Tekken 7

Jimmy
Tekken 7
Tekken 7
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Tekken is al sinds 1994 één van de meest populaire 3D fighters ooit. Na Tekken 6 uit 2009 en de spin-off Tekken Tag Tournament 2 uit 2012, komt Bandai Namco eindelijk met een nieuw deel. Tekken 7 belooft het verhaal van de Mishima familie op een spectaculaire manier te eindigen. Blijft Tekken de koning der fighting games of slaat Tekken 7 de plank volledig mis? Lees het hieronder.

Story mode

Tekken heeft altijd al interessante personages gehad, en dit is natuurlijk ook het geval in Tekken 7. De serie kent een vrij uitgebreid verhaal, waarbij elk personage een uitgebreide achtergrond heeft. Toch draait het verhaal van Tekken vooral om de Mishima familie. Tekken 7 belooft om het verhaal van de Mishima familie episch af te sluiten. Hoewel een basiskennis van het verhaal mooi meegenomen is, is het geen vereiste om het verhaal uit de voorgaande delen goed te kennen. Nieuwkomers zullen perfect kunnen volgen, aangezien het verhaal diep ingaat op de geschiedenis van deze personages, hierbij komen ook momenten uit eerdere games aan bod.

In Tekken 7 leren we dan ook hoe de hele situatie rond de Mishima familie tot stand gekomen is. Het verhaal wordt verteld door middel van cutscenes die vloeiend overgaan van verhaal naar gevecht. Ikzelf volg het verhaal al sinds de eerste Tekken game uit 1994, voor hardcore Tekken fans zoals ik is het dan ook geweldig om de conclusie van het verhaal te kunnen beleven. In het verhaal worden ook veel situaties verklaart die door de jaren heen nooit verduidelijkt waren. Het verhaal is echter niet voor iedereen, zeker als je geen die-hard Tekken fanaat bent. Want hoe je het ook draait of keert het verhaal is best wel vrij bizar en over the top. Maar dat kan natuurlijk ook zo zijn charme hebben.

Hoewel ikzelf best wel tevreden ben van het verhaal, blijf ik toch achter met een gevoel van dat er meer inzat. De nevenpersonages komen amper voor in het verhaal, waardoor deze story mode minder uitgebreid is dan de scenario campaign uit Tekken 6. Al is de story mode veel leuker dan de scenario campaign mode. Wanneer je de story mode hebt uitgespeeld krijg je gelukkig nog wel de kans om extra chapters te spelen. Zo krijgt elk beschikbaar personage een eigen chapter met een eindfilmpje, zoals je voorheen kon unlocken in de arcade mode. Helaas stellen deze niet zoveel voor, want elk personage hoeft maar één gevecht af te werken om zijn of haar verhaal en filmpje te kunnen bekijken, jammer.

Nog een belangrijk detail is dat ook onervaren spelers geen problemen, zullen hebben om het verhaal uit te spelen. Je kan namelijk story assist inschakelen waarna je erg makkelijk moeilijke moves en combos kan uitvoeren zonder al te veel moeite, een handige toevoeging dus voor beginnende spelers.

Gameplay

Gelukkig draait een fighting game niet om het verhaal, maar wel om de gameplay. En laat net de gameplay ijzersterk zijn. Tekken 7 is zonder twijfel de beste 3D fighter op de markt. Alle karakters laten zich zeer vlot besturen, zonder dat er ook maar enige input lag valt te bespeuren. De gameplay heeft geen al te grote veranderingen ondergaan, en laat ons eerlijk zijn, een game als Tekken heeft dit ook niet nodig. Toch zijn er enkele belangrijke vernieuwingen te vinden in deze game.  Tekken 7 bevat deze keer Rage Drives en Rage arts. Deze nieuwe mechanics kunnen het tij doen keren wanneer jij een gevecht dreigt te verliezen. Elk personage heeft zijn of haar eigen rage drive en rage art. Deze kan jij gebruiken wanneer je in rage mode beland, met andere woorden, dus wanneer jij voldoende schade hebt opgelopen. In rage mode doe je veel meer schade dan normaal. Let er echter wel op, wanneer je de rage drive of rage art gebruikt, dan verbruik je ook je rage. Dus denk zeker goed na over wanneer jij welke rage move inzet.

Rage arts zijn speciale finishing moves, die jij kan inzetten met een bepaalde knoppen combinatie, die voor ieder personage anders is. Ben je hier echter niet zo goed in? Dan kan je deze ook op een knop zetten bijvoorbeeld R1(PS4) of RB(XO), wanneer je dan deze knop indrukt zal je zonder moeite een rage drive uitvoeren. Handig voor de beginnende speler. Ondanks dat ze hierdoor gemakkelijk uit te voeren zijn, zijn deze niet over powered. Alle rage arts zijn erg makkelijk te blokken als je de timing goed inschat. Hierdoor wordt het dan ook geen enkel probleem dat deze zo makkelijk te activeren zijn. Rage arts veroorzaken ongeveer 30% schade aan je levensbalk, al zal je wel meer schade doen naargelang hoe minder leven jij nog hebt. Rage drive moves zijn dan weer extra sterke  versies van moves die je kan verwerken in een combo om zo extra veel schade te veroorzaken. Je zal dus goed moeten overwegen of je een rage drive of een rage art zal inzetten.

Dit is echter niet de enige vernieuwing die te vinden is in Tekken 7. Zo is de “bound” mechanic vervangen met het “Screw attack” systeem. Een screw attack lanceert de vijand in de lucht, waarna deze in de lucht zijdelings zal draaien (zoals een schroef) waarna je follow ups kan uitvoeren om zo een juggle aan te houden. Het verschil met bound is dat je de screw attacks niet kan linken aan wall combo’s, waardoor de tegenstander meer kans heeft om uit de combo te raken. Daarnaast ziet het er visueel spectaculairder uit dan het bound systeem, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is.

Een andere nieuwigheid is de “Power crush” Wanneer je een power crush uitvoert kan je zelfs een vijand nog raken en schade toebrengen wanneer deze jouw personage aan het aanvallen is, wat in de vorige delen niet mogelijk was. Hoewel dit de casual Tekken speler niet perse zal opvallen, is het toch een zeer belangrijke verandering voor de hardcore Tekken spelers, aangezien dit, samen met screw attack, een belangrijk aspect is bij het creëren van je combo’s en juggles.

Singleplayer

Naast de story mode heb je natuurlijk nog enkele modi om je gevechtslust te bevredigen. Je hebt naar goede gewoonte de Arcade mode, waarin je in feite de arcade versie van het spel speelt, het verschil met eerdere delen is wel dat je na het uitspelen van deze mode, je geen eindfilmpje van je personage te zien zal krijgen, deze zal je in de story mode moeten unlocken. Wat ik persoonlijk interessanter vond is de Treasure Battle modus. In deze mode kan je een oneindig aantal vijanden na elkaar verslaan, en na elk gevecht krijg je credits of items om je personage mee te kunnen aanpassen. Dit maakt deze mode zeer verslavend en erg bevredigend, aangezien je na elk gevecht wel een nieuw item ontvangt. De items die je unlocked zijn wel random, en niet specifiek voor het personage waarmee je speelt, gelukkig is dit geen probleem, want je kan ook alle items aankopen met credits.

Deze mode vervang de ghost battle mode, en deels ook de survival mode, aangezien deze mode ook bijhoud hoeveel wins je na elkaar hebt. Het verschil is echter dat de wins ook worden bijgehouden wanneer je deze mode afsluit. Toch vind ik het persoonlijk een gemis dat er geen survival mode meer aanwezig is, het was altijd leuk om te kijken hoever je kon raken. Het kan echter wel zijn dat deze mode nog terugkomt in de toekomstige dlc, want men heeft belooft nieuwe modi toe te voegen. Verder bevat de game ook een versus mode, waarin je thuis gezellig in je woonkamer het kan opnemen tegen je vrienden.

Online

Natuurlijk wil je ook je skills uittesten tegen de rest van de wereld, en dit kan natuurlijk in de aanwezige online modes. Je kan hier kiezen om ranked te spelen of gewone player matches, waarin geen ranking wordt bijgehouden. Daarnaast is er ook de nieuwe tournament mode, wat een zeer interessante toevoeging is. Hierin kan je zelf een toernooi organiseren of joinen, met daarin een prijzenpot die te winnen valt. Ook handig is het feit dat meerdere matches tegelijk zullen plaatsvinden, waardoor je nooit echt lang zal moeten wachten, tenzij je al verslagen bent natuurlijk, al kan je dan nog wel deelnemen aan de verliezers ronde, om te kijken wie de eh… beste verliezer is natuurlijk.

De servers van deze game zijn grotendeels stabiel, en valt er amper lag voor, tenzij je natuurlijk een tegenstander met een slechte verbinding tegenkomt, maar dit ligt dan aan het internet van die speler, en niet aan de servers. Gelukkig kan je bij het zoeken van een match aanduiden hoe sterk een verbinding minimum moet zijn, om het tegen je te mogen opnemen.

Een rendierhoedje

Met de credits die je wint tijdens online en offline gevechten kan je nieuwe kleding en items kopen voor je personage. In tegenstelling tot in games zoals Injustice 2 bijvoorbeeld, leveren items geen enkele stats boosts op, deze zijn louter cosmetisch. Elk personage heeft een gevarieerd aantal kledingstukken die je kan aandoen, waarbij je zowel serieuze als humoristische items kan kopen. Denk bijvoorbeeld aan een rendierhelm of een help van een harnas, of wat dacht je van een tonijn op je rug hangen? Sommige items kunnen ook een item move bevatten, die je kan activeren door de juiste combinatie in te geven tijdens een gevecht, deze zijn ook gelukkig niet over powered, maar dienen voornamelijk voor extra aanvallen, of voor het komische effect, want wie wil nu niet iemand met een vis in zijn of haar gezicht slaan…

De personages

Tekken staat bekend om zijn iconische personages, en elk deel voegt hier weer nieuwe vechtersbazen aan toe. Dit is ook zo in Tekken 7, want deze game heeft maar liefst negen nieuwe personages. Al moet het “nieuwe” hier en daar met een korreltje zout genomen worden, sommige personages zijn gewoonweg nieuwe versies van oudere personages die geschrapt zijn voor deze game, zoals bijvoorbeeld Master Racen, die raven vervangt. Gelukkig hebben de meeste personages wel een geupdate moveset, en hebben de meerderheid van de nieuwe personages een geheel nieuwe vechtstijl. In tekken 7 is ook een personage toegevoegd met erg makkelijke combos en moves, speciaal gemaakt voor beginnende spelers. Dit personage, Katarine is hierdoor het perfecte startpunt om Tekken in te leren. Echter is het personage ook interessant voor de veteranen van deze serie, want naast deze makkelijke moves bevat het personage natuurlijk ook uitgebreide combo’s en minder makkelijk uit te voeren moves, waardoor ook de pro-speler van dit personage kan genieten.

Ik ben trouwens ook aangenaam verrast over Akuma uit Street Fighter. Ik vreesde eerder een beetje dat dit personage niet zou passen in een Tekken game, maar dit is gelukkig niet het geval. Akuma heeft zowel moves die perfect bij de Tekken styl van spelen passen, als zijn klassieke SF-moves, inclusief dezelfde input. Hierdoor is dit personage zeer interesant voor SF fans die met Tekken willen beginnen.

Audiovisueel

Tekken 7 draait voor het eerst niet op een eigen engine, maar wel op de Unreal Engine 4. Dit zorgt ervoor dat Tekken 7 er prachtig uitziet, met zeer fraaie graphics, textures en effecten. De game is hierdoor dan ook een lust voor het oog. Helaas heeft de game wel last van lange laadtijden.

Hetzelfde kan gezegd worden over het geluid. Alle geluidseffecten zijn zoals ze horen, en de stem acteurs hebben hun werk goed geleverd. Ook de muziek is zeer geslaagd naar mijn mening. De game zit vol modern klinkende muziek van het genre dub-step en soortgelijke genre’s. Hoewel ikzelf niet echt te vinden ben voor dat genre, past het wel perfect bij deze game, en moet ook ik toegeven dat alle beschikbare nummers erg goed klinken. Vind je de muziek toch niet zo geslaagd? Dan kan je alsnog de muziek uit alle voorgaande delen unlocken en gebruiken in de beschikbare stages.

Ook alle stages waarin je kan vechten ogen spectaculair, en net zoals in de vorige delen kennen deze  vaak meerdere gebieden. Zo zal je maar al te vaak een tegenstander door een muur, balkon of zelfs de vloer kunnen rammen om zo in een ander gebied terecht te komen.

VR en nostalgie

Tekken 7 bevat daarnaast nog een leuke extra. Je kan namelijk alle intro en eind filmpjes unlocken uit alle vorige delen, hierdoor kan je in een nostalgische bui even opnieuw van deze cinematics genieten. Daarnaast is het natuurlijk ook een leuke extra als je de oudere delen niet gespeeld hebt, waardoor je toch alles gezien kan hebben uit de Tekken serie.

Op Playstation 4 beschikt Tekken 7 ook over een VR mode, hier kan je character models bekijken, en dit ook met custom items. Daarnaast kan je ook een VR gevecht aangaan, echter werkt dit in de praktijk eerder als een veredelde practice mode, want je beschikt hier niet over levensbalken, en je kan niemand K.O. slaan. Eerlijk gezegd vind ik de VR mode dan ook compleet overbodig, maar het is een leuke extra voor liefhebbers van VR.

Tekken 7 is zonder twijfel de beste 3D fighting game van het moment. De gameplay staat als een huis en is ongeëvenaard in het genre van 3D Fighters. De game oogt prachtig, en heeft bovendien een geweldige soundtrack. De game is perfect voor zowel hardcore Tekken fans, als nieuwe spelers vanwege de toevoeging van makkelijk te leren personages, die toch best moeilijk om te masteren zijn. Tekken 7 slaagt er in mijn ogen dan ook in om Tekken 3 van de troon te stoten als beste deel uit deze serie.

• Zeer sterke gameplay
  • Geschikt voor zowel beginnende en pro spelers
  • Groot aantal gevarieerde personages
  • Prachtige graphics

• Het verhaal kon beter
  • Lange laadtijden
9.5

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien