Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate
Super Smash Bros. Ultimate
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Everyone is here! Met deze krachtige slogan zet de nieuwe Smash Bros game onmiddellijk ook de toon. Ik was overigens al hyped vanaf de eerste teaser waar gewoon het logo te zien was als reflectie in het oog van een Inkling. Ondertussen mag ik mijzelf toch wel al een Smash veteraan noemen, met meerdere overwinningen op mijn naam, en dit al sinds het Gamecube tijdperk. Persoonlijk is Super Smash Bros Melee nog steeds de beste Smash game in mijn ogen, en ik ben echt wel benieuwd of deze nieuwe Smash de oude koning van de troon weet te stoten. Ready? Fight!

Eens kijken wie de échte koning van de Gerudo is

Everyone is gone

Ik ga eerlijk zijn, van zodra de intro startte, voelde ik mij helemaal warm worden vanbinnen. Door de emoties heb ik zelfs een traantje van geluk gelaten. Blijkbaar wist ik zelf nog niet hoe graag ik deze game wou. Ik mis zo een gevoel vaak bij games de laatste tijd, dat gevoel dat je krijgt wanneer je iets voor de eerste keer ontdekt, en hoe alles er zo perfect uitziet en nieuw aanvoelt. Alsof je voor de eerste keer alleen kan fietsen. En Het is moeilijk om dit gevoel te krijgen tegenwoordig. Dit komt deels door de hoeveelheid aan games dat uitkomt, maar ook deels omdat het meeste al gedaan is. En toch had ik het bij het opstarten van deze game. De muziek raakte die gevoelige snaar, de prachtige graphics in zowel de cutscences als de in-game beelden. En dan verschijnt gewoon simpelweg het logo.

Alle fighters zijn verloren...

Alle fighters zijn verloren…

Het duurde even voor ik mijn controller terug vastnam en door het menu begon te navigeren. Ik verkies overigens de gamecube controller om Smash te spelen. Waarom? Omdat ik dit al sinds Super Smash Bros. Melee gewoon ben, en daar niet meer van kan wijken. Ik heb uiteraard de andere controller mogelijkheden ook geprobeerd, en op zich spelen die ook goed genoeg, maar je krijgt niet gemakkelijk het oerwoud uit de aap. Je ziet een vrij herkenbaar menu scherm, en instinctief ging ik gewoon een standaard potje Smash spelen. Stock op 5, 3 CPU’s en gaan maar! Maar… wacht… slechts 7 characters? Jazeker, in deze game ga je nog eens lekker ouderwets iedereen mogen vrijspelen. Iets wat op meerdere manier kan. We starten in principe met de cast waar het destijds op de N64 allemaal mee begon. Maar ik miste mijn favoriet personage onmiddellijk al, en besloot dan om in de story mode te duiken.

Samen met Kirby zal jij iedereen moeten redden

Zoals je zou verwachten, krijg je eerst een filmpje te zien waardoor je weet wat er gaande is. Iedereen staat op een klif, klaar om de strijd aan te gaan met Galeem, een almachtig wezen dat de wereld bedreigt. Dan valt Galeem aan, en alle fighters worden verslagen, op één na. Enkel Kirby blijft over. Mijn theorie over waarom hij als eerste speelbaar is, is de volgende: Kirby was namelijk de eerste creatie van Masahiro Sakurai, alsook de bedenker van het hele Smash Bros. concept. Met Kirby begin je dan je reis om iedereen te bevrijden en zo toe te voegen aan je gigantische lijst van speelbare personages. Persoonlijk heb ik er net geen 20 uur over gedaan om de World of Light uit te spelen én alles er in te ontdekken. Dit toont dus al aan hoe uitgebreid deze mode is. Je kan met je personage rondwandelen over een wereldkaart, zolang je de paden volgt. Overal zijn spirits te vinden, die je kan vrijspelen door een challenge te voltooien.

De story mode alleen al zal je een tijdje bezig kunnen houden

Spirited Away

Spirits zijn helpers die je sterker maken tijdens gevechten. In principe zijn het allemaal characters uit verschillende franchises van Nintendo of die ooit gepasseerd zijn op een Nintendo console. Om ze even in het verhaal te plaatsen, deze characters zijn door Galeem uit hun lichaam gehaald, en zoeken hun toevlucht tot de schaduw klonen van de gevangen Smash cast. Wat zeer cool gedaan is, is dat ze het Smash character het uiterlijk geven van de spirit. Zo heb je de Excite Bike spirit die Wario overneemt, en Wario zal constant zijn aanval gebruiken met zijn moto. Of de drie virusjes van Dr. Mario, die voorgesteld worden door 3 gekleurde Kirby characters. Vaak gaat het ook zo ver in de challenges dat de condities waaronder je vecht je echt het gevoel geven dat je het opneemt tegen de spirit. Zo kan het zijn dat heel het gevecht je in een giftige wolk moet spelen, omdat de spirit een zombie is! Zelfs de wereldmap is overigens een gigantische ode aan verschillende franchises. Zo is er de Donkey Kong wereld waar je over de wereldkaart uit de eerste Donkey Kong Country navigeert, of de Street Fighter wereld waar elk gevecht een stamina battle is!

De Donkey Kong wereld was toch wel een erg coole throwback

Elke challenge heeft dus zijn bepaalde regels voor het gevecht. En dit kan heel breed gaan, van de tegenstander die gewoonweg groter is tot het speelveld volledig voorzien van elektrische grond. Gelukkig helpen de vrijgespeelde spirits je wel. Je kan een primaire spirit kiezen die je helpt. Deze kan 1 van de 4 types zijn, namelijk “Grab”, “Shield”, “Attack” of “Default”. Deze staan in een driehoeksverhouding, wat wil zeggen dat “Attack” sterk is tegen “Grab”, “Grab” sterk tegen “Shield” en “Shield” sterk tegen “Attack”. Hierdoor gaan je aanvallen of verdediging veel efficiënter zijn in je gevecht, dus probeer hier rekening mee te houden. “Default” heeft geen sterktes en geen zwaktes. De meeste primaire spirits hebben ook een bepaalde bonus, zoals het zwaarder maken van je personage zodat je minder snel gelanceerd kan worden.

Primaire spirits kan je levelen om ze nog sterker te maken!

Ook hebben ze vaak 1 tot 3 slots om support spirits te gebruiken. Deze maken je primaire spirit ook sterker, maar belangrijker nog voorzien ze je van enorm nuttige voordelen. Eerder liet ik al vallen dat een gevecht kan plaatsvinden in een wolk van gif, of dat heel de arena elektrisch geladen is. Deze support spirits kunnen deze effecten teniet doen. En geloof me, zonder deze spirits ga je deze gevechten met veel moeite of zelfs totaal niet kunnen winnen. Maar de support spirits kunnen nog een extra doel hebben, namelijk bepaalde wegen vrijmaken op de wereldkaart. Soms ga je dus ergens niet door kunnen totdat je de juiste support spirit gevonden hebt. Op de wereldkaart kom je ook af en toe een van de échte Smash characters tegen, die niet bestuurd wordt door een spirit. Kan je deze verslaan, dan speel je hem/haar vrij voor alle modi. En meer ga ik niet lossen over de World of Light, dit is iets wat iedereen zelf voor de rest zou moeten ontdekken. Iets wat Masahiro Sakurai zelf ook altijd voor ogen had, want er is niets zo jammerlijk als de magie verliezen dankzij spoilers. Geniet dus net zoals ikzelf dat heb kunnen doen van deze geweldige mode!

Met genoeg vastberadenheid geraak je door alle challenges heen

Absolute melee!

Heb je iedereen weten te unlocken in de World of Light mode? Neen? Geen probleem, want geregeld word je uitgedaagd door een character. Weet je deze te verslaan, dan zal deze je lijst met vechters aanvullen. Dus als de World of Light je problemen geeft, is dat het einde van de wereld nog niet. Wil je ook nog extra spirits vrijspelen zonder de voorgenoemde mode, kan je altijd op het spirit board gaan kijken om spirits uit te dagen. Als je daar genoeg van hebt, en je wil toch wat meer de klassieke Smash ervaren, is er nog altijd de classic mode. Per vrijgespeeld personage kan je door een gepersonaliseerde classic mode vechten, waarin elk gevecht in een bepaald thema zit. Zo zal Link vooral moeten vechten tegen personages uit the Legend of Zelda, in bijvoorbeeld een co-op gevecht samen met Zelda tegen Ganondorf. En zoals naar goede gewoonte eindigt de classic mode met een gevecht tegen Master hand, Crazy hand of beide. Dit is afhankelijk van de intensiteit, de moeilijkheidsgraad, waarop je speelt. Oh… en als je dacht dat iedereen dezelfde eindbaas kreeg, think again. Alweer ga ik hier niets verklappen, maar de nieuwe eindbazen die in deze game gestoken zijn, zijn gewoonweg geweldig.

Zowel Master hand als Crazy hand zijn weer van de partij

Goed, we hebben dus de story mode met de spirits en aanvullende modi om spirits op andere manieren te verzamelen. Met dat lijstje te vullen ben je al even bezig. Daarnaast hebben we ook de classic mode aangeraakt, wat ook wel even kost om met elke character door te worstelen. Ondertussen zal je wel hier en daar enkele challenges voltooid hebben, dus je weet alvast dat er nog meer op je liggen te wachten. Deze challenges zijn verspreid over de verschillende modi en zal al je skills vereisen om deze allemaal te voltooien. Wat ook een terugkeer maakt, is de mob smash mode met daarin onder andere de cruel en endless mode.Je kan ook gewoon ouderwets een snel potje Smash spelen tegen elkaar of een tornooi houden met 32 spelers. Wat wel nieuw is, is de Sqaud Strike, waar je een team samenstelt en daarmee vecht tegen een ander team. Je gebruikt elk character uit je team tot er geen meer overblijft.

Eenmaal je iedereen hebt vrijgespeeld, kan het feest beginnen!

Even genoeg van al het geweld? Dan kan je in de Vault naar muziek gaan luisteren. Met een bibliotheek van meer dan 700 liedjes van verschillende franchises heb je eigenlijk alles wat je je maar kan wensen als Nintendo fan. Je kan ook replays bekijken van gevechten die je hebt opgenomen of sleutelen aan je eigen Mii Fighters, met de gewonnen outfits gedurende je speeltijd. Is het allemaal wat te moeilijk, dan kan je de tips hier ook nog raadplegen en even de training mode induiken om zo je skills wat te trainen.

Met voldoende training zal je vaak genoeg de overwinning behalen

Ik kan nog wel uren doorgaan over Super Smash Bros. Ultimate. En eerlijk, ze hebben niet overdreven met de titel, dit is echt wel de ultieme versie van Smash. Maar ik wil ook niet teveel spoilen natuurlijk. Dit is een game die je gewoonweg zelf moet ontdekken en je laten verrassen en verbazen. Ik ben uiteraard ook niet helemaal objectief door mijn verleden. Ik heb in mijn jeugd uren en uren gestoken in Super Smash Bros. Melee. Eigenlijk bijna elk weekend stonden ik en mijn beste vriend vroeg op om onze skills te verbeteren. Ganondorf is altijd mijn favoriete personage geweest, en is dat nu uiteraard ook alweer. Hoewel ik er toch enkele nieuwe bij heb gekregen, waaronder Marth, Cloud en Wolf. Deze game is een gigantisch feest met zoveel liefde voor zoveel verschillende franchises, dat je niet anders dan blij kan zijn wanneer je door alle modi heen speelt. Online ben ik momenteel nog niet gaan spelen, maar dat is iets wat ik toch op de planning heb staan. Dus wie weet tref je mij binnenkort wel online aan, en kunnen we eens een gezellige ouderwetse Smash partij spelen!

Lukt het jou ook om Classic mode uit te spelen op de moeilijkste graad?

• Everyone is here!
  • World of Light brengt de story mode terug