Starlink: Battle for Atlas

Starlink: Battle for Atlas
Starlink: Battle for Atlas
Release Datum:Genre:, , , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wie van ons heeft geen doos Skylanders thuis staan? Wie kent geen Disney Infinity? Heeft niet iedereen wel eens de game vast gehad van Lego Dimensions? Wie is nog nooit verbaasd geweest rond de hoeveelheid en variatie van amiibo’s? De relatie van toys en games is in de laatste jaren geëvolueerd van losstaande markten naar een, met momenten, samenhangend geheel. De ene versie is, logisch, een groter succes gebleken dan de andere. Ik heb al eens eerder in reviews vermeld dat ik eigenlijk niet graag games vergelijk. Iedere game is zijn eigen product en moet ook zo worden behandelt. Zo dus ook zo nu met Starlink en de bijbehorende piloten, schepen en wapens. Maar is er veel gemeen met al die andere games? Wordt deze game een groot succes? Laat me nu even mijn ervaring delen. We vliegen er in!

via het menu kom je uit op een grote variatie van aanpassingen

The game, the toys

Bij de game krijg je een schip, 2 piloten en 2 wapens. Ik heb gemerkt dat het niet verplicht is om deze te gebruiken. Je kan dus ook gewoon gamen zonder de toys aan te sluiten. Door de game op te starten zonder extra controller en accessoires bezit je je eerste ruimteschip. Dit is zeker niet slecht op zich en biedt, als schip, evenveel mogelijkheden als spelen met de speciale controller. Toch vond ik het een meerwaarde om een schip vast te nemen en te installeren om hem dan op je scherm te zien verschijnen. Wat voor mij, en ongetwijfeld vele anderen, een ongelooflijk pluspunt was, was de aanwezigheid van de Arwing en Starfox voor de Switch versie. Ik wil echter niet te lang stilstaan bij de waarde van deze nostalgie. Ieder maakt hier immers zijn eigen punt van. Objectief gezien kan ik wel zeggen dat de game een goede samenwerking op poten zet met de accessoires. Het extra opzetstuk voor je controller, waar je je piloot en schip op zet, ligt goed in de hand. Bovendien is je schip even mooi afgewerkt op je scherm als de toy is in je handen. Alle accessoires geven een kwalitatief goede indruk en lijken wel geschikt om ook te dienen als speelgoed zonder het spel. De vleugels zijn verwisselbaar met andere sets waardoor je je eigen uniek schip kan maken. Daar bovenop kun je ook meerdere soorten wapens kopen waardoor je ook dat element kan personaliseren. Op vlak van veelzijdigheid en kwaliteit heb je zeker niet te klagen over de toys.

voor de PS4 en XboxOne wijkt de inhoud een klein beetje af.

En dan even spelen

Het verwacht concept is natuurlijk om met een ruimteschip in 3D rond te kunnen vliegen en aan gevechten deel te nemen. Een groot deel van de game speelt zich echter af op de grond van planeten. Ik bedoel dan niet dat je beweeg- of richtveld 2D wordt, maar het beperkt zich wel in vergelijking met de ruimtegevechten. Je kan nog altijd even omhoog ‘springen’, net zoals je vijanden, maar uiteindelijk kom je terug op de grond neer en bestuur je meer een hovercraft dan een ruimteschip. Dit maakt het spel niet noodzakelijk makkelijker maar het beïnvloed wel de variatie en intensiteit van de gevechten. Persoonlijk vind ik dat de gameplay sneller saai en repetitief aanvoelt hierdoor. Gelukkig is er meer te doen dan alleen rond te vliegen en gevechten te winnen. Het is aan jou om op de nieuwe planeten de nieuwe fauna en flora te verkennen. Soms is dit een kwestie van keuze en scan je de nieuwe wezens die je pad kruisen, soms is het een kwestie van moeten omdat het nu eenmaal je missie is. Hoe dan ook draagt het bij aan je doel: het verkennen van de werelden.

nieuwe wezens ‘scan’ je voor ze te leren kennen

En dan kom ik terug op het aanbod aan accessoires en schepen. Deze schepen kan je in de game verbeteren aan de hand van verdiende upgrades. Hierdoor schiet, herlaad, verdedig, genees of vlieg je sneller of beter. Je krijgt ook al snel de uitleg dat ieder wapen en vijand een eigenschap/element heeft. Een wapen dat het ijselement heeft zal weinig of geen effect hebben op een vijand met hetzelfde element. Op zich niets revolutionair aan maar wel een reden om toch te kijken welke wapens je eventueel bijkoopt. Je merkt al snel dat wapens kunnen samenwerken naar een krachtige combinatie-aanval. Door eerst je vijand te bevriezen en hem daarna te raken met een vurige aanval voer je bijvoorbeeld al zo’n combinatie uit. Deze strategie zal zeker een belangrijke rol spelen in het verder verloop van het spel aangezien vijanden al snel voor serieuze uitdagingen zullen zorgen.

in de ruimte is plaats genoeg

Sci-fi op mijn scherm

Ik heb al gepraat over de ruimteschepen en vreemde planeten vol onbekende fauna en flora. Voor wie het nu nog niet duidelijk is: dit is een sci-fi-game. Ik wil niet teveel kwijt over het spel aangezien het spel dit beter doet dan mijn pogingen. Wel wil ik benadrukken dat de game zijn uiterste best doet om je betrokken te houden bij het verhaal. Het spel laat je kennismaken met een grote variatie aan extra personages. Op zich ontbreekt het hier soms wel een beetje aan animatie van deze personages. Meestal maak je kennis met personages door nieuwe vestigingen of locaties te ontdekken op de planeten. Zodra je dan contact maakt verschijnt een gezicht langs het gebouw en start een dialoog. Op zich niks mis mee maar het is ook maar alleen dat.

missies genoeg in deze game

De game heeft me vanaf de eerste speelminuut eigenlijk verrast met zijn sfeer en spelplezier. De afwerking is voor zowel beeld als toys erg mooi en kleurrijk. Op de planeten lopen de gevechten iets minder gevarieerd dan in de ruimte. Door de variatie van deze 2 mogelijkheden komt dit nog tot een mooi geheel. Op de Switch is de aanwezigheid van Starfox en zijn Arwing een toffe extra. De game speelt heel vlot en de variatie in wapens en schepen voelen effectief aan als een meerwaarde en niet zozeer een gestimuleerde koopplicht. De upgrades die je kan uitvoeren op je wapens en schepen zijn ook gevarieerd en maken wel degelijk een verschil. Ik kan alleen maar aanmerken op de game dat het verhaal je wat snel vooruit wil trekken waardoor je minder geneigd bent om de planeten te verkennen. Hierdoor investeer je niet genoeg in het zoeken naar upgrades en andere extras die de planeten te bieden hebben.

gevechten in de ruimte hebben iets meer variatie

• kleurrijke game
  • variatie in wapens duidelijk merkbaar