The Crew 2

Jimmy Verwimp
The Crew 2
The Crew 2

Ik ben altijd wel te vinden voor een goede racer. Het maakt niet uit of het een sim of een arcade racer is, zolang de game maar goed in elkaar steekt en mij weet te vermaken. En dit is iets waarin The Crew 2 ongetwijfeld in slaagt. De game is net zoals het eerste deel een zeer vermakelijke racer geworden. De game weet zich nog het best te laten beschrijven als een uitgebreide road trip die je samen met je vrienden kan ondergaan. Een road trip vol met interessante events en uitdagingen. Welkom in The Crew 2!

Vier jaar geleden kwam Ubisoft met The Crew. Dit bleek, net zoals het nieuwe deel, een zeer vermakelijke arcade racer te zijn. Al was er echter wel ruimte voor verbetering aanwezig. Nu anno 2018 is er eindelijk een vervolg verschenen. En ik kan je nu alvast vertellen dat The Crew 2 de eerste game zonder twijfel weet te overtreffen. De eerste game had wat last van onhandige menu’s, stroeve besturing en een verhaal dat eigenlijk nooit echt interessant was, en ook niet echt goed uit de verf kwam. Goed, het gaf een excuus voor bepaalde events en races te starten, maar eerlijk? Een verhaal in een race game is totaal overbodig. The Crew 2 bevat ook een verhaal, een flinterdun verhaal weliswaar, maar wel een verhaal dat al veel beter past bij een game als deze.

Het verhaal draait hier voornamelijk rond straat racers die hun events officieel en legaal willen maken. Af en toe krijg je een filmpje te zien voor een race om het verhaal uit te doeken te doen, en daar blijft het dan ook bij. Dit zorgt ervoor dat het verhaal gelukkig niet storend en afleidend is, en dat je kan focussen op de race actie op je scherm. Gelukkig, want de game bevat geen echt interessante personages, en ook de voice acting is niet van het hoogste niveau. Je doel hier is om uiteindelijk de Live Extreme series te winnen. Hiervoor moet je vier kampioenen zien te verslaan, in allerlei verschillende soorten events. Maar nogmaals, dat is allemaal niet belangrijk want The Crew 2 koop je natuurlijk, net zoals ik, om te kunnen racen… en racen hebben we gedaan!

Te land, ter zee en in de lucht

Het leuke aan The Crew 2 is het feit dat je hier niet enkel met auto’s aan de slag gaat. Je hebt natuurlijk de standaard races met moto’s, dirt bikes, en rally wagens om jezelf mee uit te leven. Je kan ook gaan racen en stunten met bijvoorbeeld monster trucks. Dat is echter niet eens de kers op de taart! Want The Crew 2 bevat daarnaast ook nog eens boten en vliegtuigen waar je volledig los mee kan gaan. We beginnen even bij het begin. In The Crew 2 zijn er verschillende categorieën van wagenklasse aanwezig, en elke wagen zal maar voor één soort even dienen. Je zal dus jezelf moeten voorzien van veel wagens om in alle categorieën mee te kunnen dingen. Ook zal je dus moeten zorgen dat je goed aan de bak komt, zodat je alle wagens die je wil hebben kan kopen. Gelukkig is het hier niet erg moeilijk om geld te verdienen, je kan tenslotte eerdere events opnieuw uitrijden voor wat extra cash en upgrades. De upgrades moet je gelukkig niet betalen, na elke race worden er nieuwe onderdelen gedropt als loot, deze kan je vervolgens onmiddellijk in je voertuig installeren, waardoor deze na elke race weer net iets beter is. Heb je toch niet genoeg geld om een voertuig voor een bepaalde categorie te kopen? Geen nood, want je kan altijd een wagen lenen om het event toch uit te kunnen rijden.

Je hebt in deze game de standaard klasse voor met wagens of moto’s te rijden. Zo kan je deelnemen aan street races, drag races, kan je gaan driften en gaan racen met de snelle hypercars. Natuurlijk kan je ook aan offroad races deelnemen zoals rally cross, rally raid en kan je met dirt bikes rond crossen. Op zich zou dit al lekker veel inhoud opleveren, maar zoals ik hier al eerder zei, The Crew 2 speelt zich ter land, ter zee en in de lucht af. Zo zijn er ook twee verschillende klassen van boten en vliegtuigen aanwezig. Met de twee soorten boten kan je zowel op zee als op rivieren en kanalen gaan racen tegen je tegenstanders, het verschilt niet zo enorm veel van racen met een auto, buiten dat je hier ook rekening moet houden met golven en de positie van je boot. Je kan namelijk de voorkant van je boot dieper het water in duwen, of net hoger uit het water laten steken, om met bijvoorbeeld deze laatste optie over het water te skimmen om nog sneller te kunnen varen.

Interessanter wordt het met de vliegtuigen. Hierbij heb je zowel pro racing events als freestyle events. In freestyle gaat het vooral om te stunten met je vliegtuig en het correct voltooien van bepaalde uitdagingen in het event om zo de meeste punten te behalen. Waarbij je tussendoor ook nog punten kan halen door je eigen ding te doen. Dit zijn dan ook de events die de meeste vrijheid bieden. Tenslotte kan je ook gaan racen met een vliegtuig, en dit in events zoals de echte red bull air races. Hierin moet je natuurlijk als eerste over de finish raken. Al moet je hier, wanneer je door een checkpoint vliegt, wel een vooropgestelde positie gebruiken, anders krijg je straftijd. Je zal hier af en toe bijvoorbeeld zijwaarts door een checkpoint moeten vliegen om straftijd te vermijden.

Hierdoor komt er dus net wat meer skill bij kijken dan simpelweg gewoon door de checkpoints te vliegen. Dit maakt het dan meteen ook veel uitdagender. Het klinkt allemaal best wel moeilijk, maar geen nood. De besturing van de vliegtuigen is zeer simpel gehouden, waardoor zelfs iemand die nog nooit een controller in zijn handen heeft gehad zonder moeite deze events tot een goed einde kan brengen. Persoonlijk vind ik de vliegtuigen net iets te makkelijk te besturen, maar gelukkig kan je via advanced settings de moeilijkheidsgraad wat opschroeven.

Val eens met een boot uit de lucht

Een leuke optie in The Crew 2 is dat je on the fly kan wisselen van voertuig, en dit wanneer je maar wil, of althans toch als je niet in een event zit. Zo kan je perfect wanneer je aan het vliegen bent wisselen naar een boot, al zal je wel ter plaatste je boot spawnen. Zorg dus zeker dat je boven het water hangt wanneer je dit doet, want je boot zal natuurlijk onvermijdelijk uit de lucht vallen om vervolgens een mooie plons in het water te maken, waarna je onmiddellijk kan wegvaren. Of wat dacht je ervan om te wisselen naar een auto of moto om op deze manier op het dak van een wolkenkrabber te kunnen parkeren, en vervolgens hiervan af te springen met je voertuig? Het kan allemaal! Dit is trouwens iets dat The Crew 2 erg goed doet. In de eerste game waren de menu’s en opties best nog omslachtig, hier is alles zeer vlot te selecteren, waardoor je niet snel uit de ervaring gehaald zal worden.

Zo is er nu een zeer handige quick travel toegevoegd waardoor je net wat minder zal moeten rond rijden om bij je events te komen. Het nadeel hiervan is wel dat het hierdoor net iets minder uitnodigend is geworden om de omgevingen te gaan verkennen, al is dit natuurlijk nog altijd perfect mogelijk. Je kan tenslotte nog steeds gaan en staan waar je maar wil. Op de map zijn bijvoorbeeld challenges te vinden voor alle voertuig categorieën.

Je kan deze uitvoeren wanneer je maar wil tijdens free ride. Hierdoor is het rondrijden zonder doel al onmiddellijk wat aantrekkelijker. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik toch vooral quick travel heb misbruikt om overal snel te raken. Ergens wel jammer, want de game heeft een enorme map beschikbaar. Dit was ook al zo in het eerste deel, waar de graphics van die game destijds dan ook wat onder geleden hebben. Dit is hier echter niet het geval. Ondanks de grote map zien alle voertuigen er prachtig uit, net zoals de omgevingen. Wel is het zo dat niet alle omgevingen even geïnspireerd aanvoelen, sommige landschappen komen wat saai en leeg over, maar dat is natuurlijk in het echte leven ook zo. Hoe groot de map is kan je trouwens zelf ontdekken door even van San Francisco naar New York te rijden. Hiervoor heb je maar liefst 40 minuten nodig. Een leuke uitdaging toch?

Road trip met vrienden

The Crew 2 is trouwens op zijn best wanneer je samen met vrienden een crew start, en zo samen op road trip gaat en events afwerkt. The Crew 2 is een MMO racing game, dit betekend meteen ook dat je altijd online moet zijn om deze game te kunnen spelen. Hoewel dit natuurlijk leuk is, is het dus niet mogelijk om de game zonder internet te spelen. Op zich geen probleem, maar niet iedereen wil altijd online spelen. En natuurlijk heb je pech als er zich eens een probleem met het internet voordoet, want dan kan je deze game gewoonweg niet spelen. Maar goed, The Crew 2 is dan ook een game die ik aanraad om met vrienden te spelen, dit maakt het allemaal veel leuker aangezien je dan onmiddellijk enkele leuke rivalen hebt die je kan proberen af te troeven. Bijna alle beschikbare events zijn in online co-op uit te spelen, waarbij de progressie voor alle spelers zal tellen. Zelfs al doet er iemand mee die niet zo goed is in de game, zal dit geen probleem zijn. Zolang iemand uit jouw crew de overwinning weet te behalen, zal iedereen deze winst ontvangen. Hierdoor zullen lagere skills of upgrades van een speler de groep niet achterhouden.

Helaas is dit wel het enige dat er online te doen valt momenteel. Je komt in de wereld wel andere spelers tegen, maar momenteel is het nog niet mogelijk om player vs player races te doen. Enkel co-op events zijn om dit moment mogelijk. Jammer, want de events tegen andere spelers waren één van de leukste dingen in de eerste The Crew game. Gelukkig komen zulke events nog wel naar de game in een latere update, toch vind ik dat dit er al meteen van bij de release had moeten inzitten. Gelukkig is de online co-op alvast zeer geslaagd.

Onvoorspelbaar

Een leuk detail trouwens is dat de events af en toe onvoorspelbaar kunnen zijn, en dan eigenlijk in de vorm dat een event niet is wat het lijkt. Zo gingen we met onze crew een air race starten, maar zodra we hieraan wouden beginnen crashte volgens het verhaal een racer met zijn wagen en moesten we deze persoon asap naar het ziekenhuis brengen, waardoor het een tijdrit met wagens was geworden in plaats van een air race. Erg vaak gebeuren deze dingen niet, maar het is wel een leuke afwisseling om onverwacht een speciale missie te moeten voltooien. Een erg leuk detail in mijn ogen.

Hetzelfde kan trouwens ook verteld worden over de Live Extreme series-events. Hierin dien je een event te winnen terwijl je af en toe van voertuig wisselt. Je kan bijvoorbeeld de race beginnen met een street race wagen, waarna je een jump maakt waarbij je onvermijdelijk in het water zal terecht komen. Begin dan trouwens niet te panikeren, de race is nog niet voorbij, je zal automatisch naar een boot overschakelen en zo de race verder zetten. Het kan dan ook gebeuren dat je zo drie of meer voertuigen zal besturen tijdens een Live Extreme series-event. Persoonlijk vind ik dit dan ook meteen één van de leukste soorten events die in de game aanwezig zijn. Jammer dus dat er niet erg veel van deze events in de game zitten. Een ander nadeel is dat je deze enkel alleen kan spelen, je crew kan deze events niet joinen, ze kunnen deze ook enkel apart uitrijden. Een ander klein detail dat me stoorde, is het feit dat je in first person view bij het binnenzicht van de wagen geen werkende zijspiegels hebt aan je wagen, je kan dus niet zien waar je tegenstanders zich achter je bevinden, zonde.

The Crew 2 is zonder twijfel een grote verbetering tegenover het eerste deel. Ik heb me dan ook uitstekend vermaakt samen met mijn vrienden. De game is dan ook op zijn best wanneer je op deze manier alle races in co-op afwerkt. Hou er echter wel rekening mee dat er geen offline mode beschikbaar is. En dat er op dit moment nog geen player versus player events beschikbaar zijn. Zoek je nog een leuke co-op arcade racer? Twijfel dan niet en haal nu The Crew 2 in huis!

• Geen offline mode
  • Geen player versus player events
7.8

Jimmy Verwimp
Verjim is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Hoofdredacteur van Gamebrain.