Sword Art Online: Fatal Bullet

Jo Smeets
Sword Art Online: Fatal Bullet
Sword Art Online: Fatal Bullet

Als gamer heb ik gemengde gevoelens wat betreft anime games. Wanneer je een fan bent van een serie en er een game van uitkomt ben je altijd in de wolken. Helaas is de trieste werkelijkheid dat veel anime games schaamteloze cash-ins zijn van een succesvolle franchise.

Zelfs de meest populaire series moeten hieraan geloven. DragonBall en Naruto hebben tonnen games gehad, waarvan maar een paar goeie. En Sword Art Online sloeg toen het begon in als een bom.

De serie begint wanneer er een helm wordt uitgevonden die een volledige immersie mogelijk maakt in de virtuele realiteit. De helm neemt namelijk je hele zenuwstelsel over en simuleert de ervaringen die je in het spel meemaakt, min de pijn dan. Wanneer dan de eerste MMORPG uitkomt voor die helm slaat de hypemeter natuurlijk de pan uit. Maar de psychopatische uitvinder van het spel heeft zieke plannen met zijn spelers. Wanneer ze in zijn spel dood gaan zendt de helm een schok naar het centrale zenuwstelsel van de speler waardoor ze effectief hersendood worden. Ook kunnen ze na het inloggen niet meer uitloggen tot het spel uitgespeeld is.

Deze geniale schokkende anime heeft ondertussen Azië, Amerika en Europa veroverd. Hoewel er maar een 50tal afleveringen zijn uitgebracht is Fatal Bullet toch alweer de tiende game die deze franchise mag zien verschijnen.

Ik hoef geen enkele lezer te vertellen dat volledige immersie nog steeds niet mogelijk is, de games die aan fatal bullet vooraf gaan zijn dan ook gewoon console games. Ze centreren zich rond Kirito, het hoofdpersonage van de serie.

Helaas zijn geen van hun hoogvliegers. De vertaling van spannende race voor je leven met de psychologische impact van het nieuws dat je kunt sterven op een breed publiek gamers mislukt nogal naar een gewone video game. Koppel dit aan een laag budget en een gebrek aan multiplayer en alleen de meest die-hard fan van de serie zal met een positieve blik ernaar terugkijken.

Gelukkig zijn Kirito en zijn vrienden ondertussen de game al ontsnapt en speelt deze game zich af in een van de opvolgers van SA:O, namelijk Gun Gale Online.

Gun Gale Online

Na de traumatiserende ervaring die wereldwijd levens gekost heeft blijft de technologie natuurlijk niet stilstaan. Gelijdelijk komen er meerdere games die de revolutionaire technologie gebruiken en verbeteren op de markt. GunGale Online is er zo een, en zoals de naam aangeeft centreert deze game zich rond geweren. Met een zwaar aanwezig PVP element ga je in GunGale samen met je vrienden de wereld in om monsters maar ook menselijke tegenstanders te verslaan. Gelukkig gaat er hier niemand meer echt dood.

Gungale speelt en voelt als een science fiction versie van World of Warcraft. Je neemt Quests aan, gaat de wereld in, verslaat mechanische monsters en verzamelt ervaringspunten. Met als groot verschil dat je als personage geen klasse kiest en niet een of 2 verschillende speelstijlen verbonden bent.

Je hebt als speler keuze uit 8 verschillende wapentypes. Handgeweren, shotguns en submachine guns zijn goed voor kortbij en hebben ieder hun positieve punten en tekortkomingen. Assault rifles, sniper rifles en gatling guns zijn dan weer goed voor lange afstand. Ieder soort wapen heeft zijn eigen feel en is beter geschikt voor een verschillende situatie. Als uitschieters zijn er de launcher, die massaal veel schade kan aanrichten maar vrij onmogelijk te richten is, en tot slot het zwaard. In GunGale kun je met een lightsaber aan de slag. Dit laatste is een sterk wapen maar niet gemakkelijk te spelen, gezien al je tegenspelers je van ver kunnen neerschieten.

Een uitgevleesd verhaal

Waar de meeste anime games de evenementen van je favoriete serie na proberen te spelen doet Fatal Bullet net het tegenovergestelde. Je speelt in deze game jezelf, een nieuwe speler die de wereld ingetrokken wordt door zijn/haar beste vriendin en op avontuur gaat. Door een ontzettend toeval vind jij een van de meest zeldzame items in de nieuwe patch en daardoor kom je in de belangstelling bij de topspelers, waaronder natuurlijk Kirito en zijn vrienden. Samen met hun ga je dan aan de slag om te gearen en te levelen zodat je de nieuwe raid kunt doen.

Dit geeft de schrijvers de vrijheid om betekenisvolle vooruitgang mee te maken zonder de vaste lijnen van de anime te moeten volgen. En het geeft jou als speler voldoende tijd met je favoriete personages, want je kunt banden met hun vormen en hun aan je party toevoegen. Natuurlijk trek je als plaatselijke gelukzak ook de aandacht van de wat minder eervolle spelers en dit zorgt voor genoeg drama en interessante ontwikkelingen.

Schieten in een MMO

Zoals ik eerder al heb aangehaald gaat het in GunGale voornamelijk om vuurwapens. Dit zorgt voor een wat andere speelstijl dan wat je gewend bent van een typische RPG. Je level en je statuspunten bepalen niet meer alles.

Het grootste deel van je speelstijl wordt bepaald door dodgen en positioneren. Je hebt een groot vierkant mikpunt waarin het spel automatisch op vijanden mikt, maar voor de ervaren speler kun je ook door het vizier mikken om de zwakke plekken van je tegenstanders te raken. Dit is voornamelijk handig voor de grote bazen en menselijke tegenstanders die vaak goed beschermd zijn.

De wereld bestaat uit een thuisbasis met winkels en een lobby waarvan je kunt vertrekken naar de verschillende maps. In die maps kun je steden vinden en ingangen naar kerkers, die bewaakt worden door grotere uitdagingen.

Een gedeelde ervaring

Fatal Bullet mag dan niet de MMO zijn die het zich voordoet, maar je kunt samen met 3 vrienden op pad. Dat is al een hele verbetering op zijn voorgangers. Je kunt in de lobby een sessie aanmaken om samen met je vrienden op grote bazen te jagen.

Ook kun je samen tegen een team van vier andere spelers jagen op monsters in een wedstrijd. In die wedstrijden zul je moeten kiezen of je achter de monsters aangaat of de andere spelers probeert uit te schakelen zodat ze minder punten halen.

Fatal Bullet is een getrouwe nabootsing van de populaire anime met een frisse insteek. De combat is voldoenend en uitdagend, er is voldoende verschil tussen de wapens en het verhaal is meeslepend. Misschien is dit geen aanrader voor mensen die niet van anime houden, maar het is zeker een geslaagde anime vertolking.

• Veel verschillende wapens
  • Speel je eigen personage in de wereld van SA:O
  • Bouw banden met de cast van de serie

• Nog geen volledige immersie
  • Kale thuisbasis
7.5

Jo Smeets
Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.