The Cruel King and the Great Hero

The Cruel King and the Great Hero
The Cruel King and the Great Hero

Lezers weten ondertussen wel dat ik al redelijk wat RPGs achter de kiezen heb. Deze zijn er in zoveel soorten en maten, die ik zowat allemaal al kansen heb gegeven, dat het me eigenlijk blijft verbazen. Ik beschouw mezelf daarbij ook wel als een gamer met ruime kennis en gevarieerde ervaring. Iets wat ervoor zorgt dat ik wat sneller vergeet dat er, net zoals altijd, nog steeds beginnende gamers zijn. Deze hebben hun opstapje nog steeds nodig zoals ik, jij en iedereen op zeker moment ooit nodig heeft gehad. En ook die games, voor de jongere of beginnende gamers, moeten we onder de loep nemen. Met zijn storybook vormgeving geeft The Cruel King and the Great Hero alvast die indruk. Maar klopt die eerste indruk wel? Laat mij, als doorwinterde gamer, het voor jullie ontdekken.

Op de gamemarkt zijn momenteel enorme kleppers te vinden zoals Gran Turismo 7, Elden Ring, Horizon Forbidden West en meer. Zijn de kleinere titels daarom het verkennen niet waard? Wel, ik vind nog steeds van wel. De vergeten parels van de toekomst worden evenzeer vandaag uitgebracht.

Our little girl

In The Cruel King and the Great Hero maken we kennis met Yuu. Dit kleine, schattige meisje is de dochter van de dragon king. Wat natuurlijk onmiddellijk een opvallend feit is, aangezien de dragon king een draak is en Yuu een mens. Sterker nog, je bent het enige mensenkind die we leren kennen aangezien je tussen de monsters woont en met hun praat en omgaat alsof ze de normaalste zaak van de wereld zijn. Yuu is eigenlijk een vrij jong meisje, hoewel een leeftijd nooit wordt meegegeven, dat er hevig van droomt om later een indrukwekkende held te worden zoals de grote held uit de verhalen van de dragon king. Hiervoor ‘traint’ ze dagelijks door met een houten stok te slaan terwijl ze een pot op haar hoofd heeft en in lappen rondloopt. Nogmaals, het is allemaal heel schattig en bijna onschuldig.

Het verhaal begint met de dragon king die Yuu vertelt dat ze stilaan verder van huis mag gaan, op voorwaarde dat ze voorzichtig en veilig is en blijft. Dit begint Yuu dus ook te doen waardoor ze meer en meer monsters leert kennen, die, hoe verder van haar thuis ze gaat, ook verrast zijn door de aanwezigheid van een mensenkind. Zonder dat ze het weet blijft de dragon king echter continue in haar buurt om zeker te zijn dat ze veilig en wel is en blijft. Yuu haar avontuur begint vanaf dan aangezien ze monsters in nood tegen komt, anderen kan helpen door een goede daad te doen en wilde monsters tegenkomt waarmee ze effectief moet vechten.

Fairy tail story

Het spel lijkt op de screenshots misschien wat plat of niet indrukwekkend, mede door het 2D gebeuren, maar is eigenlijk best leuk in elkaar gestoken. Als in een pop-up sprookjesboek zie je de personages, monsters en omgevingen in lagen op elkaar liggen die elk op hun eigen tempo bewegen. Ondanks de bijna kinderlijke stijl en vormgeving is dit allemaal mooi en bijna indrukwekkend goed in elkaar gestoken. Yuu is een schattige meid qua karakter, maar ook haar omgeving en de monsters, hoewel ze duidelijk nog monsters zijn, dragen eigenlijk bij aan een gevoel van onschuldigheid. De sobere vormgeving en donkere tinten zijn precies uit een echt pop-up boek geknipt en op je scherm geplakt. Animaties zijn daarbij dan wel relatief minimalistisch, maar alles verloopt gestroomlijnd en afgewerkt genoeg om geen goedkope indruk te geven.

De gevechten in het spel verlopen daarbij eveneens wat sprookjesachtig. Yuu heeft in het begin enkel een afgebroken tak waarmee ze zichzelf gewapend waant. Na een tijdje ruilt ze dit in voor een houten zwaard en zet ze een minder ingedeukte pot op haar hoofd, maar alle accessoires en mogelijkheden blijven kindvriendelijk en onschuldig. Yuu wint echter nog steeds haar gevechten en stijgt hierdoor, samen met haar metgezellen, in level en speelt zo wat skills vrij. Deze skills zijn, in de mate van het mogelijke, best nog realistisch te noemen. Zo heeft Yuu als eerste skill een aanval waarmee haar zwaard vuur vat en ze de monsters aanvalt. Wat ze echter zelf niet doorheeft, is dat de dragon king, die je in elk gevecht op de achtergrond ziet, haar zwaard voor haar in vuur steekt. Andere skills, van zowel Yuu als haar vrienden, zijn vergelijkbaar en voelen nooit te magisch of onmogelijk aan.

Voor je skills gebruik je een soort MP die zich na elke ronde terug gedeeltelijk aanvult. Aangezien je maximum hoeveelheid MP nooit echt hoog raakt in vergelijking met de kosten van je skills kan je niet echt aaneensluitend of ondoordacht skills verspillen. Hoewel het nu klinkt dat er veel strategie aan de game te pas komt, is dit eigenlijk niet echt waar. De game is erg vergevingsgezind en straft bitter weinig af. De meeste gevechten win je door je standaard aanval te herhalen en vluchten van gevechten kan je op eender welk moment kiezen, terwijl het mislukken hiervan niet zorgt voor beurtverlies of een andere impact.

The basics

Veel games zijn tegenwoordig volgestouwd met statistieken, extra opties en allerlei details. We laten met The Cruel King and the Great Hero deze stress en drukte echter een beetje achter ons en zoeken de ontspanning terug op. Ik moet toegeven dat het, niet enkel in het begin maar ook meerdere malen doorheen het spel, wennen en afkicken was aangezien je wel soms wat concrete informatie mist en zoekt. Zo zal je bijvoorbeeld nergens nog concreet kunnen vinden hoeveel exp je nodig hebt om je volgende level te behalen. Iets wat je soms wel wilt weten om te zien of je nog even strategisch door het volgende gevecht heen bijt of liever terug naar het monsterdorp teleporteert om je levenspunten (in deze game Stamina genaamd) aan te vullen.

Daarnaast zie je bij de gevechten boven elk monster 3 hartjes die niet al te precies afnemen wanneer je ze aanvalt. De hartjes nemen immers af per halve vorm. Voer je bijvoorbeeld een aanval uit met een schade van 13 punten zie je een volledig hartje slinken, maar bij een volgende aanval van 13 verdwijnt er slechts een half hartje. Dit maakt het visueel voorstellen van de monsters hun Stamina wat onduidelijk en geeft je soms een vertekend beeld. Hierdoor spendeer je soms onnodig tijd en energie in een skill terwijl je gewone aanval voldoende zou zijn, of juist andersom. Ook de map is best ongedetailleerd en vaag. Je kan de algemene lay-out wel raadplegen en ziet een aaneenschakeling van ovale vlekken die je omgevingen moeten voorstellen en jij staat er op ongeveer de juiste plek op afgebeeld. Op zich doet de map waar hij voor dient. Je ziet je doelen, doorgangen en schatkisten afgebeeld staan, maar alles blijft best vaag.

Ik gebruik in deze review wel erg vaak het woord onschuldig, maar het is nu eenmaal het woord dat het beste bij de game past. Als iemand mij vraagt om een game aan te raden om geïntroduceerd te worden met het turn based RPG genre, zeker voor een jonger publiek, dan kom ik al snel op deze toptitel terecht. Het enige wat me hiervoor tegenhoudt, is misschien het gebrek aan Engelse voice acting, wat voor een jonger publiek het toch iets toegankelijker zou maken. Los daarvan geniet ik ook als volwassen, ervaren gamer wel van de game, met enige afwisseling om ook wat meer diepgang en mogelijkheden te ervaren.

• aangenaam onschuldig, zowel visueel als inhoudelijk
  • ideale instapgame voor jonger publiek

• in totaalbeeld iets te eentonig