Surviving Mars

Surviving Mars
Surviving Mars

Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan? Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan? Welja, nu kan het! Althans, toch in deze nieuwe micromanagement Sim game Surviving Mars. Tijd om een kolonie te starten op de rode planeet, en kijken of ik het aan kan om uren op deze schijnbaar onherbergzame locatie mijn plan te trekken en te overleven. De raket staat ingeladen en klaar. Mars, ik kom er aan!

Is there life on Mars

Eerlijk gezegd wist ik niet waar ik mij aan moest verwachten toen ik aan deze reis begon. Bij het opstarten zag ik een vrij bescheiden menu. Easy Start – wat technisch gezien een randomised quick play is – was het eerste wat me opviel. Het is dan ook deze modus die ik het eerst uitgeprobeerd heb. Na door wat menu’s te gaan, kon ik aan de slag op Mars. Mijn raket landde… en daar stond ik dan. Er werden mij tips aangereikt, en die hielpen uiteraard wel. Maar ik snapte niet goed wat ik nu juist aan het doen was, of wat het doel was. En zo verging het mijn eerste speel sessie dus. Anderhalf uur uitzoeken wat ik aan het doen was en een beetje gewend raken aan de controls, want een controller speelt uiteraard wat moeizamer dan een muis en toetsenbord voor dit type games.

Na dit eerste anderhalf uur had ik wat pauze nodig. Ik wist ondertussen wel hoe de mechanics werkten, min of meer. De bedoeling is dus dat je in eerste instantie, met de resources die je meegekregen hebt, een beginnende kolonie opricht. Het belangrijke hierbij is zorgen dat je faciliteiten maakt die je resources gaan blijven aanleveren. Maar niet alles kan je doen met de drones die met je raket meekwamen, en al snel zal je mensen nodig hebben. Dus het volgende doel was om een dome te maken. Deze moest voorzien worden van zowel zuurstof als water. In mijn volgende sessie had ik dat dan ook vrij snel opgezet, en zo konden mijn eerste kolonisten afdalen op Mars.

Er is voldoende moeite gestoken in de animaties, en deze zijn wel leuk om eens op in te zoomen tijdens de minder drukke momenten. De radio die speelt op de achtergrond was ook aangenaam bij momenten, maar ging al snel in de achtergrond op. Je hebt keuze tussen enkele zenders, met meestal min of meer dezelfde rustgevende muziek. De muziek werd af en toe onderbroken door een radio hostess die mij uiteindelijk ertoe dreef om de radio gewoon uit te zetten.

Eerste landing op Mars.

Eerste landing op Mars.

Starting over

Voor mijn derde sessie koos ik voor de optie New Game. Deze keer kreeg ik meer opties om te kiezen. Wie zou mijn missie sponsor zijn? Wat is het profiel dat ik wil spelen? Kies ik voor een raket geleerde, of meer voor een bioloog? En welk mysterie zou er zich kunnen ontrafelen tijdens mijn verblijf? Al deze keuzes bepalen hoe moeilijk of gemakkelijk je de game maakt voor jezelf. Daarna kon ik kiezen waar op Mars ik wou starten. Kijk zeker goed dat er voldoende resources te vinden zijn, en dat de gevaren op een minimum zijn.

Het leven op Mars is vrij hard. De gevaren die er zijn, bestaan uit meteorieten die kunnen inslaan, zandstormen en koudegolven. Elk gevaar brengt zijn eigen probleem met zich mee. Zo zullen de zandstormen je drones doen vastlopen, of je materiaal beschadigen. Dankzij de koudegolven kunnen je domes hard afkoelen, wat gevaarlijk is voor je kolonisten. Uiteraard zijn er technologieën om deze gevaren te trotseren. Gedurende je sessie kan je op elk moment onderzoek verrichten. Voor elk nieuw onderzoek dat je voltooid hebt, verkrijg je nieuwe perks. De research tree, waaruit je onderzoeken kan kiezen, is een vrij uitgebreide waaier aan mogelijkheden. Maar bij elke nieuwe game die je start, is het random wanneer je toegang hebt tot welke van deze opties. Op de planeet zijn er soms anomalies, die je kan laten onderzoeken door een van je standaard RC voertuigen. Soms krijg je hierdoor sneller toegang tot bepaalde research opties.

De mysteries die je kiest in het begin van een sessie geven je een soort van extra potentiële event die zich kan voordoen tijdens je sessie. Hoewel dit zeker niet het einddoel is van je sessie, is het wel interessant om te weten dat je dit als persoonlijk doel kan nemen. Het is immers mogelijk om tot in het oneindige door te spelen op Mars, en om het leven zo hard mogelijk te laten floreren op de rode planeet.

Dome nummer 1 is klaar om bevolkt te worden.

Hard to learn, tough to master

Begint het al ingewikkeld te klinken? Eigenlijk valt het best nog mee als je eenmaal aan het spelen bent. Het uitleggen is veel moeilijker dan dat de praktijk je zal leren. Het is echter wel aan te raden om enkele keren opnieuw te beginnen. De game zal je wel wat tips geven, maar het meeste moet je echter zelf ontdekken en leren uit ervaring. Deze extra challenge vond ik wel interessant, en het zorgde er ook voor dat ik toch telkens opnieuw die uitdaging wou aangaan.

Ik ben ondertussen enkele keren opnieuw gestart, en ik heb al enkele operationele drones. Nu ik besef hoe het allemaal zijn gang gaat, heb ik eens zoveel plezier. Het micro-managen van je resources is wel een van de moeilijkere zaken. Want je resources gaan sneller op dan je zou denken. Alles wat je bouwt, dient ook onderhouden te worden. En hiervoor zijn uiteraard ook je kostbare resources nodig. Gelukkig kan je, wanneer je in moeilijkheden zit, raketten op en af sturen naar aarde om nieuwe resources te verkrijgen. Dit zolang je voldoende budget hebt. Je kan op dezelfde manier ook extra kolonisten verkrijgen.

Het doet toch wel iets met je, om je kleine mierenkolonie zo hard bezig te zien. En dan beginnen de problemen de kop op te steken. Des te meer domes je hebt, des te moeilijker wordt het ook om je resources fatsoenlijk in orde te houden. Wat zeker niet hielp, was het feit dat mijn drones de resources niet van andere domes konden halen. Of toch niet effectief zonder meerdere drone hubs her en der te plaatsen. Wat ik zeker miste, was een manier om een transport route op te zetten. Nu moest ik manueel mijn RC transporter het werk laten doen, en moest ik dus zelf telkens aangeven wat naar waar moest. Hetzelfde met je kolonisten. Elke kolonist heeft zijn eigen sterktes en zwaktes, en je moet ze dus zelf goed managen zodat hun werk ook zoveel mogelijk zijn vruchten afwerpt. Neem daar bij dat ze ook verslaafd kunnen worden aan gokken en drinken, en je weet dat je bij meerdere domes uiteindelijk stilaan niet meer weet wat aan te vangen. Maar als alles gesmeerd loopt, dan is het eens zo bevredigend om alle kleine miertjes aan het werk te zien. Oh, en zoom dan zeker eens in op alle activiteiten.

Onderhoudswerken zijn vaak nodig aan je gebouwen.

Zonder goed en wel te beseffen waar ik aan begon, stapte ik aan boord en beleefde zo een erg intense maar bevredigende trip naar Mars. Het micromanagement is enorm uitgebreid. Zo moet je je resources constant in het oog houden, maar ook je kolonisten tevreden houden én erop toezien dat ze ook de juiste jobs doen opdat je resource toevloed voldoende hoog blijft. Daarnaast moet je ook Mars verder blijven ontdekken om meerdere domes te plaatsen, en je onderzoek constant laten verder lopen.

Het is zeker geen gemakkelijke game om aan te starten, en ik raad je ook aan niet te snel ontmoedigd te worden door de moeilijke leercurve. Je kan snel enkele let’s play filmpjes opzoeken, of wat tip en tricks online raadplegen om je sneller op weg te helpen. Ik vond juist dat er een bepaalde charme was aan het ontdekken van hoe het spel in elkaar zat, en hoe ik exact zou moeten spelen om toch zoveel mogelijk plezier uit mijn beleving te halen.

De PS4 versie speelt vrij vlot, eenmaal je de commando’s op de controller gewoon bent, maar heeft zijn tekortkomingen tegenover de PC versie. Zo zijn de laadtijden vrij lang, en hapert de muziek tijdens deze momenten. Ook de autosave onderbreekt je immersie in de game. Daarnaast zie ik weinig verschil om te zeggen welke versie beter te spelen valt. Zoals alles, is het gewoon wat beter aanvoelt. Controller, of een muis en toetsenbord? Op Mars zullen ze er in ieder geval niet over vallen.

Twee domes vol leven op Mars.

Twee domes vol leven op Mars.

• Erg diepgaand systeem met veel mogelijkheden