The Division 2: Warlords of New York DLC

Begin 2019 verscheen de toptitel ‘The Division 2’. Deze game nam je mee in een verhaal dat zich afspeelt in het gebied van Washington DC. Daar moest je ervoor zorgen dat al kwaad van de straat werd gehaald. Terwijl je dat deed, ging je level flink omhoog, verzamelde je loot en maakte je wellicht ook nog een paar nieuwe online vrienden. Nadat de game een jaar lang recente kleine updates en verbeteringen heeft gekregen, komen de makers met ‘Warlords of New York DLC’ op de proppen, de eerste grote uitbreiding.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik The Division 1 nog niet heb gespeeld, enkel maar playthroughs heb gekeken. Nu heb ik echter mijn kans gegrepen om het spel en de uitbreiding te spelen. Hierdoor heb ik wel zin gekregen om ook de eerste game te spelen. Mensen die willen weten hoe The Division 2 is kunnen hier de review lezen. In ‘Warlords of New York’ laat je Washington DC achter je en reis je af naar de hoge gebouwen van New York. Hier bevind je je in het zuiden van Manhattan en ben je de gevaarlijke rogue agent Aaron Keener op het spoor. Deze vijand staat op het punt om de stad, die zich al genoeg in chaos bevindt door de uitbraak van een virus, toch nog gevaarlijker te maken. Hij wordt bijgestaan door vier elitesoldaten die hem altijd en overal beschermen. Het is aan jullie, de spelers, om eerst zijn vier lijfwachten een voor een uit te schakelen voor je oog in oog komt te staan met het gevaar Aaron zelf.

Welcome To New York!
Een van de fijnste aspecten van de uitbreiding is toch wel de locatie van New York. Hoewel Washington DC zeker geen slechte of verkeerde plek was, is New York net iets interessanter om je doorheen te knallen. Je komt een paar zeer bekende plekken tegen, en het is dan ook fantastisch om te zien hoe de makers dit in het spel hebben verwerkt. Zo nodigt het je nog net iets meer uit om elk hoekje en steegje te gaan verkennen en te zien waar je terecht kan komen. Door de zomerse sfeer oogt het ook al meteen anders dan de eerste Division. Aldus een stad waar je enige tijd kan door lopen en schuilen.

What’s My Mission?
Bij veel mensen kwam de verhaallijn van de Division 2 zelf niet zo goed binnen. Dit was gedeeltelijk te wijten aan het feit dat ontwikkelaars te veel wilde vertellen op korte tijd. Maar niet getreurd, met de Warlords of New York DLC komt hier verandering in. Je hebt een overduidelijke enemy en vier lijfwachten. Je krijgt veel informatie met je mee over Aaron en zijn doen en laten. De missies die je daardoor volgt naar zijn pad zijn dan ook zeer duidelijk ingedeeld. Het blijft natuurlijk The Division dus zal het altijd nog een stukje lopen zijn, om dan een shootout te overleven en om dan weer verder op pad te kunnen gaan. Wel is er meer variatie gestoken in deze delen waardoor de baasgevechten en gewone gevechten een stuk aantrekkelijker worden. Door deze variatie wordt het verhaal nog meer duidelijk gemaakt en kan je als speler beter van de verhaallijn genieten.

Perfecte uitbreiding om in te stappen
Zoals ik eerder al heb vermeld heb ik The Division nog nooit gespeeld, enkel gezien. Deel 2 heb ik ook zeker niet zo uitgebreid gespeeld als ik zou willen.  en ben ik meteen begonnen aan deze uitbreiding. Doordat ik de games nog niet zo uitgebreid had gespeeld had ik wel een beetje bang om onderleveld te zijn. Gelukkig was mijn angst voor niets. Want als semi-nieuwkomer, zoals ik, word je meteen als je je personage in elkaar knutselt naar level 30 gebracht om van deze uitbreiding ten volle te genieten. Zo kun je ook nog steeds van dezelfde moeilijkheid genieten zoals we die gewoon zijn in The Division games. Je mist wellicht wat informatie vanuit het hoofdverhaal over hoe alles in elkaar zit, maar daar kom je uiteindelijk zelf wel achter. Mocht je zoals mij de Division 2 grotendeels gemist hebben omwille van locatie of gameplay, dan kun je vanaf nu de bundel aanschaffen waarbij het volledige game en de DLC-uitbreiding in zit. Het is wel een luxe dat je gelijk kan aansluiten bij je vrienden die wel al level 30 zijn.

Verandering van hetzelfde
Toen ik deze uitbreiding aan het spelen was kreeg ik echt het gevoel dat de game anders aanvoelde als de hoofdgames. Wat de missies betreft is dat ook zeker het geval, omdat die gewoon van een hoger niveau zijn. Toch moet ik na enige tijd concluderen dat de DLC ook vooral hetzelfde is als de twee hoofdgames. Vond je The Division 2 als basisspel geheel niet erg interessant, dan gaat deze uitbreiding daar spijtig genoeg geen verandering in brengen. Het verhaal zit wel beter in elkaar en de missies zijn duidelijker, maar het repetitive blijft wel hetzelfde.

Bij games zoals The Division draait het erom dat je als speler telkens terugkomt voor meer. Het is geen goede verhalende game met een duidelijk einde, maar een titel die ervoor gemaakt is dat je zin krijgt om hem terug vast te nemen. Ook door de moeilijkheidsgraad is de zin om verder te doen er zeker wel. Eerlijk is eerlijk, het is fijn dat je met een grote uitbreiding gelijk wat content hebt. Ik ben ook enthousiast door het feit dat er nog een aantal nieuwe updates en uitbreidingen voor de game gepland staan. Toch vraag ik me af hoelang de community zich kan vermaken met The Division 2: Warlords of New York. Na de tweede game gespeeld te hebben, was de honger bij de gamers nog niet echt gesteld waardoor er links en rechts teleurstellingen werden geuit. Nu werd er beweerd dat dit deel een stuk beter was dan zijn voorganger. Deze uitbreiding biedt in vergelijking met The Division 2 minder aan, buiten op het gebied van gevechten dan. Wat dat betreft is het als geheel een game die je wel een tijdje bezighoudt, maar waarbij de meeste onder ons het na een weekje of twee even terug in de kast gaan opbergen. Zo zullen de meningen bij iedereen wel wat verdeeld blijven denk ik. Maar ik blijf er wel bij, ik heb zin gekregen om de twee volledige games eens te spelen. Dit komt gedeeltelijk doordat je nu vanaf level 30 kan inspringen bij deze uitbreiding. Anders had ik het waarschijnlijk ook niet lang volgehouden.

• nieuwe stad om te verkennen
  • nieuwkomers kunnen vanaf level 30 inspringen
  • uitdagend
  • duidelijkere missies
  • gevarieerde gevechten

• repetitief qua gameplay
  • kleine bugs tussendoor
  • verhaal is minder duidelijk als je begint met DLC
7.4

Sasha zegt net zoals de rest van de redactie geen nee tegen een controller in de hand. Met een goede pint in de buurt kan hij alles aan. Buiten sport is geen enkel genre hem onbekend. Horror games staan hoog aangeprezen in zijn collectie, angst staat dan ook niet in zijn woordenboek. Naast video games kan Sasha ook enorm genieten van board- en kaartgames en de zwaardere muziekgenres zoals metal en rock.