The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online: Elsweyr
The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online kwam uit in 2014 en toen waren de reviews er niet mals op. De game werd van verschillende kanten afgebroken ondanks dat het veel potentieel had. Na de geweldige uitbreidingen Morrowind en Summerset komt ZeniMax Online Studios af met Elsweyr. Zou deze uitbreiding ook zo goed zijn?

Elsweyr is my home

Ondanks dat de Khajit in de wereld van The Elder Scrolls niet het meest geliefde volk (of katten) zijn, draait deze uitbreiding vooral om hun ras en hun thuisbasis, Elsweyr. Over het verhaal ga ik niet te veel uit de doeken doen om spoilers te vermijden, daar speel je het spel best zelf voor. Wat ik je wel kan vertellen is dat het hoofdverhaal in drie grote lijnen wordt gebracht. Wat me vrij snel opviel, is dat je in verschillende richtingen wordt getrokken en dat het verhaal na een tijdje een soepje wordt. Ondanks dat het verhaal zelf niet echt baanbrekend is kan je je best even op één verhaallijn focussen voor je te ver gaat in de andere twee. Misschien kan ik wel een klein tipje van de sluier lichten over één van de verhaallijnen: draken! Jawel, dit keer kan je effectief tegen draken vechten. Ik voelde me soms weer net als die tiener die non-stop Skyrim speelde en op drakenjacht ging!

Over het landschap van Elsweyr valt eigenlijk niets slecht te zeggen. Ondanks dat de kaart kleiner is dan de vorige uitbreidingen voelt het niet zo aan. Achter elke struik of steen is er wel iets te beleven. Zo kom je heel wat interessante side quests tegen die een fijne dosis aan humor en drama hebben. Eigenlijk net het extra beetje spice dat de uitbreiding nodig heeft voor zijn verhaal. Ook grafisch heeft de studio weer zijn best gedaan door hele fijne landschappen en architecturen om ‘u’ tegen te zeggen neer te zetten.

Raising the dead

De parel van deze uitbreiding is bij uitstek de nieuwe klasse, The Necromancer. Een zwarte magiër die de doden kan oproepen om aan zijn zijde te vechten tot ze weer een kopje kleiner worden gemaakt. Je kan met deze klasse zowat alles aan. Of je nu een healer, tank of damage dealer bent, de necromancer has got your back! Als deze heerser van de dood kan je niet alleen de doden weer tot leven wekken maar ook de lijken van je vijanden ‘bekeren’. Zelfs als een andere speler in je buurt zijn laatste zucht slaakt, kan je zijn/haar lijk gebruiken om voor jou te vechten. Je kan zelfs deze lijken absorberen om zo sterker te worden en je ultimate ability op te laden.

De necromancer is eigenlijk een manusje van alles en voelt meer aan als een echte klasse in plaats van een rotatie van abilities die je telkens weer gebruikt.

Als je me vraagt welk tot hier toe de beste uitbreiding is van The Elder Scrolls Online, ik kan eerlijk gezegd niet kiezen. Zowel Morrowind, Summerset als Elsweyr zijn geweldige uitbreidingen en zeker de moeite waard als je helemaal weg bent van deze reeks. Het verhaal mag dan niet zo schitterend en gestructureerd zijn maar in combinatie met de side quests zeker zijn geld waard! Het grondgebied van Elsweyr is grafisch een pareltje en achter elke bocht staat weer iets nieuw klaar om te ontdekken. Als kers op de taart hebben we nog de nieuwe klasse, de necromancer. Een klasse dat voor ieders wat wils heeft en na de 30 uur dat de uitbreiding te bieden heeft nog steeds interessant blijft.

• Draken!
  • Necromancer klasse
  • Elsweyr is prachtig en heeft veel te bieden