Star Ocean: The Last Hope 4k & full HD remaster

Jimmy Verwimp

Star Ocean: The Last Hope is het vierde deel uit de Star Ocean-reeks. Deze game verscheen voor het eerst in 2009 op Xbox 360. Nu acht jaar later komt Star Ocean: The Last Hope ook naar Playstation 4 en pc.  Wij mochten deze game op de pc onder handen nemen. In deze review zal je dan ook kunnen ontdekken hoe goed deze game de tand des tijds heeft doorstaan.

Star Ocean: The Last Hope speelt zich af in S.D. 0010 (2096) na Wereld oorlog 3, die uitgebroken was in 2064. De mensheid heeft een groot deel van de Aarde verwoest door het gebruik van massavernietigingswapens, en is bijgevolg op zoek naar nieuwe planeten om te kunnen bevolken. Het is dan ook de taak van onze protagonist: Edge Maverick , om samen met zijn team de ruimte te verkennen en te zoeken naar bewoonbare planeten die als vervanging kunnen dienen voor de Aarde.

Star Ocean: The Last Hope is een action RPG ontwikkeld door tri-Ace. Dit betekend dan ook dat de gevechten in real-time plaatsvinden. Het gevechtssysteem speelt dan ook zoals je zou verwachten van een game uit dit genre. Je neemt ten alle tijden dan ook de besturing over één enkel personage, waarbij de AI de andere drie personages zal besturen.  Je kan wanneer je maar wil tijdens een gevecht van speelbaar personage wisselen. Natuurlijk kan je ook meer dan enkel wat met je wapens te rammen. Zo beschikt elk personage over een Rush meter, wanneer je rush activeert zullen vijanden geen knock back kunnen veroorzaken op je personage. Daarnaast zal je personage sneller zijn en meer critical hits uitvoeren tot de rush balk weer leeg is.

Naast gewone en speciale aanvallen kunnen je personages ook aanvallen ontwijken. Doe je dit op het juiste moment, dan zal je een blindside uitvoeren. Wanneer je erin slaagt om een blindside uit te voeren zal je personage zich achter de vijand positioneren, waarna deze tijdelijk meer schade zal ontvangen, en kan je indrukwekkende combo’s uitvoeren, of toch tot deze vijand zich weer weet om te draaien. Deze optie voegt dan ook een zeer belangrijk strategisch element toe aan de gevechten. Hierdoor worden deze natuurlijk alleen maar leuker, aangezien je hierdoor best wel strategisch te werk kan gaan.

Het is trouwens ook niet zo dat de personages die de AI bestuurd zomaar wat doen. Ook hierover heb jij de controle. Je kan namelijk in de menu’s tactieken instellen voor deze personages. Zo kan je ervoor opteren om ze freestyle te laten vechten, waarna ze zelf zullen beslissen welke aanvallen ze doen en hoeveel MP ze gebruiken. bespaar je liever op je MP, dan kan je er ook voor kiezen om je AI personages enkel te laten vechten zonder de aanvallen te gebruiken die MP consumeren.

Het gevechtssysteem beschikt trouwens over nog een andere belangrijke gameplay mechanic, namelijk het “Battle Enhancement Attribute Type” (BEAT). Dit systeem laat je zelf de manier van vechten van je personages kiezen. Hiermee kan je bepalen of een personage eerder offensief, defensief speelt, of zich vooral focust op blindsides. Wanneer je bepaalde rollen vaak gebruikt zullen deze stijgen in rank, waarna deze hogere stat upgrades zullen bieden, en je na verloop van tijd ook meer geavanceerdere rollen kan unlocken  met de Action Upgrades. Hoewel de gevechten in het begin van de game vrij simpel en grindy aanvoelen, zal dit in de loop van de game veranderen naarmate je steeds meer mogelijkheden unlocked. Geef dus zeker niet te snel op want het gevechtssysteem wordt na verloop van tijd best verslavend.

Gelukkig is het gevechtssysteem best verslavend, want het verhaal zelf is niet zo erg indrukwekkend. De game beschikt nu eenmaal niet over de meest interessante personages, en om eerlijk te zijn, zijn deze eigenlijk net te jong om geloofwaardig over te komen. Want welke idioot geeft tieners en jonge twintigers de verantwoordelijkheid om een nieuwe planeet te vinden voor de mensheid? Goed, dit betekend natuurlijk niet dat het verhaal nooit vermakelijk is, maar het is zeker geen hoogstaand verhaal van shakespeariaans niveau. En dat hoeft natuurlijk ook niet, zolang de gameplay maar leuk is, en dat is deze zeker en vast. Een ander probleem zijn de tergend slechte Engelstalige voice actors. Gelukkig heeft Square Enix net zoals in de International Version op Playstation 3, de originele Japanse stemmen toegevoegd. Deze zijn gelukkig veel beter dan de Engelstalige stemmen.

Aangezien we het hier over een remaster hebben van een reeds bestaande game, zullen we ook even ingaan op het technische aspect van deze game, en over de uitgevoerde upgrades. De resolutie is alvast geüpgraded, want je kan de game op een full HD en 4K resolutie spelen. De game beschikt ook over verbeterde beeldkwaliteit, betere shaduws en high resolution textures. Al is dit laatste vooral merkbaar bij de personages. De omgevingen zijn niet altijd even mooi weergegeven, hier zijn de upgrades dan ook erg miniem. Verder zijn er zowel op PC als playstation 4 meerdere grafische opties mogelijk. Zo kan je zelf de kwaliteit van de schaduwen kiezen, en heb je de mogelijkheid om depth of field en camera blur aan of uit te zetten. verder kan je ook kiezen tussen low resolution en high resolution textures, en dit zowel op pc als ps4.

Wij speelden de pc versie, dus we kunnen onmogelijk oordelen over hoe de game op Playstation 4 draait. Maar op pc loopt deze game als een trein. nergens heb ik enige problemen of framedrops ondervonden tijdens het spelen van deze game. Ook heb ik geen enkele crash of vastloper meegemaakt. Dus wat mij betreft gaat het hier om één van de betere pc ports. Wij speelden de game op een pc die beschikt over de volgende specificaties:  i5-4670K cpu @ 3.40Ghz met 16GB RAM en een Geforce gtx 1070 gpu. Aangesloten op een 4K tv.

Hoewel het hier ondertussen om een best wel oude game gaat, heeft deze de tand des tijds best goed doorstaan. Al zijn er wel enkele verouderde elementen aanwezig. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te saven wanneer je maar wil. De game werkt net als vroeger met vaste save locaties. En deze locaties staan soms net wat te ver uit elkaar, waardoor je af en toe best lang moet spelen voor je weer kan saven. Het is dan ook ene gemis dat er geen mogelijkheid is om te saven wanneer je maar wil. Persoonlijk vind ik dan ook dat deze optie in de remaster had bijgevoegd moeten worden. Niet iedereen heeft tenslotte evenveel tijd om een game te spelen. Verder beschikt de game ook over een zeer vervelende camera, net zoals in de originele release. Ook dit had men best wel even kunnen verbeteren. Ook ontbreekt de mogelijkheid om de soms best lange cutscenes te pauzeren.

Dan rest ons natuurlijk nog een belangrijke vraag. Is Star Ocean: The Last Hope 4k & full HD remaster het aanschaffen waard? Hierbij heb ik een beetje een dubbel gevoel. Als je de game nog nooit hebt gespeeld kan ik je deze absoluut aanraden, want deze game blijft een zeer vermakelijke rpg. Als je nog over de originele uitgave op Xbox 360 of Playstation 3 beschikt zie ik in alle eerlijkheid niet zoveel reden om deze remaster aan te schaffen. Goed, de game ziet er natuurlijk wel wat beter uit vanwege de hogere resolutie en high resolution textures. Maar de verbeteringen zijn zeker niet wereldschokkend. Ook voegt deze remaster niets nieuws toe, waardoor je infeite gewoon weer dezelfde game koopt met alleen enkele grafische verbeteringen. Natuurlijk kan dit nog steeds een reden zijn om deze game opnieuw aan te schaffen, maar persoonlijk vind ik de Xbox 360 versie er nog goed genoeg uitzien.

Star Ocean: The Last Hope is anno 2017 nog steeds een zeer vermakelijke rpg. Ondanks het minder interessant verhaal zit het gelukkig nog steeds goed op gameplay vlak. De game heeft de tand des tijds goed doorstaand, al moet je wel rekening houden met het verouderde save systeem. Ik kan deze game dan ook aanraden als je deze nooit eerder gespeeld hebt. Ben je echter nog in het bezit van de originele game? Dan zie ik jammer genoeg niet veel reden om deze game opnieuw aan te schaffen. Want buiten een grafische upgrade is er niets nieuws toegevoegd.

• Originele Japanse stemmen beschikbaar
  • Gevechtssysteem
  • Veel grafische opties
  • 4K resolutie beschikbaar

• Slechte Engelstalige voice acting
  • Verouderd save systeem
7

Jimmy Verwimp

Verjim is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Hoofdredacteur van Gamebrain.