Star Trek Prodigy: Supernova

Star Trek Prodigy: Supernova
Star Trek Prodigy: Supernova
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Star Trek is een serie die ondertussen al heel erg lang mee gaat. Van de eerste Star Trek reeks die startte in 1966 tot de serie “Picard” die enkele jaren geleden van start ging met nog enkele animatie reeksen, heeft de serie een enorm groot universum weten op te bouwen. Er zijn ook al heel wat Star Trek games verschenen die vaak los stonden van de reeks, maar wel de personages en alle lore die de serie rijk is wisten te gebruiken. De game die we vandaag gaan bekijken is echter wel sterk gebaseerd op de gelijknamige animatie reeks, Star Trek Prodigy.

The clock is ticking

De game volgt losjes het eerste seizoen (er is op dit moment nog maar 1 seizoen te bekijken met een tweede in productie), dus je mist eigenlijk niets als je de reeks niet gezien zou hebben. Verder is er ook totaal geen voorkennis nodig van het Star Trek universum om in dit spel te kunnen volgen, maar het helpt wel om bepaalde referenties en grapjes te snappen. Het verhaal start wanneer de Protostar, het ruimteschip dat centraal staat in deze serie zoals de iconische Enterprise en Voyager dat zijn in andere series, vreemde signalen oppikt van een stervende ster. Een supernova, zoals de titel al voorspelde, dreigt om verschillende planeten te vernietigen. Onze crew wil ontsnappen, maar moeten genoodzaakt een noodlanding maken op een van de planeten en raken enkele leden kwijt tijdens de crash. Het is aan Dal R’El en Gwyndala om hun vrienden en schip te redden in een race tegen de klok!

Beam me up, Scotty

De visuele stijl ligt uiteraard in dezelfde lijn als de serie, zoals dit meestal wel het geval is bij dit type games dat gebaseerd is op cartoons. Alle personages zijn herkenbaar, wat grotendeels te danken is aan de voice actors die de serie ook inspreken. De soundtrack draagt dan weer minder bij aan het geheel, met voornamelijk rustige achtergrondmuziek die letterlijk durft op te gaan in de achtergrond. De game speelt voornamelijk vanuit een top-down of isometrisch kijkpunt met een vaste camera, waardoor je altijd een goed overzicht hebt in de relatief lineaire levels.

Two are better than one

Met 12 lineaire levels, verdeeld over 3 planeten, zul je al vrij snel de credits zien verschijnen. Gelukkig zijn er, ondanks de lineaire opbouw van de levels, heel wat zijsprongen en gebieden die je kan gaan onderzoeken om een deel collectebles te vinden waarvoor je beloond wordt met upgrades en andere beloningen. Dit draagt bij aan de herspeelbaarheid van de levels, wat de speelduur een boost geeft, en geeft je een extra duwtje in de rug om de levels wat meer te onderzoeken in plaats van recht naar het einde te lopen. Deze levels speel je overigens met Dal R’El en Gwyndala, alleen of met een tweede speler in lokale couch co-op multiplayer. Wanneer je alleen speelt kan je tussen de twee personages wisselen met een druk op de cirkel knop.

Dit wisselen, of het samen spelen, is noodzakelijk om door de vele puzzels en gevechten te raken die de levels in jouw weg leggen. Het merendeel van je tijd zal je puzzels moeten oplossen waarbij elk van de twee personages hun unieke wapens of skills moeten gebruiken om voorbij bepaalde obstakels te raken. Teamwork is een must voor puzzels waar één van de twee een hendel moet omlaag houden om een deur open te houden waardoor het andere personage door kan lopen om iets te halen.

Set phasers to stun

Geregeld zul je ook moeten vechten tegen, voornamelijk dezelfde steeds terugkerende, vijanden in een afgesloten gebied. Veel diepgang zit er niet in de gevechten, je kan aanvallen met je wapens of je phaser en aanvallen ontwijken. Althans, in het begin zijn dat je enige opties. Later, wanneer je je crew members hebt weten te bevrijden, kan je deze als support characters oproepen tijdens gevechten. In de levels zul je ook kristallen vinden die je op de Protostar kan gebruiken om upgrades mee te kopen. Er zijn ook per personage enkele nieuwe wapens die je gaandeweg vrij speelt en waartussen je op elk moment kan wisselen. Helaas helpen deze zaken niet om de gevechten minder saai en repetitief te maken.

Conclusie

Star Trek Prodigy: Supernova is een spel dat vooral gericht is op jongere spelers. Ondanks de vrij repetitieve en gemakkelijke combat weet de game, dankzij zijn vele puzzels, toch een leuk tussendoortje te zijn. De game voelde voor mij een heel pak toffer aan van zodra ik samen met een tweede speler kon spelen. En of je nu een fan bent van Star Trek of niet, dit is een avontuur dat iedereen snel kan oppikken en zonder veel moeite zich mee kan amuseren!

Good

  • Dezelfde voice actors als de serie
  • Puzzels zijn, vooral met twee spelers, best leuk

Bad

  • Repetitieve combat
7

Goed

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password