The Last Remnant Remastered

Nolan
The Last Remnant Remastered
The Last Remnant Remastered

Wie nu JRPG opzoekt, vindt hoogst waarschijnlijk de laatste nieuwe video’s over Persona 5, Dragon Quest XI of Ni No Kuni 2. Jammer genoeg worden hierdoor de oudere klassiekers een beetje aan de kant geschoven en vergeten. Eén van deze vergeten klassiekers is “The Last Remnant”. Deze maakte zijn debuut in 2008 voor de Xbox 360 en PC. Aangezien ik al vanaf dag één een fervent fan ben van Playstation, heb ik deze jammer genoeg nooit kunnen ervaren. Nu anno 2018-2019 komt Square Enix met een Playstation 4 versie, compleet remastered. Tijd dus voor mij om te zien wat ik 10 jaar geleden allemaal heb gemist.

Story

Al vanaf de eerste seconde word je weg geblazen door de kracht van de Unreal Engine 4 die ze hiervoor gebruiken. Natuurlijk ben je deze al gewoon van de nieuwere games, maar als je deze vergelijkt met de originele, ga je begrijpen wat ik bedoel. Het lijkt wel alsof je een echte Anime serie aan het zien bent. In dit openingsfilmpje maak je kennis met de main character, Rush Sykes, die zijn zus Irina tegemoet komt gelopen met een video opname van hun ouders. Hierin wordt verteld dat door hun werk in the academy en onderzoek naar Remnants ze weinig thuis kunnen zijn, waardoor Rush en Irina worden uitgenodigd om bij hun in The academy te gaan wonen. Wat een leuk avontuur tussen broer en zus moet worden, wordt al snel verhinderd door 2 ongure mannen die Irina ontvoeren. Rush ontluikt een verborgen en mysterieuze kracht, maar de ontvoerders kunnen toch ontkomen. Na een lange achtervolging komt Rush op een slagveld terecht waar een gevecht gaande is tussen het leger van Lord David en een leger van monsters. Hier begint jou verhaal en maak je voor het eerst kennis met het battle systeem. Na dit grote gevecht wordt je mee uitgenodigd naar het paleis van Lord David, waar je te horen krijgt dat David samen met zijn generaals jouw willen helpen met de zoektocht naar je zus, als je hun helpt met het verslaan van de vijand. Natuurlijk stem je in en begint je avontuur in The Last Remnant.

Guilds

Zo een zoektocht kan natuurlijk vermoeiend zijn, en soms krijg je wel eens zin in wat afwisseling. Al een geluk dat op verschillende plaatsen Guilds zich hebben gevestigd waar je even kan uitblazen en ontsnappen aan de main quest. Deze Guilds geven je optionele opdrachten, zoals bijvoorbeeld het vermoorden van bepaalde monsters of het vinden van bepaalde items. Natuurlijk krijg je een beloning voor elke voltooide opdracht. Deze bestaan uit een geldsom en een nieuwe Battle formatie. Dit laatste is vooral handig aangezien elke Battle formatie een bepaald voordeel geeft in een gevecht. Zo geven bepaalde formaties een betere verdediging in de flanken en andere geven dan weer een voordeel in aanvalskracht. Deze opdrachten alleen uitvoeren kunnen natuurlijk eenzaam en gevaarlijk zijn. Daarom geven deze Guild huizen jou ook de mogelijkheid om andere mercenaries te kopen die jouw team kunnen versterken. En ik moet zeggen dat de keuze hier gewoonweg adembenemend is. Naarmate je vordert in het verhaal, kan je kiezen uit meer dan honderd verschillende mercenaries, met elks hun eigen wapens en vaardigheden. Het is dus zoals ze zeggen, “The more, the merrier”.

Shops

Zoals in veel games gebeurt het wel eens, naarmate je verder geraakt, dat het spel en de vijanden moeilijker worden. Gelukkig kan je met je hard verdiende geld naar de verschillende shops die verspreid zijn over de map. Deze shops verkopen een wijd arsenaal aan wapens en items waarmee je jezelf in leven kunt houden. Naast het kopen van wapens kan je ook naar een Customization shop waar je je eigen wapens en schilden kan maken. Dit doe je door het verzamelen van allerlei objecten die te verkrijgen zijn door het verslaan van monsters of ze op te graven. Alle wapens hebben ook hun eigen uiterlijk. Dus of je nu kiest voor scherp zwaard of een magische staf, het verslaan van monsters kan zeker in stijl.

Battle systeem

Overal ter wereld staan monsters klaar om je te grijpen. Maar jij en je team staan altijd paraat. Wanneer je een monster tegenkomt, kan je met behulp van je action button toeslaan. Van hieruit kom je in battle mode terecht. Daar waar ik het gewoon ben om voor elk van mijn personages een aparte move te kiezen, krijg je in The Last Remnant te maken met een keuze voor je hele team. Dit vraagt natuurlijk een nodig inzicht en tactiek in elk gevecht. Iets wat ik in het begin niet had, waardoor ik keer op keer verloor. Na vele uren trainen en experimenteren met de verschillende Battle formaties was ik er dan uiteindelijk toch in geslaagd mijn eerste boss-battle te voltooien. Wat zeker een groot voordeel kan zijn is de mysterieuze kracht die Rush bezit, namelijk Time Shift. Hierdoor ben je in staat de tijd te vertragen zodat jij degene bent die de monsters kan ambushen, waardoor je altijd de eerste zet krijgt.

World map

Wie hoopt op een open world, kan hier een klein beetje teleurgesteld worden. Hoewel je hier over een world map beschikt, kan je enkel locaties kiezen op deze map en zal de rest plaatsvinden in een afgebakend gebiedt. Elk van deze  50-tal locaties heeft wel zijn eigen charmes. Of het nu een kleine grot, een groot open weiland of een druk bevolkte stad is, je betrapt je er elke keer weer op elke hoek grondig te verkennen op een digsite of schatkist. Wat wel handig is, is dat elke keer je een locatie verlaat, alle monsters en digsites terug respawnen. Dus heb je iets gevonden waar je voor moet grinden, kan je altijd terug gaan naar dezelfde plek.

Technische aspecten

Buiten dat ze in plaats van Unreal Engine 3 nu Unreal Engine 4 gebruiken om al de grafische hoogstandjes tot hun recht te laten komen, hebben ze al de rest gelaten zoals het is. En daar ben ik echt niet rouwig om. De vloeiende actie in de gevechten zijn aangenaam om naar https://i.imgur.com/AZoics0.jpgte kijken. De muziek die ze gebruiken is hemels om naar te luisteren en hebben veel variatie. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld verschillende soorten muziek naarmate je goed of slecht bezig bent in een gevecht. De autosave na elk gevecht is (zeker voor mij) een heel groot geschenk, aangezien ik anders bij elk verlies opnieuw zou moeten beginnen wegens vergeten te saven.

Wie het originele spel heeft gespeeld, merkt al snel het grafische verschil in de filmpjes. Hier komt de kracht van de Unreal Engine 4 echt tot zijn recht. Tijdens de gameplay merk je jammer genoeg nog wel veel van de oude graphics, zoals het gras dat er dood en plat bij ligt . Al de rest dat hetzelfde is gebleven was indertijd goed gedaan en is nu nog altijd goed. Van het battle systeem was ik persoonlijk iets minder fan, maar zeker niet slecht. Dit komt omdat ik eerder een systeem zoals Final Fantasy gewoon ben. Al bij al is deze game een perfect spel voor iedereen die nieuw is in het JRPG genre, en natuurlijk ook voor de veteranen. Ook de mensen die het origineel hebben gespeeld gaan zich zeker terug kunnen vermaken met deze remastered versie.

• Leuk verhaal
  • Toffe side characters
  • Mooi geremastered