Hands-on Preview: The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

Jo Smeets
Hands-on Preview: The Legend Of Zelda: Breath of the Wild
Hands-on Preview: The Legend Of Zelda: Breath of the Wild
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Toen ik van Jimmy,onze hoofdredacteur, de uitnodiging kreeg om mee te gaan naar het pre-launch evenement van de Nintendo Switch sloegen mijn stoppen massaal door. Er werd daar namelijk een hands-on gegeven met de nieuwe Zelda! Met trillende handen ging ik aan de console zitten, vrij van spoilers gebleven en zonder enig idee van wat ik te zien ging krijgen. Ik verwachtte een demo met een paar features en een gevecht of 2 waar ik een paar woordjes over zou kunnen schrijven, maar wat ik voorgeschoteld kreeg had ik nooit verwacht.

Welkom in Breath of the Wild!

De demo die we in onze handen kregen was niet zomaar een klein stukje van het spel, het was een stuk van de map waar we 20 minuten in kregen om rond te dolen, met Bergen, grasvelden, sneeuw, verschillende vijanden, een stukje verhaal en meer te zien dan je ooit in de toegelaten tijd zou kunnen zien!

Natuurlijk ben ik dan tot drie maal toe opnieuw mijn vingers af gaan likken om zoveel mogelijk van dit pareltje te kunnen bewonderen, en dat resulteert in dit mooie volgepakte preview artikel.

GAMERS OPGELET, vanaf hier SPOILERS!!!

 

Een honderdjarige slaap

De demo begint met Link die wakker wordt in een soort suspensie toestel na een lange slaap, een mysterieuze stem die hem zegt dat Hyrule hem nodig heeft.

Je wordt meteen voorgesteld aan een nieuw aspect in de Zelda serie, namelijk technologie. Link krijgt namelijk een Sheikah Slate gepresenteerd, zijn eigen persoonlijke tablet. Zeer mooie knipoog naar de toenmalige Wii U pad en nu de Switch Tablet.

De Sheikah Slate is een rudimentaire tablet die Link kan gebruiken om zijn omgeving te bestuderen, locaties te markeren, als verrekijker en om te communiceren met de verschillende Sheikah toestellen die hij tegenkomt.

Vervolgens krijg je een inleiding in het uitrustingssysteem in de vorm van basiskleren die je moet equippen in het startmenu en dan wordt je losgelaten op de prachtige wereld van Hyrule.

 

Uitrusting

Link is geen vreemde aan een arsenaal van gadgets. Wat Breath of the Wild speciaal maakt is dat er honderden, duizenden wapens, schilden, bogen en pijlen te vinden zijn in de wereld, ieder van hun met hun eigen kenmerken en sterkte. Aan jou om een eigen speelstijl te creëren en Link op zijn weg te sturen.

Wil je graag een zwaard en een schild? Of misschien liever een zware bijl? Of een lange afstand speer? De keuzes zijn eindeloos en je kunt ze ook allemaal verzamelen en naar believen wisselen.

Ook hebben de verschillende wapens een bepaalde duurzaamheid en kunnen ze dus kapot gaan.

Koken

Link vindt op zijn omzwervingen planten en voedingsmiddelen terug die op zichzelf je helpen met het herstellen van verloren hartjes. Je kunt echter als je een ketel vindt ook die ongekookte planten combineren en koken tot degelijke maaltijden, met speciale eigenschappen die link sterker maken, resistent aan kou of hitte, sneller of zijn conditie opkrikken.

Ik vond bijvoorbeeld in mijn omzwervingen een ijsveld waar ik schade begon te krijgen van de kou. Bij gebrek aan zwaardere uitrusting kon ik door het combineren van pepers en paddenstoelen een maaltijd maken die mij voor bijna 10 minuten resistent aan de koude maakte, zodat ik verder kon verkennen. Waanzinnig gewoon!

Vijanden

Natuurlijk zit Hyrule ook volgepakt met waanzinnig veel vijanden. In mijn korte omzwerving kwam ik al bokoblins tegen, chuchu jellies, de machtige guardians waarvoor ik het in mijn broek deed, moblins en lizalfos tegen.

Noemenswaardig is ook dat er nu een noise meter aan je display is toegevoegd. Deze laat zien hoeveel lawaai je maakt wanneer je beweegt en je kunt dus sluipen naar de vijanden en ze verrassen.

Wat mij vooral opviel was de moeite die er in de AI is gestoken. Kampen van bokoblins waar vijanden hun wapens in brand steken voordat ze je aanvallen, of stampvoeten als je ze hun wapen afhandig maakt tot ze uiteindelijk niet beter weten dan met steentjes naar je te gooien. Het was een absoluut plezier om ze bezig te zien en ik kijk reikhalzend uit naar meer!

Vrijheid

Het eerste gerucht dat over Breath of the Wild de ronde deed was dat de wereld volledig toegankelijk is vanaf het begin. Zou je het zo willen kun je rechtstreeks op de eindbaas afstevenen en het verhaal uitspelen zonder de wereld te verkennen. De vraag is nog maar of je dat overleeft, en ik ben eens benieuwd wat speedrunners met deze informatie gaan doen wanneer de game uit is.

Maar de vrijheid is er. Heel Hyrule ligt voor je open, je kunt naar hartenlust verkennen, door de verschillende landschappen, met al hun obstakels, vijanden en geheimen. De wereld is belachelijk immens, en ondanks dat we in de demo maar 2% van de totale kaart konden verkennen had ik er zeker een uur of 4 op kunnen rondploeteren zonder me een moment te vervelen.

Het viel me al wel op dat je bepaalde items nodig hebt om op bepaalde locaties ongeschonden een weg te banen. Ook namen bepaalde vijanden nagenoeg geen schade van de standaard wapens die ik op mijn kort avontuur vond, dus misschien zit er toch een zekere logica in de volgorde van het verkennen van het landschap. Dat weet ik jullie te vertellen na het uitspelen van de game.

Mysterie

Zelda zou Zelda niet zijn zonder een klapper van een verhaal en een flinke portie mysteries om op te lossen. Er is natuurlijk een reden waarom link 100 jaar geslapen heeft, want Ganon is weer terug en heeft zijn blik op Hyrule laten vallen. Ook staat het landschap opeens vol met technologie van de Sheikah, zijn er mysterieuze shrines om je kunnen en je doorzettingsvermogen te testen en bevinden zich overal op de map gigantische vernielde spinachtige wezens genaamd guardians. Nuja, de meesten zijn vernield…

Zelf heb ik mij een weg naar een van die shrines gebaand toen ik opeens oog in oog kwam te staan met een niet zo vernield exemplaar van de geduchte guardians.

Ik kan jullie nog niet vertellen wat ze zijn of waarom ze er zijn, maar ik kan wel zeggen dat ik heb gelopen voor mijn leven!

Gelukkig vond ik een plaats om te schuilen en kon ik de shrine binnengaan. Hier vond ik een soort mini dungeon die mij een nostalgisch gevoel deed krijgen. Mijn sheikah slate kreeg bij het binnengaan een Rune Upgrade.

Runes zijn blijkbaar de unieke wapens die zelda typeerden in de vorige games, zo gaf deze rune mij de mogelijkheid om bommen te gooien.

Vervolgens kreeg ik dan een puzzel labyrinth waar ik mijn weg door moest banen met het gebruik van mijn nieuw gadget.

Hands-on Conclusie

Het is natuurlijk moeilijk om van een demo een eindoordeel te vellen, maar 1 ding kan ik toch wel al besluiten.

Met alle nieuws dat over Breath of the Wild de ronde deed had ik schrik dat de game verder en verder weg aan het drijven was van wat gamers verwachten en kennen in de franchise.

Niets is echter minder waar.

Breath of the Wild voelt op en top Zelda, deed me van begin tot eind watertanden en dit is met gemak de langste week van mijn leven aan het worden.

3 maart kan niet snel genoeg komen!

Tot slot hebben we nog enkele screenshots.

Jo test aandachtig The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

Jo Smeets

Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.

Laat een reactie achter

Lost Password