Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore
Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

Wie herinnert zich de WiiU nog? Op zich een geweldige console die helaas zijn volle potentieel nooit heeft weten te benutten en een beetje op de achtergrond bleef door zijn grote gelijkenis met zijn oudere broer, de Wii. De WiiU heeft ook een heleboel geweldige games over de vloer gekregen, en gelukkig vinden de toppers hun weg al een tijdje naar de Switch. Een van de games die ik ook een beetje links liet liggen destijds was Tokyo Mirage Sessions #FE. En vandaag kom ik je vertellen of ze me met deze Encore versie deze keer wel over de streep konden trekken.

Reincarnation

Waarschuwing! Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is niet voor iedereen. Het is een rasechte Japanse RPG bomvol Japanse (sub)cultuur en kan voor sommige mensen een afknapper zijn. Dat gezegd zijnde, het spel focust zich voornamelijk op de “Pop Idol” cultuur in Japan. Dit wil zeggen dat er veel dansen, wat zingen en heel wat glitter en glamour aan te pas komt. Ben je nog steeds geïnteresseerd? Goed zo! Dan licht ik alvast een klein beetje de opzet van het verhaal toe. We zien in het introductiefilmpje een gebeurtenis uit het verleden van een van de hoofdpersonages. Tubasa was als kind al een beetje geïnteresseerd in het “Pop Idol” wereldje vanwege haar zus. We zien haar zus een optreden geven samen met een mannelijke tegenspeler wanneer plots een duisternis de zaal vult en mensen links en rechts verdwijnen. De enige persoon die dit drama kon navertellen was Tsubasa zelf, maar ook zij kon toen niet verklaren wat er die dag gebeurde.

We springen even een aantal jaren vooruit en we krijgen Itsuki onder de knoppen. Hij is een van Tsubasa’s beste vrienden en heeft met haar en nog een vriend afgesproken. Blijkbaar neemt Tsubasa deel aan een wedstrijd waarin ze op zoek gaan naar nieuwe Pop Idols. Ze ziet dit als een uitgelezen kans om meer onderzoek te doen naar de verdwijning van haar zus. Tijdens de wedstrijd blijkt de presentator wel heel raar te doen en al snel zien we de duisternis vorm krijgen in de vorm van monsterlijke verschijningen. Tsubasa wordt meegesleurd in een portaal naar een andere wereld, en zonder na te denken springt Itsuki achter haar de portal in. Deze speciale werelden, genaamd “Idolaspheres”, zijn een alternatieve dimensie waar speciale entiteiten genaamd Mirages rond dwalen. Al snel ontdekt Itsuki dat hij een Mirage Master is. Dit gebeurt wanneer een Mirage hem wil aanvallen en hij deze Mirage uit de duisternis trekt door een kracht die diep in hem zit. Deze Mirage blijkt niemand minder dan Chrom te zijn, een vrij bekend personage uit de Fire Emblem serie. Chrom is zijn geheugen kwijt maar beslist wel om Itsuki te helpen in de hoop zijn geheugen te herstellen. Door middel van een (Sailor Moon-achtige) transformatie verandert Chrom in een wapen waarmee Itsuki de kwaadaardige Mirages kan bevechten. Al snel blijken Tsubasa en andere vrienden ook Mirage Masters te zijn, en is er in Tokyo een geheime organizatie die al jaren de massa verdwijning onderzoekt en nieuwe aanvallen, zoals deze, bestrijden. Bereid je al maar voor op een episch avontuur die je niet op een paar uur zal doorlopen!

Shin Megami Tensei X Fire Emblem

Mocht het niet duidelijk zijn, dit spel is een crossover tussen de bekende Fire Emblem en Shin Megami Tensei reeksen. Meerdere Fire Emblem personages maken hun optrede in deze game. Chrom is slechts een van de gast personages die je zal ontmoeten. Elk personage dat je in je team krijgt, heeft zijn/haar eigen Mirage die uit de Fire Emblem reeks afstamt. Maar er is meer connectie met Fire Emblem dan je op het eerste zicht zou denken. Zo wordt ook in dit spel het “blad, steen, schaar” systeem gebruikt uit de Fire Emblem reeks. Dit is het bekende systeem waarin zwaarden sterker zijn tegen bijlen, bijlen sterk tegen speren en speren sterker tegen zwaarden. Hetzelfde principe ook met magie waar bvb vuur sterker is tegen wind. Ook maakt het spel gebruik van sound effects en deuntjes uit de Fire Emblem reeks. En daar stopt zo een beetje de integratie van Fire Emblem. Voor al de rest wat het spel te bieden heeft krijgen we een vrij luchtige RPG op de oppervlakte, waar je in Tokyo kleine side quest en verhalen kan doorlopen om de personages hun achtergronden uit te diepen, en een duistere ondertoon in de verschillende “Idolaspheres”. Dit concept komt uit de Shin Megami Tensei reeks. En om nog wat preciezer te zijn, uit de Persona reeks. In die reeks volgen we vaak schooljongeren overdag in hun dagdagelijkse leven en hun sociale interacties, maar ’s avonds duiken ze in alternatieve dimensies om monsters en demonen te bevechten!

Show me your moves!

Allemaal leuk en wel natuurlijk, zo een crossover. Maar hoe speelt het dan juist? Want Fire Emblem is een tactische strategy RPG en Shin Megami Tensei leunt iets meer tegen het klassieke turn-based RPG systeem. Tokyo Mirage Sessions gaat voornamelijk de klassieke turn-based RPG toer op, gebundeld met wat tactische elementen uit de Fire Emblem reeks. Zoals hierboven aangehaald zal je moeten nadenken welke aanvallen meer effect hebben dan andere, dit om “Sessions” uit te voeren. Een “Session” is eigenlijk een combinatie van aanvallen die je enkel kan starten vanuit een aanval waarvoor de vijand een zwakte heeft. Andere teamleden zullen, indien ze opvolgaanvallen voor jouw aanval hebben, deelnemen aan je “Session” en zo vijanden heel snel weten te verslaan. Dit komt omdat aanvallen in een “Session” veel meer schade aanrichten dan normaal. De opvolgaanvallen leren je teamleden gaandeweg dankzij hun Mirages. Elke Mirage stelt een bepaald wapen voor. Chrom zal bij de transformatie de vorm van een zwaard aannemen. Je kan deze vorm upgraden door essenties van monsters te verzamelen in combinatie van je personage te levelen. Elke vorm heeft een aantal skills die je kan leren door te vechten met deze specifieke vorm.

Elk personage kan slechts een bepaald aantal skills actief hebben. Wil je een nieuwe leren als alle slots reeds ingevuld zijn, moet je een oude opgeven. Geen paniek, je kan deze opnieuw leren, indien nodig, door een oude vorm te equipen. Sommige skills kan je ook meermaals verkrijgen, waardoor deze een boost krijgen in aanvalskracht of een mindere kost hebben om te gebruiken.

Vijanden zie je als een, in rood gehulde, figuur in de dungeons en kan je neerslaan met je zwaard. Wanneer je dit doet kan je op deze manier gevechten ontwijken door langs de figuur af te lopen. Wil je toch vechten, loop dan gewoon tegen de neergeslagen figuur om zo kans te hebben op een “First Strike” waardoor jij een extra ronde voorsprong op de vijand hebt. Pas wel op voor “Savage” vijanden. Deze zijn in de dungeon gehuld in blauw en kan je niet neerslaan. De vijanden in deze gevechten zijn ook altijd een paar levels hoger dan jouw hoogste party member, dus ook al heb je wat gegrind en dus geen uitdaging van gewone vijanden zal je hier nog even kunnen zweten. Sla het spel vaak genoeg op, want doodgaan is een enkeltje naar het beginscherm.

Moshi Moshi?

Itsuki communiceert met de rest van de cast door middel van “Topic”, wat eigenlijk gewoon een smartphone is. Je “Topic” heeft twee functies. De eerste is een chat systeem waarmee de andere personages jou berichten sturen over huidige situaties en eventuele side quest. Deze berichten geven je soms tips, maar de meeste berichten zijn vrij overbodig en voelen na een tijdje al snel storend aan. De andere functie is gelukkig wat nuttiger, zo kan je bijvoorbeeld de kaarten bekijken van elke locatie. Dit zowel van Tokyo als van de verschillende “Idolaspheres”.

Dit spel bevat overigens een soort van trophy sectie. In het hoofdkantoor is er een menu dat je kan bereiken waar je een lijst vindt met bepaalde achievements die je hebt behaald en voor sommige daarvan kan je een trofee vinden aan de muur! Het is een leuke extra die je aanzet om elk hoekje te verkennen in het spel. Een van de leukste collectibles, zijn de verschillende outfits voor je personages. Wanneer je je personage in een ander pakje wil zien tijdens gevechten, kan je dit dus doen door hun een van de gevonden (of gekochte) kostuums aan te trekken. Encore heeft ook extra outfits die niet in de originele game zaten. Meer zelfs, in Encore zit alle DLC van de WiiU versie er in waardoor er extra dungeons zijn. Er zijn ook wat tweaks geweest om de gevechten vlotter te doen verlopen en laadtijden zijn drastisch naar onder gehaald waardoor je niet te lang uit de actie gehaald wordt. De grootste toevoeging, zijn een nieuw soort van side quests. Nieuwe stukjes achtergrondverhaal voor de personages zijn toegevoegd onder de naam “EX Stories” en kan je doorlopen in een nieuwe dungeon.

Grafisch heeft het spel de tand des tijds goed doorstaan dankzij de anime stijl. Het helpt ook dat bepaalde tussenfilmpjes er uitzien alsof ze uit een echte anime komen. De muziek is vrolijk en opzwepend waar nodig, maar ook dreigend wanneer je in de “Idolaspheres” rond dwaalt. Op vlak van gameplay zit deze JRPG degelijk in elkaar met een goede combinatie tussen tactische gevechten en de klassieke turn-based stijl. Zowel Fire Emblem als Shin Megami Tensei (of Persona) fans kunnen hun hart hier ophalen, hoewel het Fire Emblem gedeelte vrij beperkt blijft.

Nog nooit van deze series gehoord? Geen enkel probleem, er is geen enkele voorkennis nodig om te kunnen genieten van alles wat dit spel te bieden heeft. Echter moet ik toch wel benadrukken dat het spel heel erg Japans is, met name dat het heel hard in gaat op bepaalde sub-culturen van Japan. Dit is iets wat waarschijnlijk niet voor iedereen interessant is. Persoonlijk heb ik hier geen probleem mee, dus ik kan Tokyo Mirage Sessions #FE Encore van harte aanbevelen. En wat ben ik blij dat ik deze keer Tokyo Mirage Sessions #FE heb kunnen spelen!

• Leuk verhaal en goed uitgewerkte characters
  • 2 geweldige series komen samen
  • Toffe muziek en flashy visuals