The Division 2

The Division 2
The Division 2
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Weet je nog toen je in 2016 uitkeek naar het moment dat The Division van Ubisoft eindelijk in de rekken lag? Ik ook! Een fijne game die, tegen dat je het einde voorbij was, toch snel saai bleek te worden. Zonder DLC welteverstaan, want dit zorgde toch nog voor wat extra speeltijd. Maar hebben ze nu, 3 jaar later, geleerd uit hun fouten? We zullen het snel genoeg weten!

Sweet precious loot

Voor de The Division-leken onder ons zal ik even uitleggen wat voor een game dit juist is. Het is een open wereld third-person shooter met een gekend lootsysteem. De bedoeling is dat je je door verschillende missies knalt zodat je een betere uitrusting kan krijgen en ook je agent kan levelen. Hoe hoger je level, hoe meer delen van de map dat je vrijspeelt. Je kan in principe wel al naar de andere delen van de map gaan zonder het juiste level te hebben maar de kans is groot dat je dit niet lang zal overleven.

Je hebt natuurlijk verschillende soorten loot, de zeldzaamheid van een bepaald wapen of stuk uitrusting wordt aangegeven met de gekende kleurcode. Je begint met wit, bouwt je weg naar paars en geel om beter en beter te worden. Ook kan je je wapens nog verder uitrusten met verschillende items zoals een scope of suppressor. En de skins mogen we uiteraard ook niet vergeten. Om heel eerlijk te zijn, niet echt vernieuwend tegenover zijn voorganger.

Washington DC

6 maanden na de virusuitbraak in New York, waar de eerste game plaatsvond, krijgen de agents van The Division een nieuwe oproep uit Washington DC. Je personage is er dus als de kippen bij om zo snel mogelijk daar te geraken. En nu blijkt dat het virus daar dus ook is uitgebroken. Tijd om alweer een stad herop te bouwen, klinkt bekend niet? Je kan het inderdaad al raden dat het scenario in The Division 2 heel gelijkaardig is aan de eerste game. In mijn ogen best wel jammer.

In Washington DC aangekomen, ga je meteen aan de slag. Ik merk ook onmiddellijk op dat de hele flow van de game zowat hetzelfde is als de eerste The Division, maar toegegeven speelt de game wel nog een pak vlotter! Ook grafisch steekt hij met kop en schouders er bovenuit. Ook de abilities kan je weer gebruiken, deze zijn dan wel weer wat vernieuwd. Je hebt de keuze uit 8 verschillende attributen die je kan gebruiken tijdens je gevechten om de stad herop te bouwen. Je kan er wel telkens twee tegelijk uitrusten, tijdens het gevecht kan je deze wel ten allen tijde aanpassen hoe jij dat zelf wenst. Ook kan je ze nog upgraden met allerlei zaken die je kan vinden tijdens je reis door Washington DC. Zo kan je elke ability ook op andere manieren gebruiken dan waar ze officieel eigenlijk voor diende. Zo kan je een item dat eerder de groep healde, schade laten uitdelen aan je vijanden. Handig, toch?!

The Dark Zone

Ook de The Dark Zone is weer terug, omdat je in deze zones best wel wat tijd zult spenderen nadat je alle missies van het verhaal hebt uitgespeeld zijn ook hier wat aanpassingen gedaan. Nu kan je elke zone eerst gaan verkennen door middel van een voorgelegde missie. Zo weet je vooraf waar je aan begint zonder al meteen andere agents te lijf te moeten gaan. Nadat deze missie succesvol is afgerond kan je naar hartenlust iedereen afknallen die je tegenkomt, speler of niet.

De regels van The Dark Zone zijn gelijkaardig aan die van de eerste game. Als je een andere agent aanvalt krijgen de agents in de buurt hier een melding van en wordt je zichtbaar op de map en ben je meteen een doelwit voor de rest. Verder moet alle loot die je verzamelt in The Dark Zone eerst gedesinfecteerd worden voor je deze kan gebruiken. Je moet dus naar een extractie zone gaan om je spullen te laten ophalen, om ze dan achteraf op te halen aan het Witte Huis waar je je eigen Base of Operations aan het uitbouwen bent. En zoals altijd is The Division zowel in PVE als PVP het leukste in groep. Je kan in groepen (of squads) van vier het hele spel doorspelen!

Na ettelijke uren in The Division 2 te hebben gestoken, betrapte ik er mezelf op dat ik me best toch amuseerde. Ook de glorietijden van de eerste game kwamen weer naar boven. De game is in mijn ogen een verbeterende versie van wat de eerste The Division had moeten zijn in 2016. Grafisch zijn er enorm op vooruit gegaan en thank God, er is amper tot geen sneeuw meer te bespeuren in de straten van Washington DC! Overal waar je komt zijn de gebieden weer wat anders, dat is iets wat ik wel echt gemist heb in de eerste game.

In vele opzichten lijkt de game een kopie te zijn van zijn voorganger, en dat is ergens wel een beetje jammer, maar toch heeft de opvolger veel meer charme dan de voorganger. Zeker als je in groep kan spelen, want op mijn eentje haak ik dan weer snel af.

• Verschillende soorten omgevingen
  • Speelt vlotter als zijn voorganger

• Verhaal & gameplay niet echt vernieuwend