Tales of Berseria

Jimmy Verwimp
Tales of Berseria
Tales of Berseria
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Tales of Berseria is het nieuwste deel uit deze langlopende JRPG-reeks. Het is een prequel van Tales of Zestiria. Het verhaal speelt zich af 1000 jaar voor de gebeurtenissen uit Tales of Zestiria. Hoewel Tales of Zestiria best een vermakelijke game was, kreeg deze toch vanwege zijn simpele en soms zelfs saaie verhaal best veel kritiek. Gelukkig is dit probleem opgelost in Tales of Berseria.

Tales of Berseria volgt het verhaal van Velvet Crowe, die vreedzaam in een klein dorpje leeft samen met haar broer Laphicet en haar schoonbroer Arthur. Helaas duren mooie liedjes niet lang, want al vroeg in de game verliest ze beide op tragische wijze. Daar blijft het echter niet bij. Eén van de gevolgen van deze gebeurtenis is dat ze zelf door de emotionele shock in een Deamon veranderd. Hierdoor wordt ze een drietal jaar opgesloten, tot ze de kans ziet om te ontsnappen. Tijdens die drie jaar heeft ze zich enkel en alleen kunnen voeden met andere Deamons, waardoor ze zelf steeds krachtiger werd.  Wanneer ze uiteindelijk weet te ontsnappen is haar enige doel wraak te nemen op de personen die haar in deze situatie hebben gebracht.

Setting

Tales of Berseria is dus geen game met een vrolijke setting en verhaal zoals we gewend zijn van de reeks, maar brengt eerder een donker en bloeddorstig verhaal gedreven door wraak. Het verhaal wordt zeer goed gebracht. De emotionele pijn die Velvet beleeft door verraad en haar lust naar wraak worden zeer goed weergegeven, op een zeer realistische manier. Hierdoor voelen Velvet, samen met de andere personages, veel menselijker aan dan de goedzak Sorey uit Tales of Zestiria. Dit zorgt er dan ook voor dat je je veel beter kan inleven in het verhaal. Tales of Berseria is het meest duistere deel uit deze serie. In feite speel je deze keer eens niet de goedaardige held, maar eerder de kwaadaardige antiheld. Neem het van mij aan, dit is een verademing na Tales of Zestiria. Op vlak van het verhaal is Tales of Berseria voor mij persoonlijk nu al samen met Tales of Vesperia één van mijn favoriete delen uit de Tales of-reeks.

Gameplay

De gameplay is zoals je zou verwachten van een Tales of-game. Alle bekende elementen zijn aanwezig, met hier en daar wat verbeteringen. Net zoals in de voorgaande delen beschikt deze game over een real-time battle systeem. Het gevechtssysteem draait voornamelijk uit het opbouwen van combo’s en het gebruikmaken van de zwaktes van vijanden om zo zoveel mogelijk schade te veroorzaken. Een belangrijk onderdeel uit het gevechtssysteem is het Soul System. In Tales of Berseria beschik je namelijk niet over MP, maar wel over Souls.  Dit werkt als een soort stamina systeem, (je hebt een balk onder de naam ‘Soul Gauge’) die leegloopt naarmate je acties onderneemt. Hierdoor moet je rekening houden dat je deze goed managet, want vanaf deze leeg is, doen je aanvallen veel minder schade. Je vijand kan je aanvallen dus veel beter blocken en alsof dat nog niet genoeg was, kan de vijand veel beter een counter doen op je aanvallen.

Het is dan ook erg belangrijk om te zorgen dat je balk goed genoeg gevuld blijft. Wanneer je balk leeg of bijna leeg is, kan je deze weer vullen door even niet aan te vallen. Gelukkig kan je ondertussen wel blocken. De Soul balk wordt weergegeven door een reeks iconen in de Soul Gauge. Je begint elk gevecht standaard met drie Souls, maar je kan er tijdens een gevecht meer vergaren, of er juist kwijtspelen naargelang welke acties je onderneemt. Je kan extra Souls krijgen door een vijand te stunnen, door deze te doden, of door een aanval op de juiste moment te ontwijken. Daartegenover staat dan wel het feit dat wanneer een vijand je personage stunned, je zelf ook een Soul verliest. Er is echter wel een nadeel aan meer Souls te hebben. Hoe meer Souls je hebt, hoe moeilijker het wordt om status effecten te veroorzaken op vijanden, en daarnaast is ook je verdediging dan zwakker. Hou hier dus zeker rekening mee, maar uiteindelijk zorgt dit natuurlijk voor meer diepgang in de gevechten.

Er zijn natuurlijk ook voordelen aan een goed gevulde Soul Gauge.  Zo kan je veel langere combo’s uitvoeren en kan je tijdelijk de ‘Break Soul’ status activeren. Wanneer je deze activeert vernietig je één soul, in ruil hiervoor kan je oneindige combo’s uitvoeren. Daarnaast veroorzaak je in deze status veel meer schade bij de vijanden. Je kan deze status ook activeren mid-combo, wanneer je dit goed timet, kan je deze activeren net voor een vijand gedood wordt waardoor je dan ook geen Soul kwijtspeelt. Het vechten voelt deze keer een beetje aan als een beat-em-up. Je kan op alle face buttons aanvallen zetten, en je kan zelf ook de volgorde bepalen van deze aanvallen. Doordat je op alle knoppen andere aanvallen kan plaatsen, kan je op deze manier zelf gevarieerde combo’s uitbouwen met een grote variatie aan combo-chains. Persoonlijk vind ik dit gevechtssysteem één van de leukste uit de Tales of-reeks. Zeker vanwege het feit dat je hier zeer strategisch te werk mee kan gaan. Het is echter ook mogelijk om gewoon te button bashen, maar dan mis je natuurlijk de voordelen van strategisch te werk te gaan. En daarnaast is button bashing natuurlijk lang niet zo bevredigend als een goed geplande aanval.

Helaas heb ik wel het gevoel dat deze game net iets te gemakkelijk is. Hoewel de gevechten erg leuk zijn, voelt Velvet iets te overpowered aan dankzij Soul Break en haar Deamon krachten. Alle vijanden zijn op de normale moeilijkheidsgraad erg simpel te verslagen, en hetzelfde geldt voor de bosses. Je kan de game natuurlijk ook op een hogere moeilijkheidsgraad zetten, wat natuurlijk meer uitdaging biedt, al heb ik ook hier niet het gevoel dat de game daardoor echt moeilijker wordt. Wanneer je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, zal je minder XP krijgen per gevecht waardoor je minder snel zal levellen. Uiteindelijk kan je dit counteren door genoeg vijanden te verslaan, waardoor je toch sterk genoeg blijft om vlot door de game heen te komen. Een voordeel aan een hogere moeilijkheidsgraad is echter wel dat de item droprates hier hoger liggen dan op de standaard setting.

Grafisch

Op grafisch vlak stelt de game helaas een beetje teleur. Van zodra je de game opstart valt het onmiddellijk op dat de game oorspronkelijk ontwikkeld is voor Playstation 3 (enkel verkrijgbaar in Japan) , en nadien is geüpscaled naar Playstation 4. Hierdoor zijn er verscheidene textures die er net iets te blokkerig of blurry uitzien. Jammer want dit had absoluut veel beter gekund. Hoewel ik begrijp dat de PS3 in Japan best nog populair is, wordt het toch tijd om de current-gen consoles te gebruiken als lead platform. Gelukkig ondermijnt dit de gameplay niet, maar het zou grafisch zeer mooie games opleveren indien men het voor current-gen zou ontwikkelen. Gelukkig maakt de mooie art dan weer veel goed, want alle personages zijn zeer mooi weergegeven, en hebben een zeer aantrekkelijk design gekregen.

Dungeons

Het punt waar de Tales of-reeks vaak kritiek over krijgt, zijn de dungeons. Deze zijn vaak net iets te simpel en te lineair. Helaas geldt dit ook nog steeds voor deze game. De puzzels zijn vaak net iets te gemakkelijk op te lossen, en door de lay-out van de dungeons moet je nooit echt zoeken naar waar je heen moet. Hoewel dit natuurlijk perfect is voor gamers met weinig tijd, is er hierdoor weinig uitdaging aan een dungeon. Ook hebben ze last van het feit dat je vaak even moet backtracken door deze dungeons. Hierdoor bezoek je meermaals dezelfde delen, waardoor dit soms wat eentonig kan worden. Hetzelfde geld voor sommige gewone gebieden, en het feit dat je sommige dungeons meermaals moet bezoeken helpt hier niet bij.

Extra’s

Gelukkig valt er naast de dungeons nog genoeg te beleven in de wereld van Tales of Berseria. Zo zijn er verschillende minigames te vinden, geheime gebieden  en verscheidene side-quests die te maken hebben met de personages uit je party.  Een ander pluspunt is dat deze game je de keuze geeft om de game met de Engelse of Japanse stemmen te spelen. Persoonlijk speel ik de Tales of-reeks het liefst met de Engelstalige stemmen. Deze voice actors hebben zeer goed werk geleverd, en alle stemmen passen perfect bij de personages. Daarnaast heeft het het voordeel dat bepaalde woordgrappen en accenten veel beter overkomen aangezien je deze – in mijn geval althans – perfect kan verstaan. Dit wil echter niet zeggen dat de Japanse cast geen goed werk geleverd heeft, integendeel zelfs. Het probleem hierbij is echter dat de vertaling niet zo geslaagd is. Wanneer je in het Japans speelt, zul je merken dat er af en toe vreemde zinnen passeren in de ondertiteling. Gelukkig is dit op te lossen door de game in het Engels te spelen.

Conclusie:

Tales of Berseria is een zeer sterke JRPG geworden. De game kent een zeer sterk en interessant verhaal, met zeer leuke personages. Persoonlijk vind ik het geweldig om eens een meer duistere Tales of-game te beleven met in de hoofdrol een rasechte antiheld. Dankzij het geslaagde gevechtssysteem is Tales of Berseria een zeer geslaagde game geworden, ondanks de mindere dungeons en het vele backtracken. Ik kan deze game dan ook aanraden voor iedereen die fan is van JRPG’s en de Tales of-reeks.

[bol_product_links block_id=”bol_589608769fe4d_selected-products” products=”9200000068199090″ name=”Tales of Berseria” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

• Geweldige voice acting
  • Sterk verhaal
  • Interessante personages
  • Leuk en verslavend gevechtssysteem

• Veel backtracking
  • Iets te gemakkelijk
8.5

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien