Super Dragon Ball Heroes – World Mission

Kevin
Super Dragon Ball Heroes – World Mission
Super Dragon Ball Heroes – World Mission

Jawel hoor, de nieuwe Dragon Ball game is uitgekomen. Deze franchise heeft, voor velen, al lang geen geheimen meer en doet enorm zijn best om te blijven scoren bij zowel oude als nieuwe fans. Van remakes van oudere films tot nieuwe films en series maar ook de occasionele games. En hoewel Dragonball een echte sci-fi, actie fighting franchise is durven de mensen bij Bandai wel eens de randjes van de mogelijkheden te testen. Zo kun je al een hele waslijst van game genres overlopen waar de DB-games zich aan hebben gewaagd. Ook in het laatste spel van de franchise is er gekozen voor iets anders dan de standaard fighting game en daarom presenteer ik jullie het nieuwste experiment van Bandai Namco Games: Super Dragon Ball Heroes – World Mission.

Dragonball en alles wat erna komt.

Voor degene die een opfrissing willen of helemaal niks kennen van Dragon Ball even een woordje uitleg. Als ik spreek over DB heb ik het eigenlijk over een handvol series en meerdere films. Deze liggen allemaal zowat in elkaars verlengde en vormen samen de levensloop van Goku en zijn vrienden. Goku is een Saiyan, een alien die volledig op een mens lijkt buiten dat hij in het begin van de franchise een staart had. Saiyans hebben vaardigheden die gewone mensen niet hebben. Zo kan hij zichzelf transformeren naar verschillende sterkere versies van zichzelf, genaamd Super Saiyan, en wordt hij minder snel oud als gewone mensen. Goku zijn passie en ambitie is vechten. In de wereld van DB trainen personages zichzelf zodat ze zwaartekracht kunnen overwinnen, hun energie kunnen materialiseren en gebruiken voor aanvallen, verdediging en nog veel meer. Goku heeft zowat al zijn vrienden ontmoet door met ze in strijd te gaan en aan elkaar gehecht te raken. Hij streeft er continue naar om te groeien, verdere vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe, steeds sterkere, tegenstanders te ontmoeten en te overwinnen. We leren Goku kennen als jonge gast die avonturen beleefd en op zoek gaat naar de legendarische Dragon Balls. Als je alle 7 van deze ballen vindt, samenbrengt en de juiste spreuk opzegt verschijnt de eeuwige draak en mag je een wens doen. Doorheen alle delen van de franchise heen evolueert dit element wel wat maar blijft in kern hetzelfde. Dit lijkt me ook wel logisch en zelfs nodig aangezien ze in de titel van de gehele franchise zitten…

Een nieuw hoofdstuk

De setting en het verhaal van de SDBH game past slechts gedeeltelijk in de samenvatting van hier boven. Het gaat eigenlijk over een alternatieve wereld waar gewone mensen leven. De mensen kennen DB echter wel qua verhaal en van een super populair kaartspel dat er wordt gespeeld genaamd ‘Super Dragon Ball Heroes’. In deze setting leren we jou kennen. Een ambitieuze, nieuwsgierige jonge kerel met liefde voor de franchise maar zonder ervaring met het kaartspel. Al houdt dat je niet tegen om je in te schrijven voor een toernooi. Je kiest je eerste kaarten, je avatar met zijn basisvaardigheden en gaat aan de slag. Eenmaal je wat basisuitleg hebt ontvangen win je je eerste matchen. Langs de zijlijn wordt je opgemerkt door een gemaskerde speler die een verborgen talent en kracht in je ziet. Na een oefenmatch en een korte kennismaking komen jullie samen voor een probleem te staan. Buiten op straat is één van de oude vijanden uit de DB-wereld tot leven gekomen en hij zaait paniek en chaos. Door middel van je kaarten versla je de vijand en keert de rust terug. Geen beter moment dus om te horen dat een duistere superkracht de dimensies overhoop gooit en jij, met je talent en verborgen kracht, in staat bent om tot in de DB-dimensie te reizen om deze storingen recht te zetten. Als grote fan van alle personages en gebeurtenissen hoor je bijna enkel dat je de kans krijgt om je grote idolen te moeten en je stapt gretig op het avontuur af.

Het kaartspel met toeters en bellen

Zoals ik dus al zei speelt dit verhaal zich eigenlijk af in 2 dimensies. Als je in de DB-wereld bent verander je in je eigen avatar-personage. Deze heb je in het begin van het spel kunnen kiezen uit verschillende rassen die eigen zijn aan de DB-wereld. In de gewone wereld merk je eigenlijk geen verschil alleen zie je jezelf dan in de cutscenes in plaats van je avatar. Ieder gevecht bereid je voor door 7 kaarten te kiezen die je in dat gevecht zal gebruiken. Aangezien je een kaart hebt van je eigen avatar kan je dus kiezen om zelf deel te nemen aan de gevechten. Niet dat dit iets uitmaakt, je bent evenzeer een gewoon personage op het bord. Tijdens deze voorbereiding kan je ook kiezen om je kaarten te beïnvloeden door items op ze te gebruiken, ze te koppelen met uitrusting of een nieuwe aanval en nog veel meer. Je kaarten wekken dan de afgebeelde personages tot leven om de strijd aan te gaan op het speelveld. Iedere kaart heeft trouwens ook nog vaardigheden die gelinkt zijn aan bepaalde momenten of situaties in ieder gevecht. Dit gaat van support, superaanvallen, transformaties, invloeden op speelveld en, ook hier, nog veel meer. Vlak voor het gevecht begint kies je als laatste nog de aanwezigheid van een ondersteunende robot. Deze schiet je te hulp of beïnvloed je tegenpartij. Vanaf hier wordt het ingewikkeld aangezien er erg veel kan en zal gebeuren. Ieder gevecht bestaat eigenlijk uit 3 fasen die zich herhalen tot iemand verslagen is. Je hebt de voorbereiding, de aanvalsfase van de eerste speler en de aanvalsfase van de tweede.

Eenmaal het gevecht begint kom je dus in de cyclus van 3 fasen terecht. Voordat je overgaat naar de aanvallen krijg je de kans om je spelers een plaats te geven op het veld. Al je personages hebben een focusmeter en door ze te gebruiken op het veld zal deze leeg lopen. Afhankelijk van waar je ze plaatst bepaal je hoeveel er uit deze meter zal verdwijnen maar ook hoeveel aanvalskracht je groep ermee zal inwinnen. Je kan er ook voor kiezen om ze op de achterste rij te zetten waardoor ze even niet deelnemen aan de volgende aanvalsfase maar hun focusmeter terug bijvullen. Dit is wel van groot belang want als hun focusmeter leeg is kunnen ze niets bijdragen aan de aanvalskracht van je groep. De hoeveelheid aanvalskracht dat je team opbouwt in die ronde bepaald trouwens wie als eerste zijn aanvalsfase beleefd. Ook bouw je per 3000 aanvalskracht een blokje Hero Energy op. Deze zal dienen voor het activeren van onder andere je Special Attack. In deze ronde zal het spel je ook aanwijzen of er abilities zijn die je kan activeren. Nadat je alles en iedereen een plaats hebt gegeven, gekozen welke abilities je activeert (of juist niet) kun je kiezen om verder te gaan. Dit kan ook automatisch gebeuren als je er te lang over doet en je timer leeg raakt.

Eindelijk kom je in een aanvalsfase. Zoals ik al zei beïnvloed de opgebouwde aanvalskracht welke speler als eerste zal aanvallen. Uiteraard zal de tegenstander op dat moment beginnen te verdedigen. Het camerastandpunt wisselt nu van topview naar action view. Afhankelijk van hun verdeling over het veld komen de de personages in beweging. Er begint een korte animatie waarin de spelers op de vuist gaan en er aan weerszijde een meter, genaamd de charge impact, begint te lopen. Dit is je moment om het gevecht te beïnvloeden en te kijken of de aanval doorbreekt of de verdediging stand houdt. Wie zijn meter laat stoppen op het hoogste punt zal victorie kraaien en ziet hoe zijn actie succesvol blijkt. Is dat de aanvallende partij wordt de gevechtsanimatie verder gezet en uitgebreid, was het de verdedigende partij dan blijft deze de aanvallen blokken. Mocht de aanvallende partij door de verdediging heen breken en een superaanval of relevante ability klaar hebben staan zal deze op dat moment worden uitgevoerd. Als er nog spelers van de aanvallende partij nog niet hebben aangevallen krijgen zij nu hun kans en start er een nieuwe animatie. Of de aanval nu door de verdediging heen breekt of niet, de verdedigende partij verliest HP. Uiteraard wordt de match beslist wanneer een speler zonder HP komt te zitten. Mocht dit niet voorvallen in deze fase worden de rollen eerst omgedraaid en wordt de aanvaller de verdediger en omgekeerd. Hebben hierna nog steeds beide partijen HP over keren we terug naar de voorbereidingsfase en gaan we nog een ronde verder.

Voor iedereen die dit al een hele boterham vindt, ik knik hier ook gretig ‘ja’ op. Eigenlijk heb ik met mijn hele omslachtige uitleg slechts 1 ronde van een match omschreven en dan moet je onthouden dat ik nog factoren heb weggelaten om het overzichtelijk te houden. Het spel bedoelt het allemaal goed maar eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Als je je sterkste personages verzamelt, voorziet van een item of 2 en ze vanaf het begin samenzet op de voorste rij kun je zowat alle matchen in het verhaal winnen. Deze kennis word je heel snel duidelijk in het spel waardoor de gameplay een gigantische herhaling wordt en het verhaal je hoe langer hoe minder zal boeien. Al de extra’s en toeters en bellen, zoals de abilities en overdreven hoeveelheid aan extra’s, zorgen door alle lichtflitsen, slogans en opzwepende japanse commentaar voor een waar ‘casinogevoel’ en onderbreken de gameplay zo vaak dat de vlotheid van het spel volledig om zeep is. Eenmaal wat deftige kaarten in je bezit is de uitdaging van het spel er ook nog eens vanaf en draaf je gewoon door het verhaallijn op zoek naar die ene situatie waar je de nood voelt om een andere kaart in je team te steken. Pas na het verkrijgen en testen van de game werd me duidelijk gemaakt dat dit spel al langer in Japan bestaat als arcadegame. Om deze versie te spelen moest je de kaarten echt bezitten en op een soort touch-screen leggen. Dit verklaart volgens mij het ‘casinogevoel’ wel een beetje aangezien ik me kan inbeelden dat zo’n arcadeversie de aandacht moet trekken.

Nog meer toeters en bellen!

Ja het blijft maar komen. Voor en tijdens zowat ieder gevecht gebeurt wel wat. Ofwel verschijnt er opeens een extra personage dat beïnvloed hoeveel slaagkansen je hebt en belooft je te belonen als je aan zekere voorwaarden voldoet. Ofwel zweeft er opeens een super Dragon Ball boven het vechtveld en moet je zorgen dat je deze aan jouw kant hebt tegen het einde van het gevecht, ofwel nog andere dingen. Bovendien heeft ieder gevecht een ‘ultra completion condition’. Dit komt er eigenlijk op neer dat je, door aan bepaalde voorwaarden te voldoen, extra beloond zal worden of nog extra gevechten kan vrij spelen. De extras komen trouwens niet enkel tijdens de gevechten. Om vooruit te gaan in het verhaal moet je een pad bewandelen dat regelmatig opsplitst en je kan kiezen om af te dwalen van het hoofdverhaal. Meer dan regelmatig stop je halverwege 2 punten om opeens een minigame te doen of de melding te krijgen dat je, zonder reden, een extra item kan kiezen uit 3 capsules. Persoonlijk vond ik het op bepaald moment wat veel worden en zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik won zo regelmatig items dat ik, zeker in het begin, moeite had met te onthouden en te leren wat ik nu juist in mijn bezit had en hoe ik het kon gebruiken. Bovendien voelde ik niet vaak plezier of voldoening bij zo’n items aangezien ze echt in overvloed werden aangereikt.

Als je een strategisch kaartspel opstart ga je er vanuit dat je een strategie wilt bedenken, opbouwen en perfectioneren. Bij deze game had ik al snel het idee dat de kaarten, hoe cool en uitgebreid ze ook zijn, meer bijzaak waren en een verrassend kleine rol spelen in dit spel. Natuurlijk staan ze centraal in de zin dat je ze wel degelijk moet hebben eer je ze kan gebruiken maar de uitvoering en het gebruik van de kaarten is eenmalig. Zodra je ze hebt kies je deze in het begin van je gevecht en al de rest is zo beïnvloed door meters, minigames, factoren, abilities en noem maar op, dat je vergeet dat het gevecht begon op basis van een kaart.

Uitgebreid tot en met

Ik heb de indruk dat ik kan blijven vertellen over dit spel. De gevechten en alles wat erbij komt kijken is een hele brok en dan moet je weten dat er nog veel meer bij het spel komt kijken. Ik had nog niet verteld hoe je bij ieder gevecht eigenlijk als avatar sterker wordt en je abilities en levels omhoog ziet gaan. Ook groeit je band met al de personages die je hebt gebruikt en speel je vaak nieuwe aanvallen en vaardigheden vrij. Daarbij heb je ook nog veel extra opties in het spel. Je hebt zo bijvoorbeeld de mogelijkheid om deel te nemen in het ‘hero stadium’. Dit is eigenlijk een kaarttoernooi in de echte wereld waar je extra items en geld kunt winnen. Dan kun je je eigen kaarten ook nog beginnen te maken. Bij het winnen van gevechten krijg je vaak onderdelen die je kan gebruiken op kaarten. Hiermee bouw je dan je eigen unieke kaarten in zowel lay-out als vaardigheden. Bovendien kan je bij deze game het zowel lokaal als online opnemen tegen andere spelers. Voor de online opties heb je wel een Nintendo Switch online membership voor nodig.

Conclusie

Deze game was een verrassend dikke boterham om aan te leren en te spelen. Ik heb hier zo duidelijk mogelijk proberen te maken hoe uitgebreid en moeilijk dit spel ineen zit maar wil hier niemand door ontmoedigen. Wie houdt van dit soort japanse arcadegame zal zeker zijn plezier beleven. Dragon Ball zal voor mij, en veel andere fans, echter een actie-volle, overpowered superhelden franchise blijven. Hoewel dat deze elementen terug te vinden zijn in deze game ontbreekt de typische DB-snelheid en ononderbroken actie. Ik heb er trouwens ook moeite mee om het spel te bestempelen als een strategische card game aangezien dit in de praktijk helemaal niet zo aanvoelt. Laten we gewoon zeggen dat deze game wel zijn troeven heeft en sommige spelers zal entertainen maar alvast niet de gamers die op zoek zijn naar een goede card game of typische Dragon Ball actie.

Good

  • kleurrijk
  • veel kaarten te verzamelen
  • eenmaal een team gemaakt is alles herhaling vanaf dan

Bad

  • veel te omslachtig
  • niet echt een card game of een DB-game
  • casino-gevoel
6.7

Aardig

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password