The Legend of Zelda: Link’s Awakening (Switch)

Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Waarom kopen we bepaalde games? Wat zijn zoal de stimulansen? Een ervan is zeker en vast nostalgie, en bedrijven zoals Nintendo weten dit en spelen hier op in. Kijk maar eens naar al de HD remasters en ports die we de afgelopen jaren in grote aantallen zagen verschijnen. Of bekijk het succes van de mini systemen en de NES/SNES games op de Switch. Ook in de trailer voor deze The Legend of Zelda: Link’s Awakening zien we hoe er gebruik gemaakt wordt van nostalgie. We zien een man die zijn oude Game Boy terug vindt met de originele game. Maar nostalgie kan ook gevaarlijk zijn en ons een vertekend beeld geven van hoe goed of slecht iets destijds was. Mijn nostalgie zegt dat deze game destijds een van de beste Game Boy games aller tijden was. Eens kijken of dat nog steeds klopt, en of deze remake het niveau hoog kan houden.

We were born of Nightmares

We starten het spel met prachtige, handgetekend uitziende, beelden waarin we Link op zee zien. Tevergeefs probeert hij te vechten tegen de woeste golven, en even later zien we hem bewusteloos op een strand liggen. Marin vindt de aangestrande Link en neemt hem mee naar huis. Hier krijgt Link zijn schild van Tarin, de vader van Marin, en je krijgt te horen dat je zwaard op het strand ligt. Eenmaal aangekomen op het strand, vertelt een uil je dat je je op Koholint Island bevindt. Hij legt ook uit dat er Nightmares zijn die het eiland teisteren en dat je de “Windfish” moet ontwaken door 8 verschillende instrumenten te verzamelen. Exact hetzelfde verhaal dus als in 1993.

Wat er uiteraard onmiddellijk opvalt, is de art style. Link, en eigenlijk ieder personage, lijkt wat op een speelgoedfiguurtje. Het is een stijl die je geweldig vindt, of die je koud laat. Persoonlijk vind ik het wel passend en het zorgt voor een vrolijke en unieke sfeer. Alles ziet er erg strak en kleurrijk uit, begeleidt door een herwerkte soundtrack. Niet alleen het visuele maar ook de klassieke deuntjes hebben dus ook een upgrade gekregen, wat voor de meerderheid van de liedjes erg goed gelukt is. Hier en daar waren er toch tracks die minder goed klonken, maar deze waren maar kort aanwezig gelukkig. Zowel docked als in handheld speelt het spel erg vlot, maar in beide standen merk je wel dat er sprake is van framedrops wanneer je een nieuw gebied betreed.

Let the journey begin!

Link’s eerste handheld avontuur speelt zich opnieuw af vanuit een isometrisch perspectief. Oftewel, van bovenaf gezien. Maar in tegenstelling tot vroeger, waar je telkens een nieuw gebied moest laden door tegen de rand van een gebied aan te lopen, loop je nu zonder laadtijden rond in de wereld. Tenminste, totdat je een gebouw of kerker binnen gaat. Maar het laden is dus vrij minimaal. Link’s Awakening is overigens een zeer toegankelijke game voor nieuwkomers. Zeg nu zelf, een avontuur ondernemen is niet altijd even vanzelfsprekend en, ondanks de verschillende hints en tips, kan je wel eens de weg kwijt geraken. Gelukkig zijn er verschillende huisjes met een grote telefoon te vinden. Hier binnen geeft een man, genaamd Ulrira, je telefonisch opnieuw hints over wat je moet doen. Natuurlijk helpt je kaart je ook om te zien waar je bent. Al deze hints en hulpmiddelen helpen, zeker beginnende, spelers om niet verloren te geraken en om optimaal te genieten van het spel.

Vijanden laten ook vaak handige spullen vallen wanner je ze verslaat. Dit gaan meestal rupees of hartjes zijn, maar soms ook een Guardian Acorn of Piece of Power. De eerste zal er voor zorgen dat je minder schade oploopt en de tweede zorgt er voor dat je aanvallen meer schade aanrichten. Deze power-ups zijn uiteraard maar tijdelijk. Wie The Legend of Zelda DX heeft gespeeld, weet dat er een extra Colour Dungeon in het spel zat, waar je een nieuwe tunic kon vrijspelen die een van de twee power-ups permanent bevat. Uiteraard is deze dungeon ook in dit spel te vinden!

Iets wat ik vroeger wel vervelend vond aan de Game Boy Zelda titels, was dat je het moest stellen met 2 knoppen voor items. Hierdoor moest je de keuze maken of je je schild wou gebruiken of toch de power bracelet om dingen op te tillen. Deze remake zorgt er gelukkig voor dat de belangrijke items, je schild, de Pegasus boots en power bracelet, geen aparte items meer zijn die je moet toekennen aan de X of Y knop. Ze hebben nu hun eigen knop gekregen, waardoor je niet om de paar seconden het menu in moet duiken, iets wat je toch een beetje uit de flow van de game kan halen.

Trendy game!

Wanneer je het even beu bent om op avontuur te gaan, kan je je amuseren met een van de verschillende mini-games of andere activiteiten. Zo heb je de crane game, waar je moet proberen om voorwerpen te grijpen zoals in een lunapark. Daarnaast is er een fishing mini-game waar je, zoals je had gedacht, kan vissen. Met beide mini-games kan je onder andere Heart Piece Containers en Secret Seashells winnen. Met 4 Heart Piece Containers krijg je een extra hartje bij voor je maximum aantal levenspunten. De Secret Seashells heb je nodig om bepaalde voorwerpen te krijgen. Er zijn er nu 50 te vinden in het spel, in tegenstelling tot de 20 in de originele game. Dit wil dus ook zeggen dat niet alle collectibles op dezelfde plaatsen zitten als vroeger. Uiteraard gaat de meerderheid ongewijzigd zijn, waardoor veteranen deze sneller zullen vinden. Als laatste is er ook nog een hele ruil sequentie. Deze is deels verplicht om verder te kunnen geraken in het spel, maar je bent niet verplicht om deze helemaal af te werken.

Link’s Re-awakening

Een remake betekent vaak ook dat er wat nieuwigheden in de game zitten. Naast de verbeteringen, zoals het toekennen van specifieke knoppen aan belangrijke voorwerpen, zijn er nog wat extra’s bijgekomen. Zo zijn er nu flesjes toegevoegd aan je arsenaal om feeën mee te vangen die je kan gebruiken om je leven te redden wanneer het nodig is. Je kan in deze game, net zoals vroeger, gebruik maken van warp points. Alleen zijn er deze keer een hele hoop extra toegevoegd en kan je (eenmaal je de ocarina en het juiste lied hebt) overal gebruik maken hiervan. Op de kaart kan je ook gebruik maken van stickers om interessante plaatsen aan te duiden, iets wat ook zeker erg handig is. En je kan standaard meer dan 999 rupees verzamelen! Dit klinkt misschien vrij onbenullig, maar er is niets zo erg als met een volle zak aan rupees zitten en dan een rupee vinden die 300 waard is.

Naast al deze kleine aanpassingen is er extra onderdeel toegevoegd aan het spel. Namelijk Dampé’s Dungeon Builder. Eigenlijk is dit een beetje de Zelda Maker waar sommige fans al een tijdje achter vragen. Je kan dungeons maken door kamers te plaatsen die je eerder hebt gezien in kerkers. Je kiest zelf waar je start, welke kamers je moet doorkruisen en welke eindbaas je moet verslaan om de kerker uit te spelen. Zelf was ik er niet echt een fan van, want na een half uurtje kerkers maken had ik het wel gezien. Helaas zitten een deel collectibles verstopt achter dit onderdeel, en ben je wel verplicht om langer hiermee bezig te zijn. Tenminste als je alles wilt verzamelen toch. Zo niet, dan is dit helemaal optioneel. De nieuwe Link amiibo zorgt er overigens ook voor dat je een schaduw Link kan toevoegen aan je zelfgemaakte kerker die je het leven zuur zal proberen te maken. Kerkers kan je delen, door middel van deze op je amiibo te plaatsen en zo door te geven. Een gemiste kans als je het mij vraagt, want dit hadden ze best in een online functie kunnen gieten.

Als laatste is er nog de Hero Mode, voor de mensen die wat extra uitdaging wensen. Op zich is dit een vrij gemakkelijke game, die je relatief snel uitgespeeld hebt als je niet voor alle collectibles gaat. De Hero Mode zorgt er echter voor dat je iets meer moeite zal hebben met het spel. Vijanden doen extra schade in deze mode, en er zijn geen vijanden die hartjes laten vallen. Je moet het dus stellen met feeën die je slechts heel zelden tegenkomt, en vaak niet op plaatsen waar je het verwacht. Of waar je ze nodig hebt, helaas.

Je merkt dat de developers passie hebben gestoken in dit spel. Ze zijn trouw gebleven aan het origineel en hebben voldoende verbeteringen toegevoegd waardoor het spel modern en erg toegankelijk aanvoelt. Ik zou bijna kunnen zeggen dat ze nu verwezenlijkt hebben wat ze destijds wouden doen. Het spel leunt nu meer aan bij A Link to the Past qua gameplay en controls. Het verhaal is interessant genoeg en er is voldoende te zien en te doen, desondanks de kleine map. Dampé’s Dungeon Builder is een leuke gimmick voor een paar kerkers mee te maken, maar kan al snel vervelen. Hoe dan ook, deze game is alles wat ik gehoopt had, en zoveel meer. Maar Nintendo, er rest me toch nog een belangrijke vraag. Waar blijven die remakes van de Oracle games?

• Leuke en kleurrijke art style
  • Nieuw leven in een klassieker geblazen
  • Veel extra's die het voor veteranen opnieuw de moeite maken