Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Al jarenlang ben ik een gigantische fan van Final Fantasy, eigenlijk al sinds Final Fantasy VII op de PS1. Ofja, om heel eerlijk te zijn al sinds (Final Fantasy USA) Mystic Quest op de SNES, wat eigenlijk een spin-off game was voor het westen omdat er gedacht werd dat de nieuwe games uit de main reeks te moeilijk zou zijn. Iets wat voor velen ondertussen nog steeds wat vervelend ligt, maar zelf vond ik het als jonge knaap juist een ideale instap-RPG en eigenlijk een vrij goede ervaring. Ok, ik ben wat aan het afdwalen merk ik, maar waar ik toe wou komen is dat Square Enix wel geregeld interessante spin-off games maakt in de Final Fantasy reeks die soms wel wat afwijken van de gekende formule. Ook nieuwere delen zoals Final Fantasy XV of de Remake van VII lieten het turn-based al gedeeltelijk los om een meer actieve speelstijl te ondersteunen. Vandaag hebben we het echter over Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin, een action adventure game die meer weg heeft van games zoals Devil May Cry en minder als… welja, traditionele Final Fantasy games dus. Of deze spin-off even stevig staat als anderen in de reeks, dat zullen we snel achterhalen.

Final Fantasy Origin

Wat voor velen misschien niet onmiddellijk duidelijk is, is dat deze game een soort van prequel is voor de eerste Final Fantasy game waar de Warriors of Light het tegen Chaos moeten opnemen om de wereld te redden van een zekere ondergang. Net zoals in die game doet hier in het koninkrijk van Cornelia ook al de legende de ronde van de vier Warriors of Light die Chaos zullen stoppen. Deze vier zullen het licht van de kristallen weer sterker doen stralen om zo de elementale krachten weer aan te wakkeren. We volgen Jack, Jed en Ash op hun quest om Chaos te verslaan. Ieder van hun heeft een zwart kristal in zijn bezit, en al snel vinden ze Neon die eveneens haar eigen zwart kristal heeft. Zijn dit de Warriors of Light uit de profetie?

Ik wil het verhaal niet te veel spoilen want voor mij was dit toch wel een drijvende factor om tot de credits te geraken. Niet omdat de gameplay tegenstak, integendeel, maar wel omdat ik benieuwd was hoe het verhaal zou aansluiten bij de originele Final Fantasy. Eerlijk gezegd was ik met momenten even de draad kwijt in het verhaal en waren er andere momenten dat het echt nergens naartoe leek te gaan. Uiteindelijk was ik wel blij dat ik doorgezet heb, want rond die laatste paar missies werd plots alles duidelijk en sloot het verhaal mooi aan bij de originele game. Ik heb wel nog wat vragen bij enkele zaken, waarvan ik hoop dat ze ooit in een vervolg of DLC beantwoord kunnen worden.

Is this Chaos?

De momenten dat het verhaal me wat in de steek liet, was het de gameplay en vlotte combat die mij bleef aanzetten om door te spelen. Zoals ik in de intro al aanhaalde, speelt deze game meer als een hack ’n slash game. Hierdoor leek de game op de oppervlakte vrij simpel te zijn. Je hebt een knop om te dodgen, eentje om te verdedigen, eentje om aan te vallen, eentje om je special skill te gebruiken die aan je huidige Job gelinked is en eentje om je huidige Job te switchen. Toch zijn er nog enkele andere knoppen die er voor zorgen dat je heel wat combo’s en andere skills met elkaar gaat combineren om zo een erg vloeiende combat te bekomen en een visueel spektakel op het scherm te toveren. Het lijkt trouwens dat ik de gameplay vrij simplistisch voorstel, maar er is echt best wat diepgang die je beter kan ervaren dan er over te lezen, en waar de vele tutorials in de game je een veel beter beeld van kunnen geven. Er is momenteel een demo beschikbaar waar je deze tutorials, onder andere, alvast eens kan proberen.

Het paradepaardje van de combat is wel de “Soul Shield” mechanic, waarbij je kan verdedigen en aanvallen volledig kan absorberen en sommige acties overnemen om te gebruiken tegen je vijanden. Door je Soul Shield te gebruiken bouw je ook je MP meter onderaan je levensbalk op waarmee je skills of magie kan gebruiken. Vijanden hebben ook een “Break” meter onder hun levensbalk, en als deze leeg is kan je een finisher move gebruiken. Hierdoor zal je je maximum MP verhogen gedurende de missie, zolang je niet sterft. Maar het gebruik van je Soul Shield verlaagt ook jouw “Break” meter en wat je zal stunnen als deze leeg is, waardoor je even niets kan doen en weerloos bent. Soms voelde deze mechanic als iets wat zo uit een Souls game zou kunnen komen, deels ook door de naamgeving natuurlijk.

Het zou geen Final Fantasy game zijn als er geen verschillen in speelstijl zou zijn dankzij een systeem zoals het gekende Job systeem uit andere games van de reeks. Ook hier zijn er een massa Jobs die je kan gebruiken, maar je kan er echter twee tegelijk actief hebben. Globale levels zijn er niet voor je characters, toch krijgen ze experience punten tijdens het vechten die je Jobs in level doen stijgen, tot een maximum level van 30 per Job. Elke Job heeft een skill tree waarin je nieuwe combo’s en skills kan vrijspelen, en bij sommige kan je zelfs nieuwe Jobs unlocken!

Elk van deze jobs heeft trouwens een restrictie op de wapens en uitrusting die je character kan equipen, en ze smijten echt enorm veel equipment je richting uit. Zoveel zelfs, dat ik het gevoel had dat ik een Loot-shooter aan het spelen was zoals Destiny 2 of dergelijke. Gelukkig is er een auto-equip knop waardoor je niet te lang in de menu’s moet dolen om de beste uitrusting te hebben. Je zal wel heel vaak in het menu moeten duiken om manueel de auto-equip knop te activeren, iets wat ik in het begin deed nadat ik een paar zaken gevonden had, maar uiteindelijk wachtte ik gewoon tot aan de volgende save-point.

De levels zien er mooi en gedetailleerd uit en hebben een redelijk lineaire setup. Er zijn wel heel wat verschillende zijpaden, maar deze leiden vooral naar groepjes vijanden en heel vaak ook naar schatkisten met… jawel, nog meer random wapens. Het voordeel aan de lineaire levels is wel dat je niet snel je weg kwijt geraakt, wat vooral in de latere grote levels een zegen is.

No time for this

Je kan overbodige equipment laten omzetten in materiaal waarmee je andere equipment kan versterken. Er is geen stadje waar je vrij kan rondlopen om wat te praten of de smidse te bezoeken, maar je kan dit allemaal doen via een menu op de wereldkaart waar je ook je missies kan kiezen. Een spijtige keuze, want ik vind het altijd tof om in games wat rond te hangen in de verschillende steden en dorpen, iets wat in Final Fantasy games toch altijd een vaste waarde is. Een heel grote meerwaarde heb ik tot nu toe ook nog niet gevonden voor het upgraden van wapens, want ik vind letterlijk elke paar minuten weer nieuwe equipment die toch al sterker is dan hetgeen ik op dat moment aan het gebruiken was.

Chaos for everyone

Na ongeveer 18 uren zag ik de credits rollen en verscheen er na de credits de boodschap dat de “Chaos” moeilijkheidsgraad vrij gespeeld was. Hierdoor wordt niet alleen de moeilijkheid verhoogd, maar brengt het ook enkele nieuwe elementen met zich mee. Zo kan je nu speciale equipment vinden, die bekend staan als “Artifacts”, die een affiniteit hebben voor twee verschillende Jobs. Verder kan je ook, door middel van items, de moeilijkheid nog wat opdrijven om zo nog betere equipment te kunnen vinden.

Wat ik trouwens nog niet heb aangehaald, is de online multiplayer mode. Zelf heb ik eerst het spel in mijn eentje doorgespeeld en na het vrijspelen van de Chaos moeilijkheidsgraad ben ik online gegaan om deze mode ook eens te proberen. In deze mode kan je samen missies uitvoeren en het proces is in principe vrij simpel, maar toch wat moeizaam als je meerdere missies met dezelfde groep wil spelen. De speler die een multiplayer room aanmaakt, is de host en wacht op andere spelers om dan de missie te starten. Zoeken kan op enkele factoren en je kan ook een wachtwoord plaatsen. Na afloop van de missie verlaten de gasten de lobby en moet je een nieuwe sessie opzetten door dezelfde stappen te doorlopen, wat dus vrij vervelend wordt na enkele missies.

Als ik je vertel dat ik nog lang na het rollen van de credits aan het spelen was, dan kan je je alvast een beeld vormen over hoe geweldig ik de game vind. Grafisch ziet het spel er, zoals we gewoon zijn van Square Enix games, fantastisch uit en doen de screenshots het eigenlijk spijtig genoeg niet voldoende eer aan. De game speelt enorm vlot en vloeiend, – iets wat dus niet op een statische screenshot vastgelegd kan worden en ook het nemen van screenshots bemoeilijkte -, en heeft een vrij diepgaand combat systeem.

Het spel is trouwens, afhankelijk van je moeilijkheidsgraad, ook geen “walk in the park”. Er waren zelfs momenten dat ik het gevoel had dat ik een iets agressievere versie van een Elden Ring aan het spelen was. Tenslotte biedt het spel ook een zeer boeiend verhaal dat, toch zeker naar het einde toe, een interessante connectie legt met een game die het daglicht zag in 1987! Nog een leuk detail trouwens voor fans van de reeks, er zijn heel wat tracks in de soundtrack die afkomstig zijn uit andere games van de reeks, maar dan in een herwerkte versie. Als je interesse getriggerd is, dan raad ik je zeker aan om de demo eens te proberen.

• Job systeem zorgt voor interessante combat mogelijkheden
  • Grafisch en visueel uitstekend
  • Vlotte en vloeiende gameplay en actie