Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack

Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Nog niet zo lang geleden heb ik nog een rhythm game gespeeld, namelijk Kingdom Hearts: Melody of Memory. Maar toch kan ik niet genoeg krijgen van dit genre en gelukkig komen er af en toe nog leuke games uit, net zoals deze Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack. Zoals ik al had verwacht door “Pack” in de naam krijg ik nu niet 1 maar ineens 2 games om te spelen! Tijd om mijn Taiko drum, die ik enkele jaren geleden uit Japan mee bracht, onder het stof uit te halen en, vrij letterlijk, aan de slag te gaan met deze games!

Nihon no bunka!

Fun fact: In Japan zijn er arcade machines in de vorm van grote Taiko drums waar op je heel wat liedjes kan drummen, indien je er genoeg munten voor over hebt natuurlijk. Niet verwonderlijk dat deze games daar dan ook zeer populair zijn. Deze twee games in deze Adventure Pack verschenen overigens enkele jaren geleden daar ook al op de 3DS en nu mogen wij ze ook ervaren op de Nintendo Switch! Wees wel gewaarschuwd, als je niet van Japanse muziek of de overdreven anime cultuur houdt zal deze game jou waarschijnlijk niet veel zeggen. Dat gezegd zijnde, laten we er in vliegen!

Timing is everything

Beide spellen spelen vrijwel hetzelfde al zijn er wel enkele verschillen in de Story mode. Wat deze net zijn zullen we later even bespreken. Zoals je al kon raden kan je beide spellen spelen met de Taiko drum controller, ook wel de Tatacon genoemd. Heb je deze controller niet dan is er geen probleem. Je kan het spel ook perfect spelen met een Pro controller, je Joy-Con controllers of zelfs met je vingers op het touchscreen dankzij een on-screen drum in handheld mode aangezien de controls vrij basic zijn. De drum is opgedeeld in 4 segmenten in feite: de linker- en rechter buitenrand, de linkerkant en de rechterkant van het bovenvlak. Tijdens het spelen van liedjes sla je op het ritme van de muziek op de drum. Zie je rode symbolen dan sla je op het bovenvlak en zie je blauwe symbolen dan sla je op de buitenrand. Of dat dan links of rechts is maakt niet uit. Hierdoor heb je eigenlijk maar 2 knoppen nodig, eentje voor de rode “Don” slagen en eentje voor de blauwe “Ka” slagen. Leuk is wel dat deze ook onder de symbolen staan waardoor spelers die moeite hebben met de kleuren ook het onderscheid kunnen maken.

In beide games vinden we dezelfde modi en menu’s terug. Wil je snel aan de slag met de vrijgespeelde liedjes dan kan je dit in de Taiko mode. Wil je je avatar voorzien van een andere outfit kan je in de Outfit mode kiezen tussen vrijgespeelde onderdelen voor zowel het hoofd als lichaam. Je speelt deze vooral vrij in de Story mode en door genoeg liedjes te spelen waardoor je stempels verzamelt. Deze stempels krijg je door bepaalde “achievements” te behalen in het spel en je kan je progressie bekijken in de Stamp Book mode. Tenslotte is er nog een menu waar je je settings kan aanpassen zoals kiezen met welk type controller je wil spelen en deze opnieuw kalibreren als je timing van slagen niet lijkt te kloppen.

Don and Katsu’s Space-time Adventure

De eerste game in deze pack volgt onze helden Don en Katsu, twee levende Taiko drums, terwijl ze vol enthousiasme wachten op het aankomende Taiko drum festival. Hun vrienden Tocky en Ticky zijn ook van de partij en als snel vallen onze antagonisten binnen om de festiviteiten te verstoren. Drie handlangers van een zekere Professor Timedyne zijn uit op Ticky en diens krachten om te tijdreizen. Tijdens de schermutselingen opent zich een portaal en bevinden onze vrienden zich in een andere tijdperiode. Op zoek naar onderdelen van Ticky is het je doel om de professor te stoppen en zo de wereld te redden!

Gelukkig doe je dit niet alleen en zal je heel wat bondgenoten verzamelen tijdens je avonturen. Het spel speelt zich een beetje als een RPG af, met random gevechten die je verrassen terwijl je de verschillende locaties probeert te verkennen. De gevechten zelf speel je door op het juiste ritme van een random liedje te drummen waardoor je bondgenoten gaan aanvallen. Des te beter je drumt, des te sneller zullen ze aanvallen en vijanden zullen je geen schade kunnen toebrengen. Enkel wanneer je slagen mist of je timing slecht is zullen vijanden jou kunnen aanvallen. Na een gevecht bestaat er een kans dat een van de vijanden je team zal vervoegen en inzetbaar is. Je kan een grote variatie aan monsters verzamelen, een beetje zoals Pokémon en dergelijke games dus. Onderaan zie je ook een metertje zich vullen als je hoge combo’s blijft slaan, dit activeert automatisch een speciale aanval met heel het team als deze vol is waardoor je heel wat schade aanricht.

Je kan je monsters trouwens sterker maken met voorwerpen die je her en der vindt. Ook zullen je outfits bepaalde monster types sterker kunnen maken of andere voordelen geven in gevechten zoals meer levenspunten. Hoewel monsters verschillende types, skills en sterktes hebben maakt het op zich niet zo heel erg veel uit zolang je goed bent in het drummen. Tenminste wanneer je de gevechten op Easy of Normal speelt. Je zal vooral op Hard merken dat je team samenstelling belangrijk wordt omdat je je vijanden moet verslaan vooraleer het lied gedaan is, anders eindigt je gevecht in een Draw. Experimenteren is dan de boodschap, maar gevechten verliezen kost je gelukkig niets. Na gevechten krijg je geld en experience punten waarmee je monsters stijgen in level. Hierdoor gaan hun krachten en levenspunten toenemen.

Dokodon! Mystery Adventure

Ook al noemt deze game “Rhythmic Adventure 2”, je moet het eerste avontuur niet gespeeld hebben om te kunnen volgen. Ditmaal geen tijdreizen maar wel een reis rond de wereld. En ook deze keer dreigt er een gevaar dat het einde van de wereld voorspelt. Overal duiken oude beschavingen weer op en ontwaken de zogenaamde “Dragon Lords”. Deze kunnen verslagen worden door helden van deze oude beschavingen. Zoals je dus al ziet is de opzet min of meer hetzelfde, Don en Katsu mogen alweer de wereld behoeden voor de ondergang.

Het is al snel te merken dat dit deel wat vernieuwingen met zich mee brengt. Zo zal je team nu uit meer dan maximum 4 monsters kunnen bestaan. Je kan nu voor een bepaald aantal punten monsters toevoegen aan je actieve party, dit op verschillende posities. Je hebt 3 rijen waarin ze op 3 mogelijke plaatsen kunnen staan. Ditmaal zijn de types van de monsters een stuk belangrijker, zo zal je een “Sword” type best vanvoor plaatsen in een rij terwijl een “Magic” type beter achteraan staat. Dit brengt toch iets meer strategie met zich mee. Om monsters sterker te maken kunnen ze nog steeds stijgen in level, maar je kan nu ook monsters gebruiken om te fusioneren met andere om zo sterkere of zelfs nieuwe monsters te maken. Een welkome vernieuwing in ieder geval!

Herinner je het balkje onderaan in gevechten nog? Ditmaal activeert het niet meer automatisch en kan je deze opsparen tot 3 levels vooraleer je ze activeert. Je leert nieuwe speciale skills hiervoor door in de verschillende steden optionele missies te doen. Deze optionele missies zaten ook, in mindere mate, in de vorige game. Maar vaak leverden deze niet veel meer op dan wat nieuwe outfits, items of geld.

Get the perfect beat!

Verder valt er weinig nieuws te vertellen maar voelt deze game wel een stuk interessanter aan als de voorgaande. Toch hebben ze vreemde beslissingen gemaakt zoals het aanpassen van de user interface in gevechten. In de eerste game zag je ten alle tijden de levensbalk van jouw team en dat van de vijand, terwijl in de tweede game elk monster zijn eigen levensbalk heeft. Op zich geen probleem, behalve dat deze niet zichtbaar zijn als ze niet aangevallen worden. Hierdoor vergat ik vaker mijn team te healen vooraleer ik een boss battle binnenging en vrij snel op een nederlaag stootte.

Ook voelde het tweede avontuur wat groter aan, of toch althans de omgevingen waarin je avontuur plaats vond. Over heel de lijn voelde bij deze game de Story mode gewoon een stuk beter afgewerkt aan. Zo moest ik ook vaker mijn team aanpassen en nadenken over mijn keuzes. Wat betreft de Taiko mode zat er geen verschil in de versies buiten de selectie van liedjes, en in beide games zaten wel een hele boel liedjes die ik met plezier meermaals heb gespeeld.

Als je van rhythm games, Japanse muziek en anime houdt dan zijn deze twee games wellicht iets voor jou. Beide games spelen vrijwel gelijkaardig en maken gebruik van dezelfde charmante characters en kleurrijke stijl zoals je deze in anime ook zou kunnen vinden. Je merkt wel dat er een deel vernieuwingen zijn toegevoegd aan de tweede game om genoeg afwisseling te zorgen in deze pack. Het grootste verschil, naast verschillende verhalen in de Story mode, schuilt hem echter in de liedjes die te spelen zijn. In beide games vind je een heleboel liedjes. Let wel op, het zijn vooral Japanse pop liedjes, anime liedjes (denk maar aan de opening liedjes van One Piece, Yo-Kai Watch, Attack on Titan of Pokémon), Vocaloid liedjes en een deel klassieke liedjes zoals “De Negende Symfonie” van Beethoven.

Heb je toevallig de Tatacon (Taito drum controller) liggen dan kan je deze hier ook gebruiken om te spelen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je in de Story mode je nog steeds met de pijltjes op deze controller moet bewegen, maar de gevechten kan je al drummend spelen. Gelukkig is het spel ook perfect speelbaar met de Pro controller, een setje Joy-Con controllers of je vingers op het touchscreen. Je kan er trouwens voor kiezen om de spellen afzonderlijk te kopen indien je niet zeker bent of je beide games wilt spelen. Mijn keuze zou dan uitgaan naar de tweede omdat de Story mode daar wat interessanter gemaakt is door het toevoegen van extra gameplay elementen waardoor er een meer strategische aanpak verwacht wordt van de speler. Maar uiteindelijk hangt het ook wat af van welke liedjes jouw voorkeur dragen, check dus zeker een lijstje met de beschikbare tracks om jouw keuze te maken. Wat ook helpt bij het beslissen is de prijs. Zo betaal je 49,99€ voor de pack terwijl je 29,99€ betaald per los spel.

• Meerdere mogelijkheden om te drummen
  • Nog eens gebruik maken van de Tatacon!
  • Heel wat leuke liedjes