The Witch and the Hundred Knight 2

The Witch and the Hundred Knight 2
The Witch and the Hundred Knight 2

The witch and the Hundred Knight 2 is het vervolg op de gelijknamige titel ontwikkeld door NIS voor de PS3. Deze voorganger heeft recent een remaster gekregen op de PS4 onder de toepasselijke noemer van Revival Edition. Kan dit tweede deel in de reeks ons even hard betoveren als de eerste? Of moeten we eerder spreken van een vloek die we niet zagen aankomen?

I put a spell on you

Kevala, de wereld waar ons verhaal zich afspeelt, wordt geteisterd door een heksen ziekte. De reden voor deze ziekte, of waar het vandaan komt is onbekend. Het tast kinderen onder de 10 jaar aan, en is te kenmerken aan een derde oog op het voorhoofd. Wanneer dit oog zich opent, ontwaakt de heks in het kind. In ons verhaal spelen we met Amalie, wiens ouders gestorven zijn door de hand van een heks. Haar enige familie die ze nog heeft, is haar zusje Milm. Op een dag verdwijnt Milm echter, en wanneer ze haar terugvinden, blijkt ze ook het heksenoog te hebben. Hoe ze hier aan komt, is echter een raadsel. Heeft een andere heks haar betoverd?

We springen wat vooruit, en ze proberen Milm te opereren. Er is een instituut dat zich bezig houdt met het bestrijden van heksen. De operatie verloopt echter niet zoals verwacht, en de heks in Milm ontwaakt. De heks animeert ook de levenloze pop die ze heeft gekregen van Amalie, en deze pop is niets minder dan de Hundred Knight. Meer van het verhaal ga ik niet uit de doeken doen, want het verhaal is het sterkste punt van de game. Je moet echter de voorganger niet gespeeld hebben om van dit verhaal te kunnen genieten, ik heb tijdens mijn playthrough ook nergens een moment gehad dat ik niet kon volgen in het verhaal.

Typische NIS styled tussenfilmpjes.

Typische NIS styled tussenfilmpjes.

Be a doll and kill for me, please

De visual novel stukken zien er telkens erg mooi uit. Iets wat we ondertussen wel van NIS mogen verwachten. Het zijn, zoals meestal bij hun producties, geen geanimeerde cutscenes, maar dat mocht voor mij de pret niet drukken. Het verhaal wordt ondersteund met vrij goede voice acting, dit zowel in het Engels als in het Japans. Meestal kies ik snel voor Japanse voice acting, maar in deze game kan ik gerust de Engelse laten aanstaan zonder het beu te worden. Naast de goede voice acting krijgt het verhaal, en de rest van het spel, ook een mooie ondersteuning in het muzikale departement. De soundtrack van deze game staat sinds kort ook in mijn playlist voor tijdens mijn werk, gewoon omdat ik er totaal weg van ben.

Tijdens je avontuur speel je met de pop van Milm, de zogenaamde Hundred Knight. De gameplay is een action RPG systeem en speelt zich af in een isometrische top-down view. Je Hundred Knight kan tot vijf verschillende wapens tegelijkertijd dragen om zo een combo te maken. Welke wapens je kiest, bepalen je soort van aanval en hoe effectief je combo kan zijn. Zo heb je keuze tussen zwaarden, hamers, speren, lansen en magic wands. Elk wapen heeft zo zijn eigen type van schade zoals slashing of blunt, wat voor bepaalde vijanden als effective of not effective ervaren wordt. Daarnaast verschillen ze uiteraard in sterkte, lengte en snelheid. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk te experimenteren en zo de beste combinatie voor jezelf te vinden.

Eerste boss battle om de mechanics te leren.

I’m working up quite the appetite

Het spel is opgedeeld in meerdere levels, die vloeiend in elkaar overlopen. Je krijgt in de eerste paar levels ook enkele tutorials waarmee je de basis van de game leert. Deze komen op een aangenaam tempo op je af. Je krijgt niet eerst een hoop tekst, of wordt elke paar stappen weer gestoord met een tutorial. Zo leer je al snel dat er een timer loopt tijdens het spelen, in de vorm van GigaCal (GCal) wat je levensvuur moet voorstellen. Deze telt constant traag af, en als je geraakt wordt gaat deze sneller onderaf. Als deze sneller onderaf loopt, herstelt het wel je verloren levenspunten. Staat de teller op nul, dan zal je trager zijn en minder sterk. Verlies je al je levenspunten, dan zal je uit het huidige level gegooid worden en opnieuw moeten beginnen. Je verliest dan ook alle items die je gevonden had in het level.

Om je GCal op te vullen, zijn er enkele mogelijkheden. Tijdens het spelen vind je items, die je Hundred Knight opslaat in een zak in zijn maag. Deze opslag ruimte is beperkt, en al snel zal je items moeten wegdoen. Maar je kan dan kiezen om items te consumeren, en voor elke consumatie zal je GCal in de plaats krijgen. Daarnaast kan je een actie uitvoeren genaamd Depletura, welke afgevuurd kan worden na een volledige succesvolle combo. Het is een soort van finisher move die de vijand zal consumeren.

Uiteraard leer je ook nieuwe skills bij het stijgen in level. Deze kan je gebruiken zolang je nog AP beschikbaar hebt. Deze vult zichzelf automatisch aan tijdens het vechten. De skills kan je ook upgraden als je stijgt in level, en zijn absoluut nodig in veel van je gevechten. Wat ook zeer handig is, is dat je kan dodgen door een simpele druk op de knop. Doe je dit echter op het exacte moment dat de aanval zou raken, kom je in de Mystical Dodge status, waar de tijd vertraagd voor alles rondom je. Dit is dan ook hét moment om je sterkste aanvallen los te laten op je hulpeloze tegenstanders.

Gevechten komen in grote en kleine vorm.

Deze game is een erg toffe action RPG met een erg goed verhaal dat harmonieus ondersteund wordt met een prachtige soundtrack en uitstekende voice acting in zowel het Engels als Japans. Visueel heeft het de gewoonlijke NIS charme, wat voor fans van de games zoals Disgaea alleen maar als positief ervaren kan worden. Het spel speelt het best in korte sessies zodat het niet te repetitief gaat aanvoelen. De combat verloopt vloeiend maar vervalt soms in een button mashing. Het heeft niet echt iets vernieuwend gebracht tegenover zijn voorganger, maar op zich is dat niet heel negatief, want wat er is, is goed gebracht.

Zoek je dus een toffe action game die je in korte sessie kan spelen en waar het verhaal centraal staat? Dan is deze game absoluut iets voor jou. Je moet de voorganger niet gespeeld hebben om te kunnen genieten van dit verhaal. Mocht je toch interesse hebben in de voorgaande game, dan kan je deze ook op PS4 vinden als remaster met de Revival Edition.

Hundred Knight, doe het juiste!

• Goed verhaal met een toffe cast
  • Mooie artstyle