Star Ocean: First Departure R

Nolan
Star Ocean: First Departure R
Star Ocean: First Departure R

Wie herinnert er zich nog het jaar 1996? Ik zie mezelf nog als vijfjarige jongen die, door buttonmashing, doorheen pokémon blue ploeterde op de gameboy. Veel te jong voor een echte console moest ik jammer genoeg nog enkele jaren wachten, niet wetende welke games ik op dat moment allemaal misliep. Eén van de games die toen uitkwamen was Star Ocean op de Snes, ofja eigenlijk de Super Famicom. Het spel was in Azië een groot succes, maar kwam nooit tot bij ons. Toch niet totdat het in 2007 een remake en Europese uitvoering kreeg op de PSP onder de naam Star Ocean: First Departure. Nog eens 12 jaar later, anno 2019, krijgt de game nog eens een remake, deze keer op de PS4, met als titel, Star Ocean: First Departure R. Of deze game de tand des tijds heeft doorstaan, lezen jullie hieronder.

It’s like an ocean full of stars

Waarom ik in de intro zoveel over tijd praat? Simpel, omdat het spel over tijdreizen gaat. Het verhaal begint in een vredig middeleeuws-achtig dorpje genaamd ‘Kratus’. Hier maken we kennis met ‘Roddick’, die samen met zijn twee vrienden ‘Millie’ en ‘Dorne’ de lokale buurtwacht spelen. Op een dag krijgen ze te horen dat het naburig dorpje ‘Coule’ getroffen is door een mysterieuze ziekte. Iedereen in het dorp is hierdoor in steen verandert. Gelukkig leren ze ook over de kruiden die misschien als remedie kunnen dienen. Deze haal je niet gewoon in het bos maar kun je enkel vinden op de top van een berg. Natuurlijk beginnen Roddick, Millie en Dorne aan een queeste om de inwoners van Coule te redden. Al snel bereiken ze de berg en eenmaal aan de top, komen ze oog in oog te staan met twee personen. Het mysterieus koppel zegt dat ze van een planeet vele lichtjaren ver komen. Bovendien weten ze ook dat de kruiden er niet voor zorgen dat de inwoners van Coule zullen genezen. Roddick en zijn vrienden besluiten daarom om met de twee vreemdelingen in hun ruimteschip mee te gaan. Op het schip kom je al snel achter de waarheid rond de verstening. Zo’n 300 jaar geleden begon iemand aan een wapen en dat is nu duidelijk afgewerkt en in gebruik genomen. Tijd dus voor Roddick om via een portaal terug in de tijd te keren, de vijand te verslaan en zo zijn planeet te redden. Kan iedereen nog volgen? Goed, want dit was nog maar de intro van een spel vol plottwisten en personages met een eigen verhaal.

So many skills

Star Ocean staat bij JRPG-fans vooral bekend om zijn Battle systeem. Deze was niet zoals de meeste games van zijn tijd, waar alle personages op één plaats blijven staan en ieder om beurt aanvallen. Net zoals in games uit de “Tales of” reeks loopt elk personage vrij rond in plaats van een statige groep die mooi in formatie blijft staan zoals we dit kennen uit de oudere Final Fantasy games. Dit brengt veel opties met zich mee. Zo kunnen personages met deze acties aanvallen blokken en ontwijken, of proberen hun positie in hun voordeel te gebruiken en vijanden in de rug aan te vallen. Natuurlijk gebruik je eerst een ander personage om de vijand aan het afleiden is. De mogelijkheden tijdens gevechten zijn hierdoor een stuk uitgebreider dan gelijkaardige games uit dezelfde periode. Dit wilt natuurlijk ook zeggen dat je vijanden deze opties kunnen gebruiken en je meer uitdaging in je spel zult vinden. Persoonlijk had ik het in het begin best moeilijk met dit een systeem. Het was me wat veel en voelde chaotisch en oncontroleerbaar aan. Eens ik het een beetje onder de knie begon te krijgen, zag ik er het plezier wel van in en kreeg ik de situaties meer en meer naar mijn hand gezet.

Net zoals in elke andere RPG, krijg je na elk gevecht Experience Points en geld, FOL genaamd in dit spel. XP zorgt ervoor dat je stijgt in level en door te stijgen in level speel je Skill Points vrij. Deze SP kan je investeren in de vele Skill shops die zijn verspreid over de wereld. Het klinkt allemaal heel simpel, en dat is het eigenlijk ook wel, maar is daarom nog niet vanzelfsprekend en gemakkelijk. Dit merkte ik onmiddellijk toen ik mijn eerste Skill shop tegen kwam en een paar sets had gekocht. Je kan immers al snel verloren lopen tussen de skills en merken dat je je SP verkeerd hebt geïnvesteerd. Elke set bevat namelijk een vijftal Skills die je kan laten groeien in level. Dit levelen doe je eveneens met je SP. Koop je in de eerste winkel de 4 beschikbare sets, heb je dus al 20 Skills. De grote keuze en variatie is enerzijds wel leuk en geeft een enorm gevoel van vrijheid. Anderzijds bezorgde het me een enorm chaotisch gevoel. Bij mijn eerste playthrough liep ik wat hard van stapel en had ik opeens een personage dat heel goed kon koken en vijanden ontwijken. Zijn skill set was zo uiteenlopend dat hij eigenlijk nutteloos bleek. Opletten dus in wat je voor welk personage investeert.

So how does this work?

Wie de skill tree onder de knie krijgt en zijn personage goed kan ontwikkelen, komt terecht in een prachtig verhaal vol avontuur. De cutscenes geven een enorme 90’s vibe af, maar zijn daarom niet minder leuk om naar te kijken. Kwalitatief gezien zijn ze hierdoor misschien geen hoogvliegers, maar ze dragen zeker bij aan de sfeer en setting. Het is nu eenmaal geen nieuwe game en moet dus ook niet als zodanig bekeken worden. Hetzelfde geld voor de voice-overs in het spel. Deze zijn aangenaam om naar te luisteren en zijn een meerwaarde voor het spel. Bovendien is het ook altijd fijn als je hierdoor meer opties krijgt. Zo kan de speler zelf kiezen in welke taal hij de game ervaart. Je kan kiezen tussen Engels, de Japanse stemmen van 2008, of nieuwe Japanse stemmen, speciaal ingevoerd voor deze remake. Ik heb alle drie eens uitgetest en kan zelf geen favoriet kiezen. Natuurlijk is dit puur persoonlijk en is het aan iedereen om voor zichzelf te beslissen. Over voice-acting gesproken. Ken je die games en series waarin iedereen zijn eigen aanval benoemt en die naam continue uitroept tijdens het uitvoeren ervan? Wel, dit is zo een game. De eerste 10 keer was het leuk om te horen. De volgende 100 al iets minder en tegen de tijd dat ik deze review aan het schrijven was, had ik mijn tv al zodanig zacht gezet dat ik ze niet meer hoorde. Ook dit is natuurlijk grotendeels persoonlijk. Ik ken echter niet veel gamers die dit anders gaan ervaren.

Qua sfeer en setting zit het bij Star Ocean helemaal goed. Zit je ergens waar de sfeer gemoedelijk en aangenaam is, ga je vooral fellere kleuren tegenkomen en vrolijke muziek. Ben je daarentegen een tombe of dergelijke aan het verkennen zullen de kleuren een pak donkerder zijn en de muziek een stuk intenser. Erg logisch en vanzelfsprekend eigenlijk, maar de uitwerking is opvallend en gedetailleerd genoeg om te vermelden. In deze remake is trouwens, buiten het visuele aspect, nog een nieuwigheid ingewerkt. Nu kun je kiezen om sneller te lopen. Ook dit is niet bepaald een grote vernieuwende factor te noemen, maar best wel handig aangezien fast travel niet aanwezig is in dit spel. Je moet dus altijd de hele afstanden aflopen en dan is zo’n vlotte pas wel aangenaam om de sleur tegen te gaan. Naar het schijnt hebben ze ook de moeilijkheidsgraad wat aangepast. Aangezien ik de vorige versie niet heb gespeeld, kan ik hier jammer genoeg niets over vertellen.

En dan nog de troef der troeven voor een game: de replaywaarde. Star Ocean bevat namelijk zoveel speelbare personages dat je ze nooit allemaal in één playthrough kunt vinden. Het is immers zo dat je, door het kiezen van het één personage, een ander niet meer zult tegenkomen in die playthrough. Daarbovenop heeft elk personage een eigen diep en uitgewerkt verhaal dat hij met zich meebrengt, wat bijdraagt aan de setting en ervaring die je zelf beïnvloed en kiest. Dit allemaal zorgt ervoor dat Star Ocean een spel is dat je met heel veel plezier een tweede of zelfs een derde keer wilt herstarten.

Desondanks dat het verhaal hier en daar zeker ingewikkeld kan worden, is het mits de nodige aandacht zeker de moeite waard. De graphics zien er nog steeds ouderwets en pixelachtig uit, maar door de opfrissing ziet het spel er strak en afgewerkt uit. Dit draagt dus alleen maar bij aan de charmes van het spel. Als ik eerlijk mag zijn, was ik ook grotendeels om deze reden eerder sceptisch over het spel en wist ik niet zeker of dit wel iets voor mij ging zijn. Deze stijl en vormgeving was ik niet gewend en ik had effectief schrik dat ik het heel snel beu zou worden. Toen ik eenmaal het spel opstartte en mij door de eerste levels heen ploeterde, begon ik meer en meer verkocht te raken aan de charmes van het spel. Ze zeggen wel eens “Never Judge a book by its cover”. Deze keer kan het woord “book” vervangen worden door game, want in mijn ogen is dit een pareltje.

• Grote Herspeelbaarheid
  • Goed verhaal
  • Leuke Voice-overs