Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order

Laten we meteen beginnen met even heel eerlijk te zijn. Toen Star Wars Jedi: Fallen Order werd aangekondigd stonden de meeste er enorm sceptisch tegenover. Je was zeker niet alleen, EA heeft niet per sé de beste naam als het op Star Wars games aankomt. Al bij al ben ik enorm blij dat ik deze game een kans heb gegeven. Vanaf het begin was ik meteen al aangenaam verrast hoe vlot deze game speelt en er zijn GEEN microtransacties! Hooray!

In a galaxy far far away

Het verhaal van Star Wars Jedi: Fallen Order speelt zich vlak na de feiten af van de originele trilogie van de films. Kortom, everything went to shit en de Jedi Order is volledig uitgeroeid. Zelf speel je met Cal Kestis, je leert hem kennen als een scrapper die alle nuttige onderdelen van de verwoestte Star Destroyers en andere ruimteschepen. Samen met je collega, en goede vriend, krijg je de opdracht om een gevaarlijke klim te doen om waardevolle onderdelen te gaan ‘scrappen’. Eens boven gekomen vliegt er een schip over waardoor de boel begint in te storten. Terwijl je collega zijn leven ziet voorbij flitsen, kan jij hem nog net redden door de Force te gebruiken. Niet per sé een verrassing voor ons maar wel voor de collega van Cal. Ze besluiten dit onder hen te houden en nemen de trein om weer huiswaarts te keren. Iets verderop wordt deze trein tegengehouden door The Empire onder leiding van de Inquisitor, Second Sister. Zij zijn op zoek naar iemand die de Force bezit om hem uit te schakelen. Een Inquisitor is dan ook iemand dat de gehele galaxy afschuimt om iedere potentiële Jedi uit te schakelen. Cal weet nipt te ontsnappen door de hulp van Cere en Greez. Zij helpen je aan boord van de Mantis, Greez zijn schip. Cere vertelt dat ze eerder ook een Jedi was maar dat ze zich heeft afgesloten van de Force. Waarom dat zo is ga ik niet spoilen, daar kan je best de game zelf voor spelen. Cere en Greez zijn op een missie om de Jedi Order te herstellen en ze kunnen Cal zijn hulp hier goed gebruiken. Nu, begint het avontuur dan ook echt! Verder ga ik het dan ook niet spoilen.

Having a lightsaber, doesn’t make you a Jedi

Eerst wil ik eigenlijk vertellen hoe hard ik werd omver geblazen door de grafische aspecten van deze game. De werelden waarin je je bevindt zijn echt adembenemend en geven je meteen zin om alles tot in de kleinste hoek te gaan verkennen. Het enige waar ik minder door was overtuigd zijn de gezichten van de personages, die hadden net iets beter gekund voor een game van dit kaliber. Zelf heb ik de game gespeeld op een PS4 Pro en dit speelde enorm vlot. Enkel waren er af en toe wel wat haperingen. Gelukkig gebeurde dit nooit tijdens gevechten en was het eerder wanneer een nieuw gebied moest inladen. Verder blijft de game ook trouw aan alle typische Star Wars aspecten. De geluiden, sfeer, muziek en zelfs de schermovergangen zijn in de klassieke Star Wars stijl en daar was ik enorm blij om.

Zoals ik eerder ook zei, was ik eerder sceptisch over deze game na de aankondiging. Het was namelijk best al lang geleden dat we nog eens een goede Star Wars game hebben gekregen. Wel, dit is er eindelijk weer zo eentje! Dit is makkelijk één van de meest gesofisticeerde Star Wars games die ik ooit al gespeeld heb. En ook één van de beste! De game zit vol met actie, puzzels, plot twists en gewoonweg goede third person actie. Je zal vaak vergelijkingen horen met Uncharted en daar moet ik ook mee in volgen. Het klimmen, terwijl er vanalles begint in te storten, is in mijn ogen écht wel Uncharted grondgebied. Stoorde me dit tijdens het spelen? Absoluut niet. Integendeel, Uncharted is een heel goede game dus waarom geen ideeën hergebruiken hier en daar? Wat Uncharted dan weer niet heeft zijn lightsabers en de Force. Daar kun je nu eenmaal niet tegenop.

You’re our only hope

Eens Cal is losgelaten op zijn missie om de Jedi Order te herstellen, heb je een heel beperkt arsenaal aan lightsaber en Force moves. Cal heeft over de jaren zijn verbinding met de Force wat laten verwaarlozen en zal deze doorheen zijn missie deze band weer versterken. Zo leer je de Force Pull en Push en kan je objecten en vijanden vertragen. Niet echt een uitgebreide lijst maar elke skill kun je upgraden door te mediteren. De fans van Dark Souls gaan deze methode wel herkennen. Op elke planeet heb je een reeks plaatsen waar je kan mediteren. Hier kun je upgrades kopen met de skill points die je hebt verzameld. Deze skill points verdien je simpelweg door vijanden te verslaan en Force Echos te lezen. Als je tussen twee meditatie punten neergaat, ben je deze punten kwijt en moet je deze weer gaan halen bij de vijand die je heeft verslagen. Verder kun je op deze meditatie punten ook nog rusten. Dit herstelt je leven, Force en stim cannisters. Dit kost je wel dat alle vijanden op deze planeet weer zullen respawnen. Het is dus geen beslissing die je neemt zonder er even over na te denken of het wel de moeite waard is.

Als je denkt dat je door te button mashen doorheen deze game zult raken, ben je stevig mis helaas. Ook hier moet ik weer even Dark Souls vernoemen. Elke vijand heeft een manier om makkelijker te verslaan en moet je dus over je moves gaan nadenken voordat ze uit te voeren. Zo kun je een normale Stormtrooper makkelijk neerhalen door simpelweg zijn kogel terug naar hem te weerkaatsen door op tijd te blokken. Telkens als je een nieuwe vijand hebt weten te verslaan, kan je trouwe droid BD-1 deze scannen. Dit zal dan in je tactical guide verschijnen en daar kom je te weten hoe je dit soort vijand in de toekomst sneller kan verslaan. Het is echt de moeite waard om dit telkens even te lezen, dit gaat je playthrough een pak makkelijker maken. Cal en BD-1 zijn ook een leuk duo om bezig te zien, ze vertrouwen elkaar blindelings en helpen elkaar uit de nood wanneer het nodig is. BD-1 kan je bijvoorbeeld ook tips geven bij puzzels waar je even over moet nadenken. De puzzels in deze game zijn ook een leuke meerwaarde. Ze zijn niet té moeilijk waardoor je niet meteen vast zit en meestal zijn ze op te lossen door je Force krachten op de juiste manier te gebruiken. Soms moest ik toch eens goed op mijn houten kop kloppen om de oplossing te vinden, maar ik kan met trots zeggen dat ik elke puzzel helemaal zelf heb opgelost! Allee ja, met de hulp van BD-1 dan.

They used to tap into the Dark side

Lootboxes, microtransacties, pay to win. Nee, het is allemaal niet aanwezig in deze game. En maar goed ook. Games zoals Star Wars Battlefront 1 en 2 hebben best wat bakken kritiek over zich heen gekregen omdat bijna alles gewoon te koop was in de game. Hier hebben ze hun lesje wel geleerd en is deze singleplayer Star Wars game volledig vrij van al deze perikelen. Er zijn wel customization opties voor een paar dingen in de game. Zo kan je Cal zijn poncho, BD-1 en de Mantis een andere look geven. Dit is wel puur cosmetisch en kan je willekeurig vinden op de planeten die je verkent. Het leukste van de hele customization is het aanpassen van je eigen lightsaber. Je kan je hele hilt en de kleur volledig aanpassen zoals je dit zelf wilt. Ook dit is puur cosmetisch en gaat je gameplay niet verbeteren. Beter worden, ga je helaas zelf moeten doen.

Verder in de game kan je ook je lightsaber en BD-1 upgraden. Dit zorgt er ook voor dat je de game nog tactischer kan gaan spelen. Zo kan BD-1 bijvoorbeeld andere droids hacken om voor jou te vechten of simpelweg deuren openen die eerder gesloten waren. En wat voor mij misschien één van de beste momenten was van de game was het moment dat je van enkele lightsaber een dubbele lightsaber kon maken! Ik denk dat zelfs de Star Wars geek in mezelf even een zacht gilletje slaakte. Deze dubbele lightsaber is handig voor grote groepen van makkelijkere vijanden en de enkele lightsaber voor de grote jongens neer te halen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan je speelstijl. Zelf kreeg de dubbele lightsaber mijn voorkeur in de meeste situaties.

Star Wars Jedi: Fallen Order is dé Star Wars game die de fans verdienen. Een geweldige singleplayer game die een donker verhaal vertelt en trouw blijft aan de Star Wars saga. Grafisch enorm prachtige omgevingen die je elke steen willen doen omdraaien. Alleen de gezichten van de personages vind ik persoonlijk wat minder, de voice acting daarentegen is wel dik in orde. De gameplay mag dan iets weg hebben van Uncharted en Dark Souls, maar de Star Wars elementen maken dit voor mij helemaal goed. Ik heb me zelden zo aan mijn scherm gekluisterd gezeten bij een Star Wars game de afgelopen jaren. De gameplay met je lightsaber en Force powers spelen heel soepel en doen je denken dat je zelf een echte Jedi bent (was het maar waar)! Ondanks de haperingen hier en daar was dit nooit storend en bleef de game vlot spelen. Ben je nog wat misnoegd door de vorige Star Wars games van deze generatie? Niet getreurd, ze hebben het dik en dubbel goedgemaakt!

• Mooie grafische omgeving
  • Eén van de meest gesofisticeerde Star Wars games van de afgelopen jaren
  • Speelt heel vlot