Tiny Tina’s Wonderland

Tiny Tina’s Wonderland
Tiny Tina’s Wonderland

Meestal lezen jullie teksten van mij over adventure, hack and slash, strategie of RPG games. Is dit omdat deze genres mijn voorkeur hebben? Uiteraard, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik geen ervaring of interesse heb in andere games. Zo heb ik er ontelbare uren opzitten op allerlei shooters zoals Gears of War, greep ik vroeger ook wel vaker de plastic guitar van guitar hero vast en was ik ooit onverslagen kampioen op een DBZ Budokai 2 toernooi. Het is dus misschien minder opvallend, maar ook nu speel ik nog wel games uit deze genres, hoewel dit niet altijd duidelijk wordt in mijn reviews. Net toen het tijd werd om nog eens één van deze genres vast te nemen zag ik in de verte Tiny Tina’s Wonderland afkomen.

Velen onder ons zullen Tiny Tina onmiddellijk herkennen van Borderlands. In deze game is Tina een stukje jonger dan in Borderlands 3 waardoor ze nu een knotsgekke, energieke en gewoon gestoorde puber is. We zullen eens zien wat zo’n gamemaster van ons spel zal maken.

Tina’s wonderland

In Tina’s wonderland mag je er zeker van zijn dat je een flinke dosis energie en zotte twists zal ervaren. Tina is een wandelende contradictie. Langs ene kant is ze hardcore gek op wapens en ontploffingen, langs de andere kant is ze eveneens gek van eenhoorns en felle kleuren. Het D&D bordspel weerspiegelt Tina’s karakter en speelstijl best goed aangezien hij vol loopt met skeletten, monsters en zombies maar ook eenhoorns, regenbogen en andere magische meisjesspullen. Het zorgt voor een raar totaalpakket dat enkel kan werken met een even zotte gamemaster die je overspoelt met haar logica die ervoor zorgt dat haar spel blijft werken.

Jij bent een nieuwe speler aan het bord waardoor Tina, die net met de andere 2 spelers het verhaal heeft uitgespeeld, het spel herbegint en je op avontuur stuurt door Wonderland. Na het samenstellen van je personage vertrek je dus met je mannetje over het bord dat even vreemd samengesteld is als de rest van het spel. Zo is het bord gemaakt van frisdrankblikjes, cheetos en flessendopjes maar ook weer knap gebouwde miniatuurbeeldjes en locaties. Het hele gebeuren en de setting klopt gewoon met de opzet van het spel en sluit naadloos op elkaar aan. Hier kijk je regelmatig rond en zal je geregeld gniffelen door de creatieve combinaties en zotte ideeën die aan elkaar zijn geplakt.

Tina’s weapons

Tijdens je character creation heb je de kans om je personage een Class toe te kennen. Dit systeem is alom bekend en betekent natuurlijk dat je je personage van bepaalde sterktes en zwaktes voorziet. Natuurlijk is ook hier weer een hoekje van het hele gebeuren af waardoor dit nog steeds binnen de ruime grenzen van het spel past. De game lijkt initieel een combinatie van melee en afstandwapens (vooral geweren) te zijn, maar is eigenlijk meer een fast paced shooter. Doorheen de game vind je een hoop kisten, verkooppunten en loot dankzij gevallen vijanden waardoor je arsenaal blijft groeien. Al snel ben je voorzien van een meleewapen, enkele vurwapens, een magische aanval, kledij/armor en meer. De game slaagt er verrassend goed in om de mix van middeleeuwse fantasiesfeer en moderne shooter tot een geslaagd einde te brengen, maar soms is het wat al te gek. Jij hebt immers je moderne (semi-)automatische wapens terwijl je vijanden bijna altijd rondlopen met hun toverstaf en pijl en boog. Best bizar om een ‘skeleton sniper’ op je te zien mikken door je lens van tientallen meters afstand met zijn pijl en boog. Vergeet dus even dat het arsenaal aan moderne en futuristische vuurwapens niet past in de semi-sprookjesachtige middeleeuwen setting. De game heeft als moto ‘je kan het zo gek nog niet bedenken’, en daar slaagt hij best goed in.

De game doet verder enorm denken aan andere shooters met het loot systeem. Zoals wel vaker in het genre ligt de vloer dus al snel vol met allerlei wapens en items. Zeker tijdens de single player mode vind je een overaanbod van wapens en dergelijke waardoor je inventaris al relatief snel vol zal zitten. Tijdens de multiplayer avonturen, die trouwens volledig cross play zijn, moet je je bewust zijn van het verschil tussen de 2 opties betreffende je loot. Ofwel kies je voor Cooperation ofwel voor Coopetition. Maak deze keuze heel bewust want het bepaald hoe je arsenaal zal groeien. Bij Cooperation is er loot voor iedereen en is er eigenlijk geen onderlinge strijd om deze op te rapen. Natuurlijk kan je nog altijd ruilen met andere spelers, maar andere spelers kunnen niet met jouw loot aan de haal gaan. Coopetition is andere koek. We zullen deze optie als de klassieke aanpak benoemen aangezien er dan loot valt die voor iedereen is. Wie als eerste iets opneemt, neemt het weg voor de andere spelers. First come, first served dus.

Tina’s growth

Persoonlijk vond ik het verschil tussen de klassen niet zo werelds groot. Er zijn games waarin je spreekt van healers, soldiers, tanks en dergelijke die elk hun rol en positie hebben tijdens gevechten. Bij Tiny Tina’s Wonderland is dit verschil wat kleiner en kan je met je personage best gevarieerd en vrij rondlopen. Door het stijgen in je levels speel je mogelijkheden, skills en stats vrij waardoor je jezelf uiteraard meer gevarieerd en beter kan verdedigen. Na enige tijd speel je de mogelijkheid vrij om een tweede skill tree te gebruiken waardoor je 2 classes kan combineren. Natuurlijk heb je dan al redelijk wat variatie in je mogelijkheden gebracht maar zelfs dan is de rolverdeling nog niet zo uitgewerkt als in andere games. Voor mij hoeft dit persoonlijk niet noodzakelijk, maar het maakt je rol, en die van je medespelers eigenlijk niet bepaald gevarieerd of uniek. Hierdoor zit vaak iedereen hetzelfde te doen en zijn de matches niet gevarieerd qua rolverdeling of aanpak.

Tina’s cast

Een enorme troef van de game, waar ze zelf bewust van zijn, is de indrukwekkende cast van voice actors. Zo heb je nog steeds Tina als hoofdpersonage, gespeeld door Ashly Burch. We kennen haar, naast de rol van Tina, natuurlijk ook als Aloy in de ‘Horizon’ games. Tina haar 2 andere spelpartners, die haar bijstaan en tegelijk tegenwerken tijdens het spel, worden vertegenwoordigd door Andy Samberg, bekend als lid van ‘The Lonely Island’ en ‘Brooklyn Nine Nine’, en de herkenbare stem van Wanda Sykes, die we kennen als stand up comédienne en actrice in allerlei films zoals Evan Almighty. Daarnaast vertolkt Will Arnet de stem van The Dragon Lord. Will Arnet is ook bekend als acteur en komiek uit onder andere de films van Teenage Mutant Ninja Turtles en meer.

Tiny Tina’s Wonderland is volgens mij niet gemaakt om baanbrekende graphics, gameplay of elementen in het leven te roepen. De game is echt voor de liefhebbers van Tina’s humor en fast paced loot shooters. Hier slaagt de game aangenaam goed in aangezien je wordt meegesleurd in een kleurrijke, grappige, fantasierijke, met woordspelingen en twists doordrongen boardgame. Tina is de game master die we allemaal wel eens een keertje aan het roer willen hebben dankzij haar energie en creativiteit. De gameplay is vlot en gevarieerd dankzij het aanbod aan gevarieerde wapens, skills en magie, maar verliest wat van deze variatie door de gelijkaardigheid van de personages, zelfs na het combineren van 2 classes.

• Goede humor in kleurrijke omgeving
  • Veel variatie dankzij veel wapens en magie

• Te weinig uiteindelijke variatie wanneer personages afgewerkt zijn