrijden voor de wereldranking en natuurlijk online racen met spelers van over heel de wereld. Spelers kunnen daarnaast genieten van de creaties van andere spelers in de Arcade Channel, verschillende editors (tracks, replays en skins) proberen en map review servers (servers waar nieuw gemaakte tracks worden gegroepeerd) checken.

Naast deze gratis versie zijn er nog twee betalende abonnementen beschikbaar.

• Standard Access: Naast de gratis content, breidt Standard Access de beschikbare content uit met onder andere de “Track of the Day”-selectie en volledige toegang tot replays, track editors en map review servers. Bovendien kunnen spelers deelnemen aan dagelijkse competities en mogen ze alle ‘Track of the Day’ en tracks van de officiële campagne houden. Een jaar Standard Access is beschikbaar voor €9,99.
  • Club Access: Club Access biedt spelers naast al het bovenstaande ook de mogelijkheid om lid te worden van hun favoriete clubs. Hiermee krijgen ze toegang tot exclusieve content en activiteiten zoals skin customisation, speciale campagnes, online kamers, training tracks en competities. Ze kunnen ook een eigen club creëren om creaties te delen en evenementen te organiseren. Spelers met Club Access kunnen ook deelnemen aan de door Ubisoft Nadeo georganiseerde Open Grand League en zich proberen zich te kwalificeren voor de Trackmania Grand League. Een jaar Club Access is beschikbaar voor €29,99, drie jaar Club Access is beschikbaar voor €59,99. Wanneer de Club Access afloopt, behouden spelers de tracks die werden aangeboden in de officiële en ‘Track of the Day’ campagnes.

Trackmania is een waardig vervolg geworden op Trackmania Nations. De game is interessant voor zowel mensen die de game sporadisch spelen als intensieve spelers die dagelijks de ranglijsten onveilig maken. De gratis versie biedt voor de meeste spelers al uren plezier en voldoende inhoud. Wil je echter toch nog wat meer uit de game halen kan je opteren voor één van de beschikbare abonnementen. Trackmania zal de komende jaren fans in ieder geval weer aan hun scherm gekluisterd houden. De game bied zeer verslavende gameplay en oogt daarbovenop nog eens zeer mooi. Het is de perfecte game voor een lan party of om tijdens een lockdown met vrienden online een meeting te houden.

• Strakke besturing
  • Tijden verbeteren is verslavend
  • Oneindig veel tracks dankzij de track builder
  • Zeer uitdagend

• Niet alle functies zijn gratis
9

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien