SUPERHOT

Jimmy
SUPERHOT
SUPERHOT

SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT. SUPER, HOT… Je ziet het, we hebben het over SUPERHOT. Een first-person shooter met puzzel elementen, waarin de tijd enkel verdergaat wanneer jij beweegt. Een game zoals we tot nu toe nog niet gezien hebben.

SUPERHOT is ontstaan tijdens de 7 Day FPS Challenge in 2013. op dit evenement krijgen indie developers zeven dagen de tijd om een first-person shooter te ontwikkelen. Het prototype dat hieruit ontstond maakte een grote indruk, en was bijgevolg dan ook meteen erg populair. Hierdoor besloot ontwikkelaar SUPERHOT Team om de game verder te ontwikkelen via Steam Greenlight.

SUPERHOT_GAMEPLAY

In SUPERHOT gaat de tijd enkel verder wanneer jij beweegt. Hierdoor kan jij je aanvallen op voorhand goed voorbereiden en timen. Een ander voordeel hieraan is dat jij op deze manier ook veel beter kogels kunt ontwijken. Toch zal het niet altijd zo simpel zijn, want je kan natuurlijk nog steeds verrast worden door vijanden die achter je staan. In elke level zullen alle tegenstanders proberen om jou een kopje kleiner te maken. De vijanden komen je aanvallen met zowel hun vuisten als wapens. Denk hierbij aan gewone pistolen, shotguns, machinegeweren en zelfs katanas. En om het allemaal wat moeilijker te maken betekent het ook dat wanneer je zelfs maar door 1 kogel of vuist geraakt wordt, het meteen game over is. Elke aanval is meteen dodelijk, hierdoor wordt het dus extra uitdagend om te zorgen dat de vijand niet de kans krijgt je aan te vallen. Gelukkig geldt dit natuurlijk ook andersom, en hoef ook jij maar één rake aanval te doen om een vijand te doden.

In de eerste paar levels is het allemaal nogal simpel, want daar krijg je nog niet enorm veel vijanden naar je geworpen. Na enkele levels zal het lachen je echter vergaan, want hier zal je overrompeld worden door massa’s tegenstanders die erop uit zijn om jou te doden. Hierdoor zal het meer dan eens voorvallen dat je zonder kogels of wapen komt te zitten. Je kan natuurlijk gewoon slaan met je vuisten, maar wanneer er meerdere vijanden rondom je staan, zal dit natuurlijk niet genoeg zijn. Gelukkig liggen er in de omgeving vaak voorwerpen verspreid die je kan oprapen en naar de vijand gooien, om deze even te stunnen. Hierdoor laat deze ook zijn wapen vallen, waarna jij dit kan oprapen om hem af te maken. Al is het een betere strategie om hem met je vuisten te doden, om daarna pas het wapen op te pikken. Op deze manier kan je besparen op kogels. Gelukkig kan je, wanneer je magazijn leeg is, het wapen nog naar de vijand gooien. Je kan dit natuurlijk ook doen wanneer je nog kogels hebt, maar dat kan ik je toch afraden. Wanneer je immers een wapen naar iemand gooit, zal dit in stukken breken alsof het wapen van glas gemaakt is.

Een level is ook op meerdere manieren uit te spelen. Er bestaat geen vaste volgorde die je moet volgen om de vijanden te doden en het level uit te spelen; al zul je wel moeten uitzoeken waar alle vijanden spawnen, om deze zo efficiënt mogelijk uit te schakelen, zonder dat jij een vogel voor de kat wordt. Ook is het enorm handig om te weten waar alle items liggen, zodat je je indien mogelijk uit benarde situaties kan redden. Later in de game krijg je de beschikking over een nieuwe kracht: in de latere levels kan je namelijk lichamen van levende vijanden overnemen. Dit is vooral handig wanneer jij geen kant meer uit kunt. Je kan dan snel even switchen naar een ander lichaam en je staat tijdelijk weer veilig. Je kan deze optie ook in je voordeel gebruiken, want wanneer je van lichaam wisselt, zal de vijand in je oude lichaam terechtkomen. Time je dit goed, dan kan je ervoor zorgen dat de vijand na de switch meteen doodgeschoten wordt door zijn kompanen, wat meteen ook een enorme voldoening geeft om de vijand op die manier te doden.

SUPERHOT_DESIGN

De ontwikkelaars verdienen trouwens ook een pluim voor het geweldige level design. Alle levels zijn erg goed uitgewerkt en blijven leuk om te spelen. Hierdoor zal de game niet snel gaan vervelen en ook nooit repetitief gaan aanvoelen. Ook de sfeer is enorm geslaagd in deze game. De game is weergegeven in een minimalistische stijl. De levels zelf zijn volledig weergegeven in zwart-wit, maar je tegenstanders zijn weergegeven als rode glazen wezens. Ondanks deze minimalistische stijl is de game visueel prachtig weergegeven. Mede dankzij deze visuele stijl worden de vuurgevechten extra mooi in de verf gezet, want de aandacht gaat hierdoor enkel naar de actie, waardoor je niet afgeleid zal worden door de omgeving. En uiteraard draagt deze visuele stijl bij tot de geweldige sfeer die de game kent. Samen met de erg sterk uitgewerkte levels, zorgt dit voor een onvergetelijke ervaring. Ook het menu is erg leuk ontworpen. Dit is weergegeven alsof je op een oude MS DOS computer aan het werken bent. Hierdoor zet het hoofdmenu al onmiddellijk de toon voor de rest van deze game.

SUPERHOT_STORY

Hoewel SUPERHOT het absoluut niet van zijn verhaal moet hebben, is er toch een aanwezig. Hoewel er niet bijzonder veel verhaal te bespeuren valt. In SUPERHOT stuurt een kennis je een crack voor een game zoals je die nog nooit hebt gezien. Hij stuurt je namelijk superhot.exe door, waardoor jij deze game ook kan beleven. Hierbij komen we dan meteen ook bij een erg interessante twist in deze game, want jij speelt namelijk zelf niet SUPERHOT, maar je speelt een karakter dat zelf SUPERHOT aan het spelen is (volg je nog?) Je personage speelt in feite de VR-game SUPERHOT, en alles wat jij in deze game beleeft, is in feite niets meer dan een VR-game, of daar lijkt het in eerste instantie op. Gaandeweg in het verhaal, dat verteld wordt door berichten die jij op je computer ontvangt, zal jouw personage te weten komen dat SUPERHOT meer is dan enkel een VR-game.

Helaas is SUPERHOT geen al te lange game, althans de story mode niet. Binnen drie à vier uren zal je het einde van deze game weten te bereiken, en dat is wat mij betreft toch echt net iets te kort. Zeker aangezien de game steeds interessant blijft om te spelen hadden extra levels welkom geweest. Gelukkig valt er nog meer te beleven dan enkel de story mode.

SUPERHOT_EXTRAS

Wanneer je SUPERHOT hebt uitgespeeld, unlock je de endless mode, waarin je ken testen hoeveel tegenstanders je kan omleggen vooraleer jijzelf de pijp uitgaat. Hier kan je dan ook meteen gaan proberen om een zo hoog mogelijke kill-count te bekomen. Verder beschik je ook nog over over challenges die je kan spelen. Hierbij moet je het bijvoorbeeld zien te redden met enkel katanas of wapens die telkens maar over één kogel beschikken. Deze challenges zijn extra uitdagend en zullen het beste van je vragen om deze te overwinnen. Hierdoor blijft het ook na het verhaal interessant om verder te spelen.

SUPERHOT_CONCLUSIE

SUPERHOT is een unieke game, die iets compleet nieuw doet met het first-person shooter genre. Al vanaf het hoofdmenu wordt de toon gezet voor deze game, die dankzij zijn sterke gameplay en unieke sfeer erg leuk blijft om te spelen. Danzij het sterke level design en de uitdagende gameplay is SUPERHOT een zeer geslaagde hybride tussen een first-person shooter en een puzzel game geworden.

Good

  • Sterk level design
  • Uitdagende gameplay
  • Geweldige sfeer

Bad

  • Korte story mode
  • Iets te weinig levels
8.6

Geweldig

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password