Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Jimmy Verwimp
Star Ocean: Integrity and Faithlessness
Star Ocean: Integrity and Faithlessness
Release Datum:Genre:, Ontwikkelaar:Uitgever:

De eerste Star Ocean game maakte in 1996 zijn debuut op de Super Nintendo. Star Ocean was meteen ook de eerste game van ontwikkelaar tri-Ace. Zeven jaar na de vorige game, en twintig jaar na de eerste game uit deze reeks komt tri-Ace met Star Ocean: Integrity and Faithlessness. 

Star Ocean: Integrity and Faithlessness (Star Ocean 5) speelt zich af tussen Star Ocean: The Second Story en Star Ocean: Till the End of Time. Het is ondertussen al enkele eeuwen geleden sinds de mensheid de Aarde heeft heeft verlaten op zoek naar nieuwe bewoonbare planeten. Het verhaal volgt protagonist Fidel Camuze en zijn beste vriendin Miki Sauvester. Star Ocean 5 speelt zich af op de planeet Faykreed, een middeleeuwse wereld waar er momenteel een oorlog aan de gang is tussen enkele verschillende landen van deze planeet. Fidel en Miki raken dan ook snel betrokken bij deze oorlog. Gaandeweg in het verhaal ontmoeten onze helden het mysterieuze meisje, Rilia.  Ze redden haar uit de klauwen van de hoogtechnologische organisatie “Kronos”die op hun planeet zijn geland. Al snel blijkt dat Kronos verantwoordelijk is voor de oorlog die aan de gang is op Faykreed, en dat Kronos achter Relia aan zit vanwege de speciale krachten die het jonge meisje bezit. Hierdoor besluiten Fidel en Miki om het meisje te beschermen, samen met de hulp van de groep mensen die ze doorheen hun avontuur ontmoeten.

Hoewel het verhaal in eerste instantie zeer interessant en grootschalig overkomt veranderd dit al meteen na de eerste plot twist. Deze zorgt ervoor dat het verhaal erg voorspelbaar verloopt en met momenten zelfs saai en eentonig wordt.  Zo moet je doorheen het verhaal Relia zien te beschermen, maar ondanks die bescherming slaagt Kronos tijdens het verhaal er meerdere keren in om Relia opnieuw te ontvoeren, waarna Fidel en vrienden haar voor de zoveelste keer moeten zien te redden. Hierdoor voelt het aan alsof je nooit enige progressie maakt in het verhaal, aangezien je Relia net iets te vaak opnieuw moet gaan zoeken. Ik ga verder niet al te veel over het verhaal vertellen om spoilers te vermijden, maar het verhaal draait vooral om deze situatie.

Het verhaal word grotendeels gepresenteerd door conversaties tussen de personages, en wordt bij de gameplay geïntegreerd,  en niet met cutscenes zoals we gewent zijn uit de vorige Star Ocean games en andere rpg’s. Helaas zorgt dit ervoor dat belangrijke en emotionele momenten niet altijd goed uit de verf komen. Je kan tijdens de conversaties de camera verplaatsen en gewoonweg verder rondwandelen met je personage. Hierdoor zie je dan ook amper de expressies op de gezichten van de personages, want meestal staat het achterhoofd van Fidel in de weg om de scene goed te bekijken, waardoor de conversaties dan ook vaak hun impact missen. De ontwikkelaar beweert dit zo gedaan te hebben om gameplay en verhaal naadloos aan elkaar aan te laten sluiten, maar in mijn ogen is dit goedkoop en lui gamedesign. het idee erachter klinkt goed, maar in de praktijk is het een ondermaatse manier om het verhaal te vertellen. Geef mij dan maar de ouderwetse cutscenes.

Deze naadloze aanpak heeft gelukkig ook voordelen. Wanneer er een gevecht begint zul je nooit naar een laadscherm moeten staren, en word je ook niet in een arena neergezet zoals dat in de meeste rpg’s wel het geval is. Een gevecht begint dan ook meteen, en gewoonweg op de wereld map. Deze aanpak is dan ook een geweldige vernieuwing en komt de gameplay alleen maar ten goede, ik hoop dan ook dat andere ontwikkelaars dit voorbeeld zullen volgen. Althans op vlak van gameplay dan, en niet voor het verhaal natuurlijk.

Star Ocean 5 is een actie rpg, dit wil zeggen dat de gevechten zich real time afspelen, en niet dus niet turn-based. Het gevechtssysteem doet nog het meeste denken aan de Tales of -reeks, hetzij dan wel in versimpelde vorm. Het gevechtssysteem is gebaseerd op het Steen, papier, schaar systeem, snelle zwakke aanvallen verhinderen de tragere sterke aanvallen, en de sterke aanvallen breken door de personages hun defence. Elk personage beschikt over twee slots voor short range en twee slots voor long range aanvallen. Je kan zelf kiezen welke aanvallen jij op de slots zet. Wanneer jij dat personage vervolgens bestuurd kan je gebruik maken van deze aanvallen, echter het probleem hierbij is dat je bij personages die geen magie kunnen, hun andere aanvallen niet kan gebruiken. Bij mages kan je via het actie menu nog spells selecteren, maar het is niet mogelijk om gewone aanvallen aan te duiden, waardoor de andere personages die jij bestuurd beperkt zijn tot deze vier aanvallen die jij hebt equipped.

Wanneer je zelf een personage niet bestuurd neemt de AI de controle van het personage over. Tijdens het spel unlock je meerdere rollen die je aan je personages kunt geven. Deze rollen zijn eigenlijk settings voor de AI, je kan hiermee bepalen hoe ze vechten en welke acties ze zullen ondernemen. Zo kun jij bijvoorbeeld aan Miki meerdere healing rollen geven, waardoor ze sneller zal healen, of sneller party leden weer tot leven zal wekken wanneer deze neergaan. Dit systeem werkt zeer goed, waardoor elk personage steeds zal doen wat jij voor ogen hebt, althans toch als jij de juiste rollen hebt unlocked en hebt ingesteld. Naast rollen voor healing, heb je natuurlijk ook enkele roles voor aanvallen. Ook deze bepalen de tactieken die je party leden zullen gebruiken. Sommige rollen zorgen ervoor dat een personage meer zal verdedigen, of juist meer schade zal doen naar bepaalde wezens. Andere zorgen er dan weer voor dat een personage over meer HP of MP beschikt.

Nieuw in Star Ocean 5 is dat je hele party aan de gevechten zal deelnemen. Niet enkel drie of vier personages vechten mee, maar alle zeven party leden zullen meedoen aan de gevechten. Dit voelt meteen net iets realistischer aan door het feit dat er niet enkele personages aan de zijlijn staan mee te kijken, want je wilt tenslotte toch dat elk capabel personage mee vecht. Het kan hierdoor echter wel iets te hectisch worden, zeker wanneer er meerdere grote aanvallen tegelijkertijd worden uitgevoerd, hierdoor zal het meermaals voorvallen dat het gevecht niet meer overzichtelijk is. Grote aanvallen zien er geweldig uit, maar kunnen je wel het overzicht ontnemen. Hoewel het geweldig is om zulke grote gevechten te beleven, is het vaak niet handig door deze beperkingen. Ook het feit dat de camera niet altijd even goed wil meewerken zorgt ervoor dat er vaak weinig overzicht is. Op zich levert de camera goed werk, deze word altijd gepositioneerd zodat jij een goed overzicht hebt op het gevecht. Maar zodra meerdere personages een grootschalige aanval uitvoeren is het bijna onmogelijk om een goede positie te vinden voor de camera, aangezien deze zich steeds weer verplaatst in een poging zoveel mogelijk van het gevecht te tonen.

Tijdens een gevecht is het mogelijk om te wisselen van personage dat je zelf bestuurd. Zo is het mogelijk om iedereen behalve Relia, zelf te besturen. je zal dus vrij snel een personage vinden waarvoor je zelf een voorkeur hebt. Je kan dus natuurlijk ook gewoonweg veranderen van personage naargelang de situatie tijdens een gevecht. Hoewel de gevechten real time verlopen kan je een gevecht toch pauzeren door het actie menu te openen. In dit menu kan je acties kiezen voor alle personages. Zo kan jij kiezen om iemand te laten aanvallen met een spell of om iemand een item te laten gebruiken. Het is hier ook mogelijk om de rollen die je hebt ingesteld aan te passen, en om te veranderen van equipment.

De meerderheid van de gevechten zijn vrij simpel, waardoor de game soms net iets te gemakkelijk is. Hierdoor vlieg je nogal vrij snel door het verhaal door. Met uitzondering van enkele boss fights, waar die boss toch even mijn ass had gekickt, hoef je meestal niet al te tactisch te werk gaan tijdens de gevechten. Jammer want het is net leuk om tactisch te werk te moeten gaan tijdens een gevecht. Daarnaast zijn er net iets te vaak grootschalige gevechten waarin je één van je party leden moet beschermen, omdat deze bezig is met een andere actie. Hoewel deze gevechten zorgen dat je toch tactisch te werk moet gaan, zijn deze vrij frustrerend aangezien zowat alle vijanden rechtstreeks naar dat personage lopen om deze te doden. Hierdoor kan het voorvallen dat na enkele seconden “Game Over” op je scherm te lezen staat, omdat je amper de kans krijgt dat personage te verdedigen of te healen. Gelukkig kan je van personages wisselen tijdens een gevecht, waardoor je met je mages crowd control spells kunt gebruiken. Tenminste als je deze al geleerd hebt. In Star Ocean 5 leer je nieuwe aanvallen niet door te levelen, maar door boeken te vinden waarmee je deze kunt leren. Sommige boeken kunnen gebruikt worden door meerdere personages, waardoor jij moet kiezen wie de aanval van dat boek leert. Gelukkig kan je wel alle boeken meerdere keren tegen komen zodat iedereen alle aanvallen wel kan leren. Daarnaast kan je een dubbel boek ook gebruiken om een aanval te upgraden.

Audiovisueel is de game met momenten erg indrukwekkend. Star Ocean 5 is een port van de Playstation 3 versie die enkel in Japan verschijnt. De personages waarmee je speelt zien er erg goed uit, en zijn goed geanimeerd. De npc’s die je in de wereld tegenkomt zien er helaas niet zo gedetailleerd uit en zijn minder goed afgewerkt. hetzelfde geld voor de omgevingen. Sommige gebieden zien er prachtig uit met erg mooie textures, terwijl andere gebieden dan weer veel minder mooi zijn afgewerkt, waardoor je merkt dat deze game oorspronkelijk is ontwikkeld als een Playstation 3 game. De muziek en geluidseffecten van deze game zijn goed, hier valt niets op aan te merken. Ook de engelse stemmen zijn goed verzorgt door goede stem acteurs. Indien je wenst kan je ook de originele Japanse stemmen selecteren, hiervoor verdient de ontwikkelaar dan ook een pluim. Let er echter wel op dat je de gesproken taal enkel kan selecteren wanneer je een nieuwe game start, en deze dan ook later niet meer kan veranderen.

Hoewel de stemmen goed verzorgt zijn, zijn er soms toch problemen met de conversaties, zo gebeurd het dat wanneer je naar een ander gebied gaat de conversatie die bezig was niet verder zal gaan, waardoor jij een deel van het gesprek zal missen. Hierdoor is het mogelijk om belangrijke details van het verhaal mis te lopen, en dit is dan ook absoluut onaanvaardbaar. Een ander probleem is het save-systeem. Er is geen auto-save aanwezig in deze game en de save punten staan soms vrij ver van elkaar. Zo kan het soms voorvallen dat je na een boss fight niet meteen een save punt tegenkomt, dus moest je erin slagen te sterven voor je een save punt bereikt, dan zal je die boss fight dan ook opnieuw moeten doen. Zo is het ook af en toe vanwege het verhaal onmogelijk om te saven, waardoor je het zelfde probleem hebt zoals ik net heb beschreven.

Wat ik ook erg vreemd vind is dat ondanks het hier om een Star Ocean game gaat, je geen andere planeten zult bezoeken. terwijl dit net altijd een belangrijke feature was van de Star Ocean reeks. Zo zal de gehele game zich op dezelfde planeet afspelen, met af en toe een segment op een ruimteschip. Verder is de gamewereld ook erg klein. Zo zijn er niet erg veel gebieden te ontdekken en zijn er maar een vijftal kleine steden te bezoeken. Deze kleine werekd zorgt er dan ook voor dat ja enorm vaak zal moeten back tracken, en dus ook alle gebieden vaak opnieuw zult moeten doorlopen.

Conclusie:

Star Ocean: Integrity and Faithlessness is helaas niet de geweldige rpg geworden waarop fans hadden gehoopt. Begrijp me echter niet verkeerd, ikzelf heb enorm genoten van deze game. Fans van het genre zullen zeker plezier beleven aan deze game. Maar dat veranderd het feit niet dat de game aanvoelt alsof de ontwikkelaar een veel te klein budget heeft gekregen. Het feit dat er amper cutscenes te vinden zijn, en het verhaal voornamelijk uit de doeken word gedaan door middel van conversaties bevestigd dit gevoel alleen maar. Ondanks dat de game best een leuk verhaal verteld, is het verhaal geen hoogvlieger met  erg voorspelbare momenten. Hoewel het gevechtssysteem goed werkt, en de gevechten leuk zijn is het toch net iets te simpel waardoor de game net iets te gemakkelijk is. Verder is het ook vreemd dat je in een Star Ocean game geen andere planeten bezoekt. Een gemiste kans!

Good

  • Aangename personages
  • Leuke Combat

Bad

  • Verouderd save systeem
  • Kort en lineair verhaal
  • Veel backtracking
  • Weinig gebieden om te verkennen
6

Aardig

Jimmy Verwimp
Verjim is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Hoofdredacteur van Gamebrain.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password