Splatoon 3

Splatoon 3
Splatoon 3

Zoals jullie reeds in mijn preview artikel van Splatoon 3, naar aanleiding van de Splatfest World Premiere, konden lezen, was ik al vrij enthousiast over Splatoon 3. Niet verwonderlijk, ik heb best wat uren in de eerste Splatoon gestoken. Helaas heb ik Splatoon 2 wat minder gespeeld als ik zou willen, daar heb ik voornamelijk de single player mode gespeeld en enkele online matches. Maar dat heb ik nu ondertussen al ruimschoots goed gemaakt in de derde telg. Spoiler alert: ik ben enorm tevreden over hoe Splatoon 3 uitgedraaid is, en de redenen daarvoor licht ik hieronder met plezier toe.

Welcome to the big city

De hub-wereld, Splatsville, is een stukje groter dan voorgaande games en het is gemakkelijk om je weg kwijt te raken, toch zeker in het begin. Je kan gelukkig wel snel via het menu naar de meeste locaties gaan zonder er naar toe te moeten wandelen. Echter ga je dan, zoals ik ook tot vrij recent, zaken missen zoals de Tableturf battles (waarover zo meteen meer) en de vele leuke berichten van andere spelers. Hoe groot de stad ook is, de echte actie vindt natuurlijk plaats in de verschillende locaties waar de local en online speelstanden plaatsvinden. Ik geef jullie snel een tour van Splatsville!

Welcome, agent 3

We zullen beginnen met de single player mode, die voornamelijk dienst doet als grote tutorial voor de game en alle verschillende wapens en technieken en verder vooral bedoeld is om je skills te testen. Er is ook een verhaal aan verbonden, zoals we dat ook in voorgaande games reeds zagen. Net zoals in de vorige games is de Great Zapfish alweer gesquidnapped, euhm ontvoerd! Hoe dit keer op keer blijft gebeuren, is mij toch een raadsel. Cuttlefish, een oude bekende, vermoed dat DJ Octavio er net zoals de vorige keren achter zit, maar dit blijkt niet waar te zijn. Tijd om door zes verschillende gebieden te gaan en allerlei challenges en enkele bosses te tackelen om achter de echte dader aan te gaan dus.

Op verschillende plaatsen zal je inkt met haar op tegen komen, waar hier en daar een knobbel op zit. Deze “fuzzballs” kan je met je partner, Smallfry, uitschakelen, maar hier heb je Power Eggs voor nodig. Om snel aan Power Eggs te geraken, ga je de verschillende kleine challenge levels moeten voltooien. Challenges staan dus vooral in de spotlight in de single player mode, en er zijn verschillende soorten challenges, waarvan de meeste gemiddeld een 3-tal minuten duren om te voltooien. De meeste challenges geven je een specifiek wapen of geven de keuze tussen verschillende wapens (de completionists onder ons gaan dus de challenge meermaals moeten doen om deze te voltooien met elk beschikbaar wapen in zulke gevallen). Verder zijn er ook challenges waar je bijvoorbeeld over schokgolven moet springen gedurende een minuut en het doel van de challenge overleven is. De boss battles zijn de leukste challenges en zijn allen unieke en interessante ervaringen.

Tijdens deze challenges leer je voornamelijk de wapens kennen en kan je je skills verbeteren. Het verbaasde me voornamelijk dat deze mode zo uitgebreid is, maar je zult mij daar zeker niet over horen klagen. Je kan in de verschillende gebieden ook heel wat collectables vinden, waardoor exploratie ook aangemoedigd wordt. Verder kan je ook nog je Hero Gear upgraden, maar daar ga je eerst Sardinium voor moeten zoeken in de verschillende gebieden en zoveel mogelijk oppervlakte onder jouw inkt verbergen en items vinden om Upgrade Points te verdienen.

Get to the chopper!

De grootste troef van de Splatoon games is altijd de multiplayer geweest, en dat is hier niet anders. Naast de gekende Turf War Battles, waar ik zo meteen nog even dieper op in ga, keert de Salmon Run terug! Het doel van deze mode is om gouden eieren te verzamelen in verschillende waves vooraleer de tijd om is. Je speelt met een kleine crew van vier personen die moet samenwerken om de verschillende waves te overleven. Het is ook belangrijk om goed samen te werken, want als alle vier spelers uitgeschakeld worden, verlies je zonder pardon. Oh, en je respawned niet maar moet gered worden door een van je teamleden waardoor het teamwerk dus erg belangrijk wordt. Wat interessant is, is dat je per wave een random wapen gegeven wordt. Hierdoor ben je wel verplicht om alle wapens wat te leren kennen. De verschillende boss monsters zijn overigens ook zeer uiteenlopend en maken deze mode ook heel interessant. Een grote verbetering tegenover Splatoon 2 is dat je nu de Salmon Run kan spelen wanneer je maar wil, terwijl het vroeger enkel op specifieke momenten speelbaar was. Ook is er nu een nieuwe move toegevoegd waardoor je de gouden eieren vanop afstand naar de goal kan schieten, wat je wel wat inkt kost maar een goede tactische zet kan zijn.

Splashtastic Turf War Battles!

Tijd om naar de lobby te gaan voor het hoofdevenement van de game, de Turf War gevechten. In deze 4 vs 4 gevechten, die telkens 3 minuten duren, is het de bedoeling om zoveel mogelijk van het speelveld in jouw kleur te verven. Er zijn heel wat soorten wapens, die elk onder hun eigen klasse vallen en een andere speelstijl aanbieden. Zo zijn er mijn favoriete wapens: de rollers en verfkwasten waarmee je zeer snel grotere oppervlaktes kan inkleuren, maar hierdoor heb je in een vuurgevecht een beperkter bereik. Je hebt per wapen een sub-wapen, zoals bommen, die je ook kan inzetten zolang je voldoende inkt hebt en een special die je kan activeren als je voldoende punten gescoord hebt in een match door oppervlaktes in te kleuren met je inkt. Om je wapens te herladen, volstaat het om even in je inkt te duiken en je inkt reserve zo weer aan te vullen. Op deze manier kan je ook sneller bewegen over het speelveld en ben je minder goed zichtbaar voor de tegenstander. Het is echter wel opletten geblazen dat je enkel in de inkt van je eigen kleur loopt en duikt, anders vertraag je en loop je schade op.

In het begin start je met enkele basis wapens, maar door veel matches te spelen zal je stijgen in level en Sheldon Licences krijgen waarmee je nieuwe wapens kan kopen bij Ammo Knights, een van de winkels in Splatsville. Je verdient ook munten, waarmee je gear kan kopen in Naut Couture, Man-o’-Wardrobe of Crush Station. Deze zijn bedoeld om je character een wat meer persoonlijke touch te geven, maar het gaat verder dan enkel het cosmetisch gedeelte. Elk van deze gear heeft bepaalde passieve skills, zoals minder inkt verbruiken voor je wapens of meer weerstand bieden tegen inkt van de tegenstander. Je kan gear ook upgraden en door ze te dragen gedurende heel wat gevechten speel je extra random passieve skills vrij voor dat kledingstuk. Het enige nadeel wat, voor mij, hieraan verbonden is, is dat ik vaak gear kocht die ik niet per se mooi vond, maar die gewoon goede skills had. Want laten we eerlijk zijn, dat is sowieso de belangrijkste factor van de gear.

Een kleine extra wat je kan vinden in de lobby, is je eigen locker die je helemaal kan inkleden naar jouw smaak. Je kan ook de lockers van andere spelers bekijken en deze een “Fresh” rating geven als je ze cool vindt. In Hotlantis, de laatste van de shops in Splatsville, kan je voorwerpen en stickers kopen om je locker mee te versieren. Je hebt ook een catalogus die je stilaan vult door veel te spelen, waardoor je voorwerpen vrijspeelt en de keuze in de winkel vergroot. Verder is er een gachapon toestel, waar je met je munten of Conch Shells (deze zijn verkrijgbaar tijdens de Splatfest periodes) stickers en meer kan vrijspelen. Af en toe krijg je ook voedsel tickets (deze vind je onder andere ook in de single player mode en door je catalogus level te verhogen) waarmee je voedsel en drinken kan kopen in de lobby. Deze geven je tijdelijke boosts zoals dubbele experience punten of het dubbel aantal munten, je kan ook voedsel nemen waarmee je deze boost voor heel het team geeft. Zeker en vast een grote meerwaarde om snel omhoog te klimmen in level en die vette nieuwe wapens vrij te spelen!

One-on-one turf war… with cards!

Tenslotte is er nog een, ietwat verborgen, spelmodus waar je gebruik kan maken van de verschillende kaarten die je af en toe verdiend hebt. Deze locatie is niet te vinden via het menu, dus je moet zelf even wat rondzoeken in Splatsville. Het gemakkelijkste is om de lobby uit te wandelen en dan links van je het steegje te volgen dat achter Grizzco, waar de Salmon Run gespeeld wordt, ligt. Het doel van het spel is vrij simpel, zoveel mogelijk van het speelveld onder jouw inkt bedekken, maar ditmaal door gebruik te maken van kaarten.

Deze spelstand kan enkel tegen de CPU gespeeld worden, die geleidelijk aan moeilijker wordt. Elke match bestaat uit 12 rondes, waarin je per ronde een kaart probeert te spelen die steeds moet aansluiten aan jouw inkt en niet overlappen met inkt van de tegenstander. Elke kaart heeft een specifiek patroon, waardoor je wel wat strategisch moet nadenken. De kaarten hebben ook een donkerder gekleurd vakje, en door deze tegen elkaar te leggen vul je je special meter aan. Is deze vol, dan kan je een speciale skill uitvoeren van de volgende kaart die je gebruikt en hiermee over de tegenpartij zijn inkt kleuren. Een vrij simpel concept, dat best wel een leuke extra is om als tussendoortje te spelen. Het enige spijtige is dat dit niet tegen andere spelers gespeeld kan worden, wat het voor mij net iets interessanter had kunnen maken. Maar door de aard van het spel, dat in afwisselende beurt verloopt, is het begrijpelijk dat je spelers niet absurd lang wil laten wachten tot de andere speler een zet heeft gedaan.

Splatoon 3 is alles wat ik verwacht had van de game en meer! De single player mode is een prima voorbereiding voor het echte werk en zal op bepaalde momenten ook echt je skills testen. Op zich zeker niet slecht, want het kan je alleen maar helpen in de Turf War gevechten. Ergens vond ik het wel spijtig dat je niet onmiddellijk met alle wapens aan de slag kan, zeker omdat mijn favoriete wapens pas na enkel levels vrijgespeeld worden, maar het was zeker niet onoverkomelijk. Ik was ook aangenaam verrast van de vernieuwde Salmon Run, en vooral dat je deze nu kan spelen wanneer je wil en niet zoals in de vorige game waar het periodiek speelbaar was. Als laatste wil ik toch ook de Tableturf Battle cardgame nog wat in de verf zetten, want online lees je er heel weinig over en je kan dit stukje veel te gemakkelijk missen in het spel als je niet zelf wat op zoek gaat in Splatsville. Jammer, want het is zeker een leuke afwisseling op de rest van de game.

Zonder twijfel kan ik Splatoon 3 dus ten zeerste aanbevelen aan iedereen! Ik wil wel nog even mee geven dat, als je Splatoon 2 intensief gespeeld hebt, je drie gouden Sheldon tickets krijgt voor enkele van de beste wapens onmiddellijk vrij te spelen, je al eerder aan Anarchy battles (dit zijn ranked Turf War battles) kan deelnemen en dat je ranking uit Splatoon 2 de matching van spelers mee bepaalt zodat je het sneller kan opnemen tegen spelers van een gelijkaardig niveau.

• Uitgebreide single player
  • Verbeterde Salmon Run
  • Grote keuze aan wapens en gear