Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy
Spyro Reignited Trilogy
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is al heel wat jaren geleden, maar het kleine paarse draakje is nooit uit mijn gedachten verdwenen. En ik bedoel dan niet de vreemde keuze die ze genomen hebben met Skylanders, maar de originele Spyro. De eerste drie games blijven nog steeds de beste uit heel de reeks, en dat heeft Activision toch gelukkig ingezien. Het heeft waarschijnlijk ook wel wat te maken met de N.Sane trilogy van Crash Bandicoot, maar ik ben wel enorm blij dat Spyro dezelfde liefde en behandeling heeft gekregen. Ofja, dat hoop ik tenminste… Laten we het snel samen ontdekken in deze review!

Spyro is back!

Spyro is back!

Enter the Dragon Realms

Aangezien de drie games opnieuw opgebouwd zijn, zal je weinig verschil merken in het grafische aspect. Ik kan hier heel kort over zijn, maar ik ga je toch de lange versie geven. De graphics zien er gewoon ongelofelijk goed uit! En ik bedoel dan niet enkel dat ze gewoonweg prachtig zijn. Spyro heeft er nog nooit zo goed uit gezien, de omgevingen zijn kleurrijk en levendig en alles ziet er gewoon afgewerkt uit. Of ik tevreden ben met alle redesigns van de characters, dat is weer iets anders. Er kon nu meer detail en vorm gegeven worden, waardoor veel characters er anders uitzien. In de meeste gevallen is dat geen probleem, maar af en toe vond ik er bepaalde minder charmant als vroeger. Dit is natuurlijk puur subjectief, en een beetje gevoed door nostalgie natuurlijk.

Sommige redesigns zien er echt heel vet uit!

Over nostalgie gesproken, de soundtrack is een mooie moderne versie van de muziek uit de originele games. Jazeker, Stewart Copeland’s (drummer van The Police) herkenbare stukken zijn nog steeds aanwezig, maar klinken voller dankzij het toevoegen aan instrumenten waar nodig. Je kan, indien gewenst, ook de muziek omzetten naar het origineel. Iets wat ik verschillende keren gedaan heb om enkel op te merken hoe gelijkend alles blijft. Mijn keuze ging uiteindelijk toch uit naar de herwerkte muziek, gewoon omdat het net dat beetje meer had.

Als laatste puntje hebben we de controls nog. Spyro heeft zich nog nooit zo vlotjes laten besturen als in deze trilogie. De basis besturing van Spyro blijft grotendeels onveranderd over de drie games heen. Ook al is hij een draak, vliegen is niet iets wat hij zomaar kan doen. Hij kan echter wel zweven met zijn vleugels en, vanaf de tweede game, zelfs nog wat bij flapperen om op het einde van zijn vlucht nog een beetje extra hoogte te krijgen. Daarnaast beschikt Spyro over twee standaard aanvallen. De eerste is typerend voor draken, en dat is namelijk het spuwen van vuur. Ver en lang kan Spyro zijn vuur niet laten gelden, maar het volstaat om bijna alle vijanden te roosteren. Opgelet voor vijanden met pantser, want zij kunnen de hitte met gemak verdragen. Voor zulke vervelende vijanden kan Spyro gelukkig nog gebruik maken van zijn sprint aanval. Met hoorns naar voren en hoge snelheid ramt Spyro alle vijanden aan de kant. Nuja, bijna alle vijanden. De enige die zich niet uit het veld laten slagen hiermee zijn de grotere vijanden, maar dan kan je Spyro zijn vurige adem uiteraard bovenhalen.

Vijanden met schilden weerstaan Spyro's vuur met gemak.

Vijanden met schilden weerstaan Spyro’s vuur met gemak.

All that’s shiny

Draken zijn verzot op geld en diamanten, iets wat je zowat in elke legende of sage kan lezen van deze magische wezens. En dat vertaalt zich hier ook in de diamanten die je in elk spel kan verzamelen. Deze zijn een van de verschillende collectable zaken in de Spyro trilogie. In de eerste game hebben deze diamanten geen extra functie, ze tellen enkel mee om je percentage omhoog te krikken. Vanaf deel 2 zijn deze diamanten nodig om bepaalde power-ups te kopen, maar meer hierover later. Het is moeilijk te omschrijven hoe leuk het is om in elk level de diamanten te zoeken, om ze naar je toe te zien komen en na het level in je totaal te zien verdwijnen. Echter kan het wel eens moeilijk worden om de laatste paar te vinden, gezien ze zo verspreid liggen over de levels. Gelukkig biedt Sparx daar de redding. Wie is Sparx nu weer?

Extreme Spyro Skateboarding!

Extreme Spyro Skateboarding!

Sparx is de libelle (geef toe, dragonfly klinkt toch cooler en toepasselijker) die Spyro vergezelt op zijn avonturen. Zijn primaire functie is het aangeven van Spyro’s levenspunten. Elke keer Spyro schade neemt, zal Sparx veranderen van kleur en uiteindelijk verdwijnen. Als Sparx verdwenen is, is de volgende schade dodelijk voor Spyro. Gelukkig kan je Sparx terugkrijgen, en gezonder krijgen, door verschillende wezentjes om te leggen en Sparx de vlinders te laten opeten die verschijnen. Meestal zijn dit de iconische schapen, maar de wezens variëren afhankelijk van de levels waar je je in bevindt. Zo zal je bvb. pinguïns hebben in een ijswereld. Sparx zijn secundaire functie is het oppikken van diamanten die in je buurt liggen. Helaas werkt deze functie niet altijd naar behoren, en gebeurt het wel vaker dat er diamanten achterblijven waarvan ik zeker was dat Sparx ze had moeten opnemen. Maar gelukkig heeft Sparx nog een derde functie, en dat is als kompaswijzer dienen richting de dichtstbijzijnde diamant. Hoe doe je dit? Druk gewoon de linker stick in, en Sparx zal je de richting aangeven die je moet volgen.

En om alles mooi en overzichtelijk te houden, krijg je in elke game ook een gids om je progressie op te volgen. Per level wordt bijgehouden hoeveel diamanten en andere collectables je hebt weten te vergaren. Als bonus mag je je verwachten aan bonus artwork en zelfs bonus levels. Zoek je toch nog wat extra uitdaging? Elke game heeft ook nog een lijstje met skill points klaar voor je. Zo, ik denk dat dit zo een beetje alles was wat gedeeld is over de 3 games. Tijd om een beetje meer in-depth te gaan op verhaal en afwijkende of vernieuwende elementen op de formule die we zonet hebben beschreven.

Deze schattige wezentjes helpen Sparx op volle kracht te blijven.

Spyro the Dragon

De game waar het allemaal mee begonnen is zoveel jaar geleden. Alles is rustig in Artisans, een van de thuiswerelden van de draken. Tijdens een interview met enkele oudere draken wordt de draak gestoken met een zekere Gnasty Gnorc. Wie hij is, of waarom ze veilig waren van hem wordt ons niet verteld, maar door hem zo te vernederen op televisie ontsteekt hij in een razernij en verandert alle draken in steen. Of toch bijna allemaal, want Spyro blijft gespaard en neemt de taak op zich om alle draken te redden en Gnasty Gnorc een toontje lager te doen zingen.

Lukt het jou om alle draken te redden?

Lukt het jou om alle draken te redden?

Het belangrijkste wat je dus moet doen in de levels, is de draken bevrijden uit hun benarde situatie. Dit doe je door simpelweg een stenen draak aan te raken. Er zijn ook enkele ongure types aan de haal gegaan met een dozijn draken eieren, en ze zullen je maar al te graag uitlachen alvorens weg te sprinten van je. Sprint hen dus achteraan en leg het vuur aan de schenen om de eieren terug te veroveren! Je speelt in 6 verschillende hub werelden, waarin je weer enkele portals kan vinden die je naar andere levels leiden. Een van de type levels is eentje waar Spyro wel kan vliegen, en je moet binnen de tijd een bepaald aantal objecten vernielen of door hoepels vliegen. Dit soort level verschijnt ook in de andere games, maar daar kan je meer doen dan enkel objecten vernielen. Overigens, nadat je Gnasty Gnorc hebt weten te verslaan, heb je de keuze om voor een 100% completion te gaan. Dit houdt in dat je alle eieren, diamanten en draken moet vinden. Lukt je dit, dan speel je nog een speciaal level vrij waarmee je je completion percentage op 120% kunt krijgen. Lukt het jou ook?

In bepaalde levels kan Spyro gewoon rondvliegen.

Ripto’s Rage

Het vervolg Ripto’s Rage, beter gekend onder de naam “Gateway to Glimmer” in Europa, ziet onze helden Spyro en Sparx terugkeren. Artisans is weer veilig, en Spyro is toe aan vakantie. Zeker met de hoeveelheid regen die momenteel met bakken uit de hemel valt. Dus de beslissing is snel genomen om naar de Dragon Shores te gaan, oftewel het strand. Maar wanneer Spyro door de portaal gaat, verschijnt hij echter in Avalar, een totaal ander rijk. Blijkbaar werd hij opgeroepen door Elora de Faun, Hunter de Cheetah, en de Professor. De reden hiervoor? Er loopt een slechte tovenaar rond die een hekel heeft aan draken. Ripto is klein van gestalte en heeft een nog korter lontje, bij het zien van Spyro blaast hij dan ook de portaal aan flarden. Er zit niets anders op dan weer een hoop dingen te verzamelen, Ripto een kopje kleiner te maken en terug te kunnen keren.

Hunter leert Spyro enkele handige trucjes.

Deze keer dus geen draken bevrijden, maar zoeken achter bepaalde edelstenen die de kracht hebben om portalen te maken. Hiernaast kan je natuurlijk nog steeds de gekende diamanten verzamelen. Ook de snelle dieven maken hun terugkeer, maar deze keer hebben ze hun eigen wereld waar ze niet enkel weglopen van je. In Avalar zijn er 3 grote hub werelden, met na elke wereld een boss battle. En ook hier is er weer iets speciaals voorzien als je er in slaagt voor de 100% te gaan. Als je het echte einde wil zien, en de overbrugging van dit deel naar het volgende beter wil kunnen volgen, weet je wat je te doen staat.

Een van Ripto's handlangers, de niet zo snuggere Crush.

Een van Ripto’s handlangers, de niet zo snuggere Crush.

Year of the Dragon

Het is feest in het land van de draken, want het is het jaar van de draak. En in dit jaar, dat slechts ééns om de 12 jaar zich voor doet, komen er nieuwe draken eieren naar het draken rijk. Helaas moet er toch alweer iemand de sfeer verpesten, en deze keer is het een mysterieuze vrouw genaamd Bianca. Ze steelt de eieren in de naam van de tovenares. Spyro is de enige, samen met Hunter, die de achtervolging kan inzetten. De wereld waar Spyro in aankomt, blijkt een vroegere locatie te zijn geweest waar draken ooit leefden. De tovenares had alle draken verbannen, maar daardoor verloor het land ook al zijn magie. Je snapt dus al wel waar die draken eieren voor nodig zijn… Tijdens zijn avonturen hier bevrijdt Spyro ook nog enkele nieuwe bondgenoten. Shiela de Kangoeroe, Sergeant Byrd de pinguïn, Bentley de Yeti en tenslotte Agent 9 de aap.

Sergeant Byrd is een van speelbare personages in Year of the Dragon.

Deze bondgenoten zijn speelbaar in hun eigen levels, waardoor de gameplay een enorme boost krijgt. Elk personage heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar de levels waarin ze spelen zijn hier natuurlijk op voorzien. In elke hub wereld vind je een van deze bondgenoten. Voor degene die goed opgelet hebben, het zijn er dus 4 deze keer. Ook nieuw, en vroeger een van de tofste dingen voor mij persoonlijk, is de mogelijkheid om met Spyro te skateboarden. Er zijn misschien niet veel mogelijkheden waar je dit kan doen, maar als een echte Spyro Hawks kan je wat trucjes uithalen en high scores zetten nadat je het draken ei veroverd hebt in de skate arena’s. Zelfs Sparx krijgt enkele top-down levels!

De slechte tovenares deinst nergens voor terug!

Zoals je alvast kan merken, heb ik weinig negatiefs te melden over het spel. Echter zijn er toch wat aspecten die de Reignited Trilogy van punten weet te beroven. Zo zijn er mensen die problemen ervaren met de motion blur wanneer Spyro aan het sprinten is, vooral onder water bij het snel zwemmen. Zelf had ik hier wel geen last van. Wat mij dan wel weer opviel, was dat er soms erg lange laadtijden waren, en natuurlijk het niet altijd even accuraat zijn van Sparx als hij diamanten moest opnemen. Maar buiten deze kleine problemen viel er mij niet echt iets op. Ik heb mij dan ook van het begin tot het einde rot geamuseerd met deze nostalgische pareltjes. Ze zijn zo goed als 1 op 1 overgenomen, met de nodige verbeteringen. Dit is hoe je een remaster goed doet! Oh, en de derde game zal toch altijd mijn favoriet blijven.

Ga jij ook voor de completion bonus?

Ga jij ook voor de completion bonus?

• Prachtige visuals
  • Remastered tracks van de iconische soundtrack
  • 3 super games voor de prijs van 1

• Soms lange laadtijden
  • Motion blur
  • Sparx is niet altijd even goed in het oppikken van diamanten
8.8

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.