The Lost Child

The Lost Child
The Lost Child

Uitverkoren worden door God, kerkers doorkruizen terwijl je demonen vangt en vernietigd… Het klinkt als iets wat je zelf niet zou willen meemaken, maar als opzet voor een game klinkt dit zeker al niet verkeerd. Neem daar nog eens bij dat ik wel graag van tijd tot tijd een goede dungeon crawler speel en dan bestaat de kans er wel eens in dat ik hier goud in mijn handen heb. Volg me mee in de catacomben van Tokyo, en probeer niet te verdwalen…

The chosen one has been found!

Het spel begint op een rustige dag in Tokyo, Shinjuku meer bepaald. Jij vervult de rol van Hayato, een onderzoekend journalist voor een magazine dat onderzoek doet naar zaken van het occulte genaamd LOST. Ons eerste onderzoek is naar een bizar hoog aantal van zelfmoorden waar mensen zich voor een trein gooien. Telkens werd er een vrouw in paars gezien.

Het plot begint intrigerend en vrij sterk, we komen al snel te weten dat wij uitverkoren zijn door God en ons doel is om demonen en gevallen engelen te bestrijden die op aarde ronddwalen. Wij worden bijgestaan door een engel genaamd Lua, die ook meevecht, en ontvangen een wapen waarmee wij perfect de strijd aan kunnen gaan, de Gangour. De Gangour is een soort van geweer dat werkt op basis van astrale energie, maar hier komen we later op terug. Helaas kan het plot de sterkte van de start niet blijven aanhouden, en gaat het verhaal uiteindelijk bij momenten minder interessant aanvoelen voor velen.

Visueel ziet de game er mooi uit, voor hetgeen het moet doen. Af en toe word je getrakteerd op een geanimeerde scene die rechtstreeks uit een anime zou kunnen komen, voor de rest zal je het moeten doen met stille beelden en tekst. De game heeft wel, vooral voor de hoofdpersonages, voice acting in zowel Japans als Engels. Ik heb enkele uren gespeeld in Japans en enkele uren in het Engels, en beide klonken goed en waren niet storend. De muziek die speelde volgde mooi de toon van de situatie op dat moment, dreigend in de dungeons en wat luchtiger tijdens je onderzoeken.

Lost without help

Het spel is opgedeeld in 2 speelstijlen, waarvan de eerste voornamelijk het verhaal zal dragen in de vorm van visual novel terwijl het andere een dungeon crawler is in first person met turn based gevechten. Laten we beide delen even van dichterbij inspecteren en onder de loep nemen, beginnend bij het visual novel stukje.

Zoals reeds aangehaald, ben jij een onderzoekend journalist en het zoeken van hints naar nieuwe artikels is net datgeen dat kan helpen in de taak die je van God gekregen hebt. Dankzij je job kan je allerlei geruchten volgen die je dan leiden naar dungeons, en je hoofdkantoor zal dan ook steeds je uitvalbasis zijn vanwaar je vertrekt. In het hoofdkantoor kan je quests (en side quests) selecteren door op het memo bord geruchten te selecteren om te onderzoeken. Elk bezoek aan het hoofdkantoor zal je batterij aanvullen (meer hierover later) alsook je leven en magie.

Als je het hoofdkantoor verlaat, kan je enkele plaatsen bezoeken binnen Shinjuku waaronder een winkel, een plaats om je gevangen demonen sterker te maken en een badhuis waar je tijdelijke bonussen verkrijgt op je stats. Vanaf dit menu kan je naar de wereldkaart gaan en op de verschillende beschikbare plaatsen op onderzoek gaan, of rechtstreeks naar een “Layer” gaan, de dungeons van deze game. Meestal moet je eerst wat praten met mensen om de toegang te vinden tot een “Layer”.

You are not alone, child

Elke “Layer” is een dungeon die, meestal, uit meerdere niveau’s bestaat en vaak eindigt met een eindbaas. Je speelt vanuit een first-person-view standpunt en moet proberen om je weg te vinden in deze doolhoven. Af en toe kom je afgesloten deuren tegen, maar de schakelaar om deze te openen staat meestal net om de hoek of de sleutel kan je in de buurt vinden. Een leuke feature is dat je een auto-pilot kan activeren vanuit het menu om je automatisch naar een bepaald punt te laten wandelen, met als enige vereiste dat je er al geweest bent en er een weg naartoe beschikbaar is.

Zowel manueel wandelend als op auto-pilot zal je om de zoveel tijd in een gevecht gesleept worden. In deze gevechten zal je samen met demonen en Lua andere demonen en gevallen engelen moeten bestrijden. Van elke demoon kan je er eentje vangen en toevoegen aan je eigen team, dit door gebruik te maken van de Gangour. Je beschikt in het begin over 1 type kogel, en de kracht zal vrij gelimiteerd zijn, maar zal toenemen naarmate je meer en sterkere demonen in je actieve team hebt zitten. Zij zullen immers je kracht lenen om je Gangour af te vuren, in combinatie met toegevoegde kracht door de balk bovenaan je scherm. Deze zal zich vullen met elke vijand die je verslaat.

Als je een demoon gevangen hebt, moet je deze eerst terug puur maken. Dit kan je doen door karma te gebruiken, welke je verkrijgt door het winnen van gevechten én door het antwoorden op dialogen in de visual novels of in de dungeons. Met diezelfde karma kan je je demonen ook laten stijgen in level, want dit gebeurt niet automatisch door te vechten. Dat privilege hebben enkel Hayato en Lua, die bij elk level 5 punten verdienen die je mag toekennen aan bepaalde stats zoals aanval of verdediging. Demonen hebben ook een maximum level waarna je ze kan laten evolueren naar een betere vorm en weer opnieuw kunt beginnen met hun te laten stijgen in level. Demonen bezitten ook een element, en natuurlijk speelt de gewoonlijke sterkte vs zwakte weer mee zoals water dat sterk is tegen vuur.

In je team kan je 3 actieve demonen inschakelen, maar je hebt wel de mogelijkheid een backup van enkele demonen klaar te hebben in elk gevecht. Deze kan je, in jouw beurt, uitwisselen met demonen die te zwak zijn om te vechten of die strategisch gezien niet de beste keuze zijn voor het huidige gevecht. Om demonen in je team of op de bank te plaatsen gebruik je batterijen. Zolang je er nog hebt, kan je demonen toevoegen en wisselen buiten de gevechten om zo een perfect team klaar te stomen voor aankomende uitdagingen.

The Lost Child is een toffe dungeon crawler met mooie visuals en een intrigerend verhaal. Helaas zal voor velen het verhaal, met interessante visies op Christelijke figuren en de mogelijke uitsterving van het menselijke ras, misschien net niet sterk genoeg blijven. Maar naar turn based gevechten toe speelt deze game wel enorm lekker. Er zijn genoeg elementen die tactisch meespelen in de gevechten om te zorgen dat ze uitdagend én interessant genoeg zijn.

Helaas is dit een type game dat niet voor iedereen weggelegd is. Kan je je weg banen door wat visual novel delen, vind je het tof om rond te dolen in de vele dungeons en heb je er geen moeite mee om wat te moeten grinden om je perfecte team uit werken? Dan zou ik je aanraden deze game zeker een kans te geven!

• Mooie visuals en toffe stijl
  • Dungeon crawler on the go

• Verhaal kan voor sommigen minder boeiend zijn
  • Veel zaken moet je zelf zien uit te zoeken
6.4

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.