Hands-on Preview: Splatoon 3 – Splatfest World Premiere

Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Heel wat fans staan ongeduldig te wachten op Splatoon 3, en ik ben daar uiteraard ook een van. Afgelopen zaterdag konden we ons hart alvast ophalen met een eerste speelbaar evenement, de Splatfest World Premiere, en dus een eerste hands-on met de game en enkele nieuwigheden.

Welcome to Splatsville!

Voor ik kan beginnen, wordt er mij gevraagd om een character te maken. Ik krijg de keuze in een beperkte character creation om mijn geslacht, haren, ogen en nog enkele zaken te kiezen. Hierna doorloop ik een korte tutorial waarna ik in een grote hub terecht kom, Splatsville, waar heel wat winkels te vinden zijn waar je wapens en meer kan kopen. Helaas moet je hiervoor bepaalde levels halen, wat niet mogelijk was tijdens dit evenement. Ook zal progressie niet overgedragen worden naar Splatoon 3 wanneer deze verschijnt over enkele weken.

Rock, Paper, Scissors

Vooraleer ik in de actie kan vliegen, moeten ik nog kiezen bij welk team ik me wil aansluiten voor dit evenement. De keuze bestaat uit steen, papier of schaar, elk met hun specifieke kleur. Aangezien rood mijn lievelingskleur is, ging ik voor schaar. Tijd om de Turf Wars uit te proberen, een spannende vier-tegen-vier setup waar je binnen de strikte tijdslimiet van 3 minuten de meeste grond in je eigen inktkleur moet zien in te kleuren. Na enkele matches blijkt de nieuwe Splatfest Tricolor Battle speelbaar te zijn. In deze modus neemt het leidende team het op tegen twee spelers uit beide rivaliserende teams om zo vier-tegen-twee-tegen-twee te gaan spelen. De regels blijven hetzelfde, maar er heerst meer chaos aangezien er nu drie verschillende kleuren het slagveld inkleuren.

Get your gear on

Vooraleer een match begint, heb je even tijd in een lobby waar je je wapens en andere gear kan kiezen en uittesten. Dit is echt wel een fantastische upgrade tegenover de vorige games, aangezien je soms wel wat moet wachten op andere spelers. In de lobby zijn er enkele test dummy’s waarop je je wapens en speciale moves kan uitproberen vooraleer je met deze setup in een match gaat. Een van de nieuwe wapens waar ik me wel mee heb weten te amuseren was de “Tri-Stinger”, een wapen dat drie inkt-pijlen ineens afvuurt. Je kan ook stil blijven staan en je schot opladen waardoor je een horizontale inktstraal afvuurt die toch tot op een redelijke afstand schade kan aanrichten. Vuur je datzelfde schot af als je springt, dan doe je een verticale aanval waarmee je gemakkelijker vijanden kan raken die op hogere platforms staan. Verder heb ik vooral met de verfborstel gespeeld, mijn favoriet uit Splatoon 2, om toch wat meer kills te halen en meer terrein te veroveren.

Hoewel ik nu nog maar een klein stukje heb kunnen ervaren van Splatoon 3, zit hetgeen ik al gespeeld heb wel redelijk goed. Uiteraard werd nu enkel de multiplayer mode in de verf gezet, maar ik verwacht toch ook wel grootse dingen van de single player story mode. Hoe dan ook, mijn honger naar de game is enkel toegenomen en ik kan niet wachten om de game te spelen als hij verschijnt op 9 september.

Oh, en de resultaten van de Splatfest zijn overigens ondertussen ook bekend. Helaas heeft het rode team, schaar, niet gewonnen. Die eer gaat deze keer naar het blauwe team, team steen dus. Toch voelde ik mij, met zo een leuke en sterke crew, ook een beetje een winnaar.